کد مطلب: 

293889

خزانه دار کل کشور: هیچ ریسکی در برات الکترونیکی وجود ندارد

خزانه دار کل کشور با بیان اینکه برات الکترونیکی با همکاری میان دستگاه ها، "سفارشی سازی" شده است، تأکید کرد، هیچ گونه ریسکی در استفاده از این ابزار وجود ندارد.
سید رحمت اله اکرمی

به گزارش سیتنا، سید رحمت اله اکرمی که در آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی سخن می گفت، با بیان اینکه وظیفه خزانه داری، در فرایند زنجیره تأمین مالی، "انتشار" برات الکترونیک به عنوان یک ابزار مالی است، گفت: این ابزار با هماهنگی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بانک های عامل در تدوین قواعد و فرایندها و تأمین زیرساخت های لازم، امروز به سرانجام رسیده است.

اکرمی اظهار داشت: تأمین مالی زنجیره تولید، رویکرد جدیدی در تأمین سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی محسوب می شود که اگر ما در تخصیص کارآمد آن، درست عمل کنیم، حتما رشد و ثبات اقتصادی را در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: تفاوت اصلی روش مدرن زنجیره تأمین مالی تولید با روش های سنتی، توجه به مدیریت ریسک است، چرا که وقتی بانک عامل بعنوان پرداخت کننده اعتبار، وارد چنین زنجیره ای می شود، پیوسته در حال رصد و نظارت فرایند کار خواهد بود.

خزانه دار کل کشور با بیان اینکه از قدیم الایام، همواره این نگرانی وجود داشته که ممکن است فرد تسهیلات گیرنده، از تعهد خود برای بازپرداخت تسهیلات شانه خالی کند، گفت: استفاده از ابزار برات الکترونیکی می تواند این ریسک را در تمامی حلقه های زنجیره تولید، کاهش دهد.

اکرمی افزود: در روش تأمین مالی سنتی، هر بنگاه اقتصادی برای خودش بطور جداگانه تسهیلات می گرفت اما در تأمین مالی زنجیره تولید، زنجیره کامل بنگاه های مرتبط، با هم و بصورت یکپارچه اقدام به تأمین مالی خود می کنند.

خزانه دار کل کشور در ادامه تأکید کرد: وقتی خزانه داری کل کشور برات الکترونیکی منتشر می کند، معنایش این است که هیچ ریسکی در آن وجود ندارد؛ کما اینکه ما در بحث انتشار اوراق هم همین گونه عمل کرده ایم و دولت به هر ترتیبی که بوده، پرداخت وجوه اوراق را، دقیقا سر موعد، انجام داده است.

وقتی خزانه داری کل کشور برات الکترونیکی منتشر می کند، معنایش این است که هیچ ریسکی در آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر و ملاحظات، به نوعی می توان گفت، خزانه داری کل کشور با همکاری فاوا و بانک مرکزی، مبادرت به "سفارشی سازی" برات الکترونیکی کرده است.

اکرمی با اشاره به رونمایی ابزار سفته و برات الکترونیکی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ توسط وزارت اقتصاد، تصریح کرد: ممکن است برای برخی شبهه به وجود بیاید که داریم کاری تکراری می کنیم، در حالی که رویداد امروز، مطلقا دوباره کاری نیست؛ چرا که ما آمده ایم، از برات الکترونیکی (که قبلا رونمایی شده بود) به عنوان یک ابزار کارآمد، در زنجیره تأمین مالی استفاده کرده ایم.

خزانه دار کل کشور با اشاره به مشارکت دو بانک صادرات و تجارت با طرح صدور برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی افزود: من تردیدی ندارم که به زودی همه بانک ها به این زنجیره خواهند پیوست.

وی ابراز امیدواری کرد، اقدام مذکور بتواند گام مهمی رو به جلو در تحقق جهش تولید باشد و نیز تجربه ای برای اینکه، اگر دستگاه های مختلف اراده کنند، می توانند با همفکری و هماهنگی، کار مشترکی را به سامان برسانند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-04-27 15:23

افزودن دیدگاه جدید