کد مطلب: 

288974

نقش آفرینی شرکت ملی انفورماتیک در قامت قطب فناوری‌های نوین بانکی کشور

مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک، گفت: با توجه به اقدامات در حال انجام این نوید را می‌دهم که در آینده نه چندان دور خبرهای شگرف و جذابی را از حوزه‌های فناوری‌های نوین از سوی شرکت ملی انفورماتیک خواهید شنید.
علیرضا ماهیار

به گزارش سیتنا، شرکت ملی انفورماتیک در دی ماه 1369 به عنوان هلدینگ فناوری اطلاعات بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور تاسیس شد. این شرکت راهبری شرکت های فناوری بانکی از جمله خدمات انفورماتیک، شاپرک، کاشف، فرادیس، ایبِنا را انجام داده و مدیریت استراتژیک نظام‌های پرداخت کشور بر پایه فناوری ونوآوری مهمترین ماموریت آن می باشد.

دکتر علیرضا ماهیار، مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک، سوابق معاون فناوری بانک ملی ایران، معاون فناوری و توسعه نوآوری سپرده گذاری مرکزی، مدیرعامل رایان بورس و عضویت در هیات مدیره شرکت‌های مختلف حوزه فناوری و مالی را در کارنامه خود دارد.

در این شماره از ماهنامه نسل چهارم با دکتر علیرضا ماهیار به گفت‌وگو نشستیم.

با ارزیابی چندین ماهه از عملکرد مجموعه شرکت ملی انفورماتیک، نقاط ضعف و قوت این مجموعه را بفرمایید.

با توجه به قدمت شرکت ملی انفورماتیک و گروه شرکت‌های آن در حوزه فناوری‌های بانکی، می‌توان این شرکت را پیشرو و پیشران در این بخش دانست. بهره‌گیری از نیروی انسانی با تجربه در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین صنعت بانکی به صورت توأمان طی سال‌های گذشته باعث شده تا این گروه بتواند زیرساخت‌های مناسبی را برای شبکه پرداخت کشور ایجاد و در واقع تمام سرویس‌های مهم بانک مرکزی را توسعه و نگهداری کند.
با توجه به گسترش تدریجی محصولات در حوزه پرداخت، به جرات می‌توان گفت که کمتر گروهی را می‌توان یافت که این میزان تجربه را در بخش نیروی انسانی داشته باشد. ناگفته نماند که وجود پورتفوی محصولات مختلف شامل رقابتی و حاکمیتی به صورت همزمان از دیگر نقاط قوت این گروه بوده که کمتر نمونه‌ای همانند آن در صنعت بانکی کشور وجود دارد.
البته وجود زیرساخت‌های فیزیکی و مجازی در شهرهای مختلف کشور از دیگر نقاط قوت این گروه به شمار می رود که گستردگی حوزه ارائه خدمات در برخی از موارد چابکی مجموعه را کاهش داده است.

آیا در چارت مدیریت و ساختار مجموعه هلدینگ، شاهد تغییر ساختار خواهیم بود و اینکه شرکتی محدود یا شرکتی با دایره عملکرد جدید به ساختار اضافه خواهد شد؟

حوزه فناوری‌های نوین طی سالیان اخیر شاهد تحولات چشم‌گیر و پرسرعتی بوده که هم‌راستا با آن باید حرکت کرد، بنابراین تغییرات در چنین مجموعه‌ای دور از انتظار نیست، زیرا اصولاً نمی‌توان بدون ایجاد تغییرات ساختاری انتظار تحول در بخش‌های مختلف به خصوص فناوری‌های مرتبط با بخش دیجیتال را داشت.
از همین رو تغییرات ساختاری مهمی در این شرکت ایجاد شده که مهم‌ترین آن ایجاد مجموعه‌هایی با کارکرد جدید در حوزه‌های تحقیقات، هوش مصنوعی و هاب نوآوری است که به طور حتم نگرش جدیدی را در این بخش ایجاد و جای خالی فناوری‌های نوین حوزه بانکی و مجموعه مختص تحقیقات مختلف فناوری اطلاعات در این حوزه را پر خواهند کرد.
البته این شرکت‌ها تنها در سرویس دهی به بانک مرکزی محدود نبوده و به طور حتم نقش بسیار مهمی را در صنعت بانکی کشور به زودی بازی خواهند کرد. بخش مهم و قابل تاکید برای این تحولات آن است که موارد ذکر شده پایان تحولات گروه ملی انفورماتیک نخواهد بود و قطعاً این گروه در ادامه با تغییرات و تحولات مختلف و حتی شگرف سعی خواهد کرد که جایگاه خود را در این صنعت در مقام نخست حفظ کند.

لطفا مأموریت‌ها و برنامه‌های شرکت ملی انفورماتیک را در حوزه فناوری‌های نوین در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیکی تشریح بفرمایید.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است شرکت ملی انفورماتیک بزودی به عنوان قطب فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در حوزه بانکی کشور نقش آفرینی کند. در این راستا یکی از برنامه‌های کلیدی شرکت، ایجاد یک هاب نوآوری است که هوش مصنوعی از مهم‌ترین ماموریت‌های آن خواهد بود. اهمیت این برنامه به میزانی است که از اولین روزهای حضور بنده در شرکت ملی انفورماتیک اقدامات مرتبط با راه اندازی هوش مصنوعی آغاز شده به نحوی که تدوین برنامه استراتژیک هوش مصنوعی و اجرای آن در اولین گام‌ها به محصولاتی مانند (نیکای) و (ویترین مجازی) ختم شد که در همایش اخیر بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از آن رونمایی شد، البته این مسیر با قدرت از سمت همکارانم در شرکت در حال پیگیری است.
با توجه به اقدامات در حال انجام این نوید را می‌دهم که در آینده نه چندان دور خبرهای شگرف و جذابی را از حوزه‌های فناوری‌های نوین از سوی شرکت ملی انفورماتیک خواهید شنید.

اقدامات شرکت در ساماندهی نظام‌های پــرداخت در‌ کشور به خصـوص‌ پـایـانه‌هـای‌ فـروش‌ الکترونیکی را تشریح بفرمایید.

گروه ملی انفورماتیک در زمینه پرداخت از دیرباز به صورت بی‌همتا سرآمد این حوزه بوده است. تقریبا تمام سرویس‌های شناخته شده پرداخت کشور مانند شتاب، پایا، ساتنا، شاپرک و غیره محصول گروه ملی انفورماتیک است. در خصوص ساماندهی شبکه پرداخت باید گفت که شاپرک با همین هدف تاسیس و اخیرا اقدامات مثمر ثمری در راستای بهبود این اکوسیستم انجام داده است. به عنوان نمونه محصول اخیر این شرکت یعنی (شاپرک ۳۶۰ ) گامی موثر در حوزه شفافیت اطلاعاتی حوزه پرداخت کشور ایفا خواهد کرد. همچنین موارد دیگر مانند اصلاح کارمزدها و انجام سایر اقدامات حاکمیتی در دستور کار است که انتظار می‌رود به صورت تدریجی در این حوزه اثرگذار باشد. البته همانطور که می‌دانید حوزه پرداخت کشور از بسیاری از حوزه‌های دیگر از نظر فناوری بالغ‌تر و پیشروتر است حتی در زمینه پایانه‌های فروش الکترونیکی نیز نظارت مطلوبی صورت می‌گیرد که با توجه به گستردگی این پایانه‌ها نرخ سوء استفاده نسبت به نرخ پایانه‌های فعال بسیار ناچیز است.

برنامه مجموعه در واردات و صادرات تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری چیست؟

شرکت فرادیس البرز در زمینه دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانکی همواره فعال بوده و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است که در زمینه صادرات محصولات  به کشورهای منطقه گام‌های بلندی بردارد و همکاری‌های تازه‌ای را در سطح بین‌الملل کلید بزند و در این راستا توسعه روابط آغاز شده است.

چه برنامه ای برای تولید تجهیزات سخت افزاری در دستور کار دارید؟

شرکت فرادیس البرز در رابطه با تولید تجهیزات سخت‌افزاری دارای سایت‌های کارخانه‌ای منسجم با ماشین آلات پیشرفته بوده و بر اساس برنامه‌ها قرار است بهره‌گیری از ظرفیت‌های تولید سخت‌افزاری برای تولید سخت‌افزار مدرن و هوشمند در دستور کار قرار گیرد این امر به نحوی است که در زمینه اینترنت اشیا  (IoT)برنامه‌های نوینی برای توسعه محصولات مرتبط با آن در نظر گرفته شده که در حال نهایی کردن آنها هستیم.

در حوزه تولید تجهیزات مرتبط با صنعت بانکداری از جمله دستگاه‌های پوز چه برنامه‌ای در دستور کار دارید؟

تولید دستگاه‌های پوز و تجهیزات مرتبط با آن، هم اکنون در کارخانه‌های شرکت فرادیس در حال پیگیری بوده و اقداماتی برای افزایش ظرفیت و تولید پست‌های مدرن‌تر نیز انجام شده است، ولی باور بنده این است که دوره این قبیل دستگاه ها به پایان رسیده و باید به سمت پرداخت‌های بدون تماس با فناوری‌هایی مانند WiFi و QR گام برداشت. همچنین پرداخت‌های مبتنی بر کیف پول می تواند تحول جدیدی در صنعت پرداخت ایجاد نماید و تعامل پذیری کیف پول‌ها نیز زمین بازی را از تمرکز بر سخت افزار خارج می‌نماید.

آیا برنامه ای برای حضور و سرمایه‌گذاری در صنعت مخابرات و تولید مشترک همچون مودم و سرمایه‌گذاری در اپراتورهای اینترنتی دارید؟

تمرکز گروه ملی انفورماتیک در زمان حاضر در زمینه تولیدات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مرتبط با صنعت بانکداری است، ولی بر اساس همکاری‌های آتی با مجموعه‌های دانش بنیان قصد داریم در حوزه‌های ارتباطاتی حضور پررنگی داشته باشیم، چرا که این دو حوزه ارتباط تنگاتنگی باهم دارند.

در حوزه شبکه پشتیبانی و تولید دستگاه‌های خودپرداز و تجهیزات ماهواره‌ای و زمینی در نظام بانکداری چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

همانطور که گفته شد، در زمینه خودپرداز در شرکت فرادیس اقداماتی در زمینه تولید تجهیزات و محصولات در دست پیگیری است و در بخش تجهیزات ماهواره‌ای هدف کاربرد پذیری این محصولات است.

چه برنامه جدیدی در راستای پیاده سازی سیستم‏های متکی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، با تمرکز بر سیستم بانکی در دستور کار دارید؟

در زمینه سیستم‌های فناوری اطلاعات حوزه بانکی هدف ما استفاده از فناوری‌های روز و هوشمندسازی سیستم‌های فعلی حوزه بانکی است. علاوه بر آن بسیاری از سیستم‌هایی که در دهه‌های گذشته توسط گروه ملی انفورماتیک توسعه پیدا کرده نیازمند به روزرسانی است، بر همین اساس توسعه سیستم‌ها مبتنی بر فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، بلاک چین، اینترنت اشیا و غیره را در دستور کار داریم و به کمک این رویکردهای جدید این سیستم‌ها را متحول خواهیم کرد. همچنین خدمات جدیدی در سطح رایانش ابری در حال بررسی است، ضمن آنکه کانال‌های ارائه خدمات را متنوع‌تر خواهیم کرد. بحث تحول دیجیتال شعب نیز از مهمترین مأموریت‌های شبکه بانکی است که بنا داریم در این حوزه نیز پیشران و نوآور باشیم. 

در راستای توسعه عملکرد مرکز مبادله ارز و طلای ایران چه برنامه ای در دستور کار دارید؟

هر چند در گام اول، تامین ساختمان مناسب برای این مرکز مدنظر بود، اما در گام بعدی ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری مناسب برای مبادله طلا و ارز در دستور کار است و این نرم‌افزارها هم اکنون در شرکت خدمات انفورماتیک در حال توسعه قرار دارد و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد زیرساخت‌های مناسبی در این مرکز باشیم. ضمن آنکه حوزه ارزی و طلا ظرفیت ایجاد و یا بهره‌گیری از شرکت‌های تخصصی در این بخش را دارد که می‌تواند محصولات جدیدی را ایجاد نماید. تلفیق زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مانند آنچه در زمینه ارز مسافری طراحی شد، می‌تواند برای مشتریان بسیار جذاب بوده و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد.

پیشنهادتان برای توسعه صنعت بانکداری در کشور و لزوم حمایت از سیستم بانکداری در کشور را بفرمایید؟

از آنجا که صنعت بانکداری قلب اقتصاد کشور است، نیازمند حمایت همه جانبه از سوی بخش‌های مختلف از جمله حوزه‌های دانش بنیان و نوآور است. انتظار می‌رود که فعالان صنعت بانکی و به خصوص فعالان حوزه فناوری اطلاعات، تمام تلاش خود را در جهت سیاست‌های بانک مرکزی و رهنمودهای رئیس کل محترم بانک مرکزی به کار گیرند. باور بنده بر این است که مسیر توسعه شبکه بانکی و نظام پرداخت کشور از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی می‌گذرد؛ به همین دلیل گروه ملی انفورماتیک تمام تلاش خود را در جهت اعتلای فناوری‌های نوین و نوآوری‌های کاربردی در صنعت بانکداری برای نیل به اهداف این صنعت انجام خواهد داد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2023-12-20 09:45

افزودن دیدگاه جدید