کد مطلب: 

291497

رئیس صندوق نوآوری: در مجموعه‌های دولتی باید حامی دانش‌بنیان‌ها باشیم

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: جوانان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان درحال مبارزه با فرهنگ واردات هستند و ما نیز در مجموعه‌های دولتی باید حامی دانش‌بنیان‌ها در این مسیر باشیم، زیرا این موضوع خواست مقام معظم رهبری و رییس جمهور است.
رئیس صندوق نوآوری: در مجموعه‌های دولتی باید حامی دانش‌بنیان‌ها باشیم

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمدصادق خیاطیان که در رأس یک هیات همراه از صندوق نوآوری برای بررسی وضعیت زیست‌بوم نوآوری و فناوری هرمزگان به این استان سفر کرده است، عصر چهارشنبه دوم اسفند ماه 1402 در نشست ستاد اقتصاد دانش بنیان استان هرمزگان شرکت کرد.

وی در این نشست با اشاره به ظرفیت خوب استان هرمزگان در حوزه اقتصاد دانش بنیان گفت: یکی از مهمترین عناصر و ارکان اقتصاد دانش بنیان در وهله اول، نیروی انسانی است و اگر نیروی انسانی وجود نداشته باشد، شرکت دانش بنیانی هم وجود نخواهد داشت. وجود هفت هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و به صورت خاص نزدیک به دو هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و 400 عضو هیات علمی در استان هرمزگان، نشان‌دهنده ظرفیت بسیار خوب نیروی انسانی در این استان است.

وی افزود: ارکان خوبی برای کمک به توسعه زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان‌های استان هرمزگان فراهم شده است. پارک علم و فناوری هرمزگان زیرساخت بسیار خوبی است و نزدیک به 70 شرکت در این پارک مستقر هستند. صندوق پژوهش و فناوری استان هرمزگان نیز به عنوان نهاد مالی حامی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق استان درحال فعالیت است و با حمایت‌هایی که از این صندوق صورت گرفته، توانسته است عملکرد خوبی داشته باشد. امروز نیز مصوب شد حدود 100 میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان اختصاص پیدا کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی صنایع بزرگ استان هرمزگان را یکی دیگر از ارکان توسعه زیست‌بوم نوآوری استان عنوان کرد و گفت: این صنایع در مجموعه صندوق پژوهش و فناوری استان به عنوان سهامدار حضور دارند و همدلی خوبی بین این نهادها وجود دارد که نقطه قوت این حوزه محسوب می‌شود. صنایع بزرگ استان، آمادگی خوبی برای جذب و نفوذ فناوری در مجموعه‌های خود دارند و برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد از این ظرفیت موجود به درستی استفاده نمی‌شود. این ارکان خوب کنار هم جمع شده‌اند، اما تعداد 100 شرکت دانش‌بنیان، ظرفیت مناسب استان هرمزگان نیست و اقتضائات از لحاظ کمی و کیفی بسیار بیشتر از این تعداد شرکت است که باید توسعه پیدا کند. 

خیاطیان با اشاره به بازدید خود از شرکت‌های دانش بنیان استان هرمزگان، گفت: در بازدید از حدود 15 شرکت دانش‌بنیان، شاهد ظرفیت‌های بسیار خوبی در این شرکت‌ها بودیم که محصولات های‌تک و بسیار پیشرفته‌ای را تولید کرده‌اند. به نظر می‌رسد هنوز بازار خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان استان ایجاد نشده است. بخشی از این موضوع مربوط به شرکت‌های دولتی است که به سراغ این شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌آیند و از محصولات آنها استفاده نمی‌کنند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: امروز جوانان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان درحال مبارزه با فرهنگ واردات هستند و محصولاتی با کیفیت و استاندارد تولید می‌کنند. ما نیز در مجموعه‌های دولتی باید حامی دانش‌بنیان‌ها در این مسیر باشیم، زیرا این موضوع خواست مقام معظم رهبری و رییس جمهور است. امروز مقام معظم رهبری، پرچم‌دار حوزه دانش‌بنیان در کشور هستند. رییس جمهور نیز چند روز قبل در بازید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، دستور اکید دادند که کسی در مجموعه‌های دولتی اجازه ندارد اگر محصول دانش‌بنیانی در کشور تولید می‌شود و از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار است، آن محصول را از خارج وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان دولتی باید وکیل مدافعان شرکت‌های دانش‌بنیان باشند، تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم که شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات آنها را به درستی بشناسیم و از حقوق آنها دفاع کرده و مانع از ورود و استفاده از نمونه‌های خارجی محصولاتی شویم که توسط دانش‌بنیان‌های کشور تولید می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: تکلیفی در قانون برنامه هفتم توسط دولت ایجاد شده است که سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP باید تا پایان این برنامه به هفت درصد برسد و تحقق این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. سهم اقتصاد دانش‌بنیان استان هرمزگان از GDP چقدر است؟ آیا باید همچنان به منابع طبیعی و نفتی کشور اتکا کنیم؟ برای گذار از منبع‌محوری به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی هستیم و همگی باید به جهش اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش سهم این اقتصاد از GDP کمک کنیم.

خیاطیان افزود: باید در سطح ملی یک برنامه مشخص در این حوزه وجود داشته باشد که این برنامه وجود دارد و رییس جمهور اعلام کرده است که معاونت علمی باید نقشه‌راه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور را ارائه کند و مقام معظم رهبری نیز در ابتدای سال بر این موضوع تاکید داشتند. استان‌ها نیز باید نقشه راه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان خود را ارائه کنند و از استاندار هرمزگان درخواست می‌کنم این ماموریت را برای پارک علم و فناوری استان یا معاونت اقتصادی خودشان در نظر بگیرند که نقشه راه اقتصاد دانش‌بنیان استان آماده شود و شاهد توسعه کمی و کیفی این حوزه باشیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: موضوع ورود صنایع به حوزه دانش‌بنیان نیز بحث جدی ما است و ابزار قانونی برای این موضوع فراهم شده است. قانون جهش دانش‌بنیان که سال گذشته تصویب شد و دولت نیز همراهی خوبی در این بخش دارد، زمینه خوبی برای ورود صنایع بزرگ به حوزه دانش‌بنیانی است. صنایع بزرگ از دو جهت می‌توانند به این حوزه ورود کنند: اول، شرکت‌های دانش‌بنیان که در استان هرمزگان یا سایر استان‌ها مشغول فعالیت هستند و می‌توانند نیاز صنایع را برطرف کنند، در زنجیره ارزش این صنایع قرار بگیرند که این کار، بازار خوبی برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد خواهد کرد. دوم، قانون مشوق خوبی در این زمینه گذاشته است تا این صنایع به عنوان سرمایه‌گذار به حوزه دانش‌بنیان ورود کنند و با سرمایه‌گذاری، مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد که قطعا این اقدام نیز به رونق دانش‌بنیان‌ها در استان کمک شایانی خواهد کرد. امیدواریم سرمایه صندوق پژوهش و فناوری استان هرمزگان تا پایان سال افزایش پیدا کند و قطعا ابزار خوبی در کنار زیست‌بوم نوآوری استان خواهد بود تا به عنوان یک نهاد مالی تخصصی، بتواند فعالیت کند.

خیاطیان در پایان تاکید کرد: اگر مسئله اشتغال و به ویژه اشتغال فارغ‌الحصیلان دانشگاهی وجود دارد، حتما یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای حفظ، نگه‌داشت و استفاده از ظرفیت این فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. شرکت‌های دانش‌بنیان جایی هستند که نخبگان می‌توانند اثربخشی خود را به خوبی نشان دهند. اگر مسئله اشتغال در کشور برای ما اهمیت دارد، همگی باید به توسعه این شرکت‌ها کمک کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-02-24 09:42

افزودن دیدگاه جدید