کد مطلب: 

287062

وزیر ارتباطات: منابع صندوق نوآوری می‌تواند باعث شتاب بخشی به پروژه فیبرنوری شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید 20 میلیون «اتصال» به فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها ایجاد شود، گفت: پروژه فیبر نوری منازل و کسب کارها یک بازار بزرگ برای تولید و اشتغال ایجاد می‌کند که قرار گرفتن منابع صندوق نوآوری و شکوفایی کنار این پروژه می‌تواند باعث شتاب بخشی به آن شود.
وزیر ارتباطات: منابع صندوق نوآوری می‌تواند باعث شتاب بخشی به پروژه فیبر نوری شود

به گزارش سیتنا، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به‌عنوان عضو هیئت‌ امنا صندوق نوآوری و شکوفایی با محمدصادق خیاطیان یزدی، رئیس و عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از اعضای هیئت عامل و معاونان صندوق دیدار کرد.

وزیر ارتباطات در این دیدار با تقدیر از رویکرد جدید و خلاقانه هیئت عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی که منجر به افزایش حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شده، گفت: یکی از جهت‌گیری‌های اساسی دولت سیزدهم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که این حمایت را در عمل و از طریق تأمین مالی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی شاهد هستیم که این حمایت و ارائه تسهیلات در دو سال گذشته، بر اساس آمارهای موجود به‌اندازه کل دو دولت گذشته است.

وی با بیان اینکه جای خوشحالی دارد که صندوق نوآوری و شکوفایی خود را با رویکردها و جهت‌گیری‌های دولت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تطبیق داده است، افزود: بر اساس اعلام صندوق ۳۰ درصد و بر اساس اعتقاد ما ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال هستند که در این حوزه نیز خلاقیت، نوآوری و سرمایه انسانی حرف نخست را می‌زند و می‌تواند خیلی زود ارزش‌افزوده ایجاد کند.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ما حائز اهمیت است گفت: بر این اساس ضروری است یک سازوکار ویژه برای همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق نوآفرین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود. حتی اگر بشود یک کمیته مشترک دائمی تشکل شود تا به‌صورت مداوم و منظم وضعیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کرد.

وی افزود: دو طرف ظرفیت‌هایی خوبی دارند و اگر سازوکارهای اجرایی طراحی شود، حتماً موضوع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطاعات دچار تحول خواهد شد به‌خصوص که بر اساس برنامه هفتم توسعه تکالیف زیادی برای دستگاه‌های دولتی ایجادشده است که باید حداکثر استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید را در جهت هوشمند سازی داشته باشند؛ این تکالیف نیز جز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان محقق نخواهد شد.

زارع پور ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه وزارت ارتباطات نیز برای هوشمند سازی، مکلف به تأمین زیرساخت‌ها هم در بخش ارتباطی، هم در بخش پردازشی و هم در بخش تجهیزاتی شده است. بر این اساس ضروری است که صندوق نوآوری و شکوفایی نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در چارچوب این تکلیف قانونی، وزارت ارتباطات و فناوری پروژه راهبردی و کلیدی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را تعریف کرده است تا بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید 20 میلیون «اتصال» به فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها ایجاد شود؛ این در حالی است که ما در ابتدا 20 میلیون «پوشش» را تا پایان دولت سیزدهم هدف‌گذاری کرده بودیم؛ بنابراین این پروژه یک بازار بزرگ برای تولید و اشتغال ایجاد می‌کند که اگر منابع صندوق نوآوری و شکوفایی هم کنار آن قرار گیرد می‌تواند باعث شتاب بخشی به این پروژه شود.

وزیر ارتباطات در ادامه با ابراز خشنودی از ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به موضوع حمایت از کسب‌وکارهای حوزه فضایی گفت: توسعه صنعت فضایی از جمله نیازهای کشور است. اعتقاد داریم که بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی زودتر از این باید به این حوزه ورود می‌کردند؛ چراکه در این حوزه نیز نوآوری و خلاقیت حرف نخست را می‌زند و باید در این رابطه از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها نهایت استفاده را بکنیم.

وی افزود: بر این اساس اعتقاد داریم ظرفیت‌های همکاری زیادی میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد و باید با ایجاد کمیته‌های مشترک کاری این ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان یکی از وزارتخانه‌های مهم زیرساختی نقش مهمی در مسیر توسعه کشور دارد و بر همین اساس این آمادگی وجود دارد صندوق نوآوری و شکوفایی به بازوی وزارت ارتباطات در حوزه توسعه فناوری و نوآوری تبدیل شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در این دولت شاهد یک همگرایی واقعی و عملی میان دستگاه‌های دولتی در حوزه حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم گفت: همه اعضای دولت تمام‌قد پای‌کار دانش‌بنیان‌ها هستند که این جای خشنودی دارد اما ضروری است که همگرایی شکل‌گرفته به هم‌افزایی هم تبدیل شود تا کارهای جزیره‌ای در این حوزه متوقف و از اتلاف منابع و زمان جلوگیری شود.
خیاطیان در خاتمه گفت: در صندوق نوآوری و شکوفایی برای ایجاد هم‌افزایی و تجمیع ارائه خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان این آمادگی وجود دارد و اعتقاد داریم از ظرفیت‌های موجود باید نهایت استفاده را بکنیم تا شاهد رونق و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-11-05 16:40

افزودن دیدگاه جدید