کد مطلب: 

293968

راه‌اندازی سامانه ارائه خدمات رایگان مشاوره مالکیت فکری

در رویداد روز جهانی مالکیت فکری از سامانه مشاوره مالکیت فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری رونمایی شد که خدمات رایگانی را در حوزه مالکیت فکری و در ۱۶ عرصه مختلف به متقاضیان ارائه می‌شود.
راه‌اندازی سامانه ارائه خدمات رایگان مشاوره مالکیت فکری

به گزارش سیتنا، رویداد مالکیت فکری و توسعه پایدار؛ خلق آینده مشترک با نوآوری و خلاقیت به بهانه گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزارشد.

از سال 2000 و با ابتکار عمل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) 26 آوریل، روز تاسیس این سازمان به عنوان روز جهانی مالکیت فکری نامگذاری شد و هر ساله با توجه به اهمیت مسایل روز، شعاری محوری برای بزرگداشت آن از طرف این سازمان اعلام می‌شود. این روز، سال جاری، با شعار "مالکیت فکری و اهداف توسعه پایدار: خلق آینده مشترک با نوآوری و خلاقیت" نقش اساسی دارایی های فکری، نوآوری و خلاقیت را در دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای منافع فراگیر محل توجه قرار داده است.

از این رو نهادهای سیاستگذار و مجری اعم از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد دانشگاهی با همراهی ذینفعان کلیدی در سراسر کشور برآن شده‌اند تا در سالی که مزین به مفهوم پربرکت مشارکت است با هم‌افزایی و مشارکت بخش خصوصی در تعاملی مثبت، امسال گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری را با همکاری هم و به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار کنند.

بهروز شاهمرادی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از سخنرانان این رویداد بود و در بحثی که ارائه کرد، گفت: باید سعی کنیم دیتاها را تبدیل به دانش کنیم تا سیاست‌گذاران بتوانند از این تولید دانش بهره‌مند شوند.

به گفته او، وضعیت اختراعات از نظر اعتبار در بازه زمانی ۱۳۹۷-۱۴۰۱ حاکی از آن است که متاسفانه بیش از نیمی از اختراعات ثبت شده منقضی شده و مغفول واقع شده‌ است و لازم است توجه بیش‌تری به تمدید اعتبار اختراعات داشته باشیم.

وی افزود : طبقه بندی بین المللی اختراعات بیشتر مبتنی بر دانش مولد انباشته بوده و نقشه فضای فناوری روشی جدید است که برای کمک به سیاستگذاران تدوین شده است.

شاهمرادی همچنین تصریح کرد:  بیش از ۸۰ درصد اختراعاتی که در کشور ثبت شده متعلق به آقایان است.

محمد حسین ایمانی خوشخو، عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رییس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع دستی هم طی سخنانی اظهار داشت: عدم اطمینان به وجود مالکیت فکری باعث از دست رفتن انگیزه فعالان این حوزه  و در مقابل برخورداری و توسعه حوزه مالکیت فکری موجب رونق صنایع فرهنگی خلاق خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر این اساس ضروری است بحث مالکیت فکری در تمام دستگاه های اجرایی کشور فرهنگ سازی شده و توجه ویژه ای به این حوزه صورت بگیرد و در نظر داریم با ساخت دهکده صنایع فرهنگی و توسعه آن قطب مالکیت فکری در حوزه صنایع فرهنگی را تشکیل دهیم.

گفتنی است رونمایی از سامانه مشاوره مالکیت فکری معاونت علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و روایت تجربه زیسته نوآوران و نمایشگاه جنبی از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق از دیگر برنامه‌های این رویداد بود.

سیاوش ملکی‌فر نیز در مراسم امضای توافقنامه صندوق نوآوری و شکوفایی و کانون مدیریت مالکیت فکری که در حاشیه این رویداد صورت گرفت از ارائه خدمات توانمندسازی در قالب تسهیلات مالی و خدمات به شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: بسیاری از شرکت‌ها در حوزه مالکیت فکری و نحوه حفاظت از آنها اطلاعات کاملی ندارند و تصورشان بر این است که ثبت اختراع تنها راه حفاظت از دارایی‌های فکری آنها است. برای این منظور ما کارگزارانی را دعوت کردیم که در ۱۳ حوزه خدمات مشاوره‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می دهند. این خدمات سال‌های قبل از سوی کانون مدیریت مالکیت فکری ارائه می‌شد و برای جلوگیری از دوباره کاری و تقویت زیر ساخت‌ها هماهنگی‌هایی را با این کانون صورت دادیم تا خدمات بهینه‌ای ارائه شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: در توافق‌نامه‌ای که امروز با  کانون به امضا رساندیم، در پنج حوزه ثبت اختراع، نشان تجاری،  ثبت پتنت، طرح صنعتی و ثبت خارجی به صورت مشترک و یکپارچه خدماتی ارائه می‌شود.

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت مالکیت فکری نیز در این رویداد گفت: این خدمات مشترک در قالب سامانه‌ای ارائه می‌شود.  از طریق این سامانه خدمات رایگان مالکیت فکری در ۱۶ عرصه به متقاضیان ارائه می‌شود.

به گفته او، در حال حاضر ۵۰ متخصص حوزه مالکیت فکری در این سامانه حضور دارند.

در بخش پایانی این رویداد، از سوی کانون مالکیت فکری  از برگزیدگان مسابقه آی‌پی‌تز هم تقدیر و هدایایی به آن ها اهدا شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-04-29 10:10

افزودن دیدگاه جدید