کد مطلب: 

293411

آمادگی ایران در انتقال دانش و فناوری‌های نوین کشاورزی به ونزوئلا

معاون وزیر جهاد کشاورزی از اعلام آمادگی ایران در انتقال دانش و فناوری های نوین بخش کشاورزی توسط شرکت‌های خصوصی به کشور ونزوئلا خبر داد.
آمادگی ایران درانتقال دانش و فناوری‌های نوین کشاورزی به ونزوئلا

به گزارش سیتنا، سید مجتبی خیام نکویی گفت: محققان در رشته های مختلف به مدت یک ماه آخرین یافته های تحقیقاتی در حوزه خود را فرا خواهند گرفت.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تحریمات دراز مدت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ۱۵ سال پیش با تدبیر رهبری و تمرکز ایشان بر حوزه علم و فناوری برای نخستین بار در کشور معاونت علم و فناوری در ریاست جمهوری تشکیل شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مهم‌ترین محصول این معاونت را ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مختلف عنوان کرد و گفت: ۶۲۱ شرکت دانش بنیان از این تعداد در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت حوزه علم و فناوری در کشور گفت: عملیات غرور آفرین و پاسخ قاطع و در خور توجه جهانیان جمهوری اسلامی ایران در محافظت از منافع ملی و نیروهای ارزشمند خود جز با تقویت کشور در حوزه دانش و فناوری امکان‌پذیر نبود.

خیام نکویی عدم حضور بخش خصوصی را یکی از علت‌های پررنگ نشدن ارتباطات دو کشور ایران و ونزوئلا در بخش اقتصادی دانست و بیان کرد: استقرار شرکت‌های بخش خصوصی در پارک و دهکده‌های علم و فناوری کشاورزی فرصتی مناسب برای مراودات اقتصادی دو کشور است.

وی گفت: اهمیت به سفره مردم در کشور بسیار حائز اهمیت است و امروز ایران به همت محققانش دانش‌های نوین و فناوری‌های روز را در راستای کشاورزی دانش بنیان وارتقا بهره وری دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته شش یلیون تن محصول گندم در واحد سطح توسط محققان سازمان تات افزایش داشته است، گفت: امروز ما با افتخار می‌توانیم بگوییم در سال گذشته در تولید گندم نان به خودکفایی رسیده‌ایم و به دنبال پایداری این مهم در سال جاری هستیم و این خودکفایی جز با بهره‌مندی از دانش و فناوری امکان پذیر نبود.

رئیس سازمان تات از آمادگی اداره کل امور بین‌الملل سازمان تات در جهت انتقال همه ظرفیت‌های سازمان به کشور ونزوئلا خبر داد و گفت: انتظار ما این است که کشور ونزوئلا نیز چالش‌های کشورش را در حوزه کشاورزی بررسی و به محققان سازمان تات جهت رفع آنها منتقل کند.

وی از وزیر کشاورزی کشور ونزوئلا برای حضور در کشور ایران در راستای تعاملات بیشتر در حوزه کشاورزی دعوت به عمل آورد و گفت: این حضور موجب گسترش همکاری ها و ارتقاء دانش و فناوری حوزه کشاورزی بین دو کشورخواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در راستای گسترش همکاری های فی مابین سفری به ونزوئلا خواهیم داشت و زمینه حضور شرکت های دانش بنیان را در آن کشور فراهم خواهیم کرد.

خیام نکویی با قدردانی از حمایتهای وزارت خارجه و دفاع در زمینه سازی برای همکاری های مشترک ایران و ونزوئلا در بخش کشاورزی ابراز امیدواری کرد که با تداوم این همکاری ها شاهد تحول چشمگیر در توسعه بخش کشاورزی دو کشور با بهره گیری از فناوریهای نوین و توسعه همکاری ها به حوزه هایی نظیر تولید واکسن و سرم باشیم.

اعزام محققان ونزوئلا در راستای دسترسی به علم و تکنولوژی بخش کشاورزی ایران

سیلوا آپونته نیز در این جلسه با بیان اینکه بحث غذا در کنار علم و تکنولوژی بسیار حائز اهمیت است، افزود: اگر غذا نداشته باشیم ادامه حیات امکان‌پذیر نیست و اگر علم و تکنولوژی نباشد پیشرفت نمی‌توانیم بکنیم.

سفیر کشور ونزوئلا گفت: پیرو توافقات روسای جمهور دو کشور در سال ۲۰۲۲ با امضای سند راهبردی ۲۰ ساله هشت محقق و دانشمند ونزوئلایی با هدف دسترسی به علم و تکنولوژی جمهوری اسلامی در حوزه کشاورزی جهت آموزش به ایران اعزام شدند.

وی افزود: پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و تکنولوژی بخش کشاورزی و مواد غذایی چشمگیر است و این علم و فناوری در علم تغذیه برای منافع و بهبود وضعیت مردمان ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیلوا آپونته سفیر کشور ونزوئلا در این نشست طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در آموزش محققان کشور متبوعش،  ایران را کشوری قوی و دارای سبک دانش و فن آوریهای نوین دانست.

وی علم و فن آوری را مکمل کشاورزی و اقتصاد کشورش دانست و اضافه کرد: اعزام محققین کشورش به جمهوری اسلامی ایران به منظور آموزش علوم و فن آوریهای نوین کشاورزی از محققین جمهوری اسلامی ایران در راستای توافقات قبلی دو کشور و حفظ و تقویت امنیت غذایی کشور ونزوئلا است.

سفیرونزوئلا با بیان اینکه معاونت بهداشت، آموزش و علم و فناوری این کشور با الگوگیری از معاونت علم و فناوری کشور ایران ایجاد شده است گفت: در همین راستا در اوایل سال ۲۰۲۳ نخستین پارک علم و فناوری نیز در کشور ونزوئلا تاسیس شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-04-16 10:29

افزودن دیدگاه جدید