کد مطلب: 

291334

رئیس پژوهشگاه ارتباطات: کوانتوم باید به یک تکلیف و الزام در بدنه حاکمیت تبدیل شود

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما به عنوان حاکمیت باید مسئله مهم کوانتوم را در اولویت برنامه‌ها قرار داده و برای آن تکلیف و بودجه مشخص کنیم، زیرا در کشور ما حوزه کوانتوم متولی خاصی ندارد و این موضوع به عنوان یک موضوع فراموش شده است و این موضوع یک ضعف بزرگ برای کشورمان است.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات: کوانتوم باید به یک تکلیف و الزام در بدنه حاکمیت تبدیل شود

به گزارش سیتنا، همایش ملی ایران کوانتوم به همت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات دوشنبه ۳۰ بهمن در محل پژوهشگاه ICT با هدف انتقال تجربه و دانش پژوهشگران علم کوانتوم و با حضور مدیران ارشد، بازیگران، ذی‌نفعان و علاقمندان فناوری‌های کوانتومی کشور برگزار شد.

محمد رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای این همایش با اشاره به لزوم برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه ICT در حوزه کوانتوم، بیان کرد: وقتی صحبت از فناوری‌های نوین می‌شود، کوانتوم یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها می‌باشد، آن هم در حوزه مخابرات؛ اما در بدنه حاکمیت باید توجه بیشتری به این فناوری باشد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش ایران کوانتوم، گفت: این نوع همایش‌ها به منظور جلب توجه حاکمیت به این فناوری است، به عنوان مثال در چند سال اخیر صحبت‌های متعدد پیرامون هوش مصنوعی در کشور موجب شد تا اثر آنها در برنامه توسعه هفتم دیده شود. در حداقل پنج یا شش بند برنامه توسعه هفتم درباره هوش مصنوعی مواردی در نظر گرفته شده است، ولی در این برنامه، اشاره مستقیم به کوانتوم نیست.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: ما به عنوان حاکمیت باید مسئله مهم کوانتوم را در الویت برنامه‌ها قرار داده و برای آن تکلیف و بودجه مشخص کنیم، زیرا در کشور ما حوزه کوانتوم متولی خاصی ندارد و این موضوع به عنوان یک موضوع فراموش شده است و این موضوع یک ضعف بزرگ برای کشورمان است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته تمرکز بالایی بر حوزه کوانتوم وجود دارد، به عنوان مثال در آمریکا بیش از هزار میلیارد دلار و همینطور در چین ۱۵ میلیارد دلار بودجه برای بخش کوانتوم در نظر گرفته شده است؛ امروز چین به واسطه تحریمی که از طرف آمریکا در این حوزه قرار گرفته، تلاش‌های خود را برای ارتقا جایگاهش افزایش داده است.

رضوی زاده در ادامه با تأکید بر اینکه مساله کوانتوم باید تبدیل به یک تکلیف و الزام در حاکمیت شود، افزود: باید توجه بخش حاکمیتی به این سمت برود که در بخش کوانتوم اگر پنج سال دیگر به آن توجه شود، زمان از دست رفته است؛ در حالی که ما نیروی انسانی بسیار خوبی در این حوزه داریم که می‌توانیم از آنها در جهت پیشرفت کشور بهره لازم را داشته باشیم.

در ادامه این همایش علیرضا بهرامپور، عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، گفت: همانطور که گفته شد، مسأله اصلی در بحث کوانتوم، بحث منابع انسانی است. کشور آمریکا در آخرین بررسی‌های وضعیت خود اعلام کرده است که بیش از ۶۰ درصد نیروهای خود در این حوزه را از کشورهای کمتر توسعه یافته تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع شاید امروز برای جوانان خوشایند باشد اما برای آینده کشور بسیار ناراحت کننده و نگران کننده است، زیرا شرایط کشور ما به گونه‌ای نیست که واردات منابع انسانی انجام شود، پس هرچه داریم از همین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان داخلی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-02-20 09:36

افزودن دیدگاه جدید