کد مطلب: 

285679

مدیر کسب‌وکار مودم شرکت مخابراتی ارگ جدید به سیتنا: مودم‌های قاچاق به راحتی وارد بازار می‌شوند/ رجیستری مودم‌های سیم‌کارتی وجود ندارد/ اپراتورها ملزم به استفاده از کالای با اصالت شوند

مدیر کسب‌وکار مودم شرکت دانش بنیان خدمات مخابراتی ارگ جدید، معتقد است: علی رغم ممنوعیت واردات مودم‌هایی که نمونه مشابه آن در داخل تولید می‌شوند، اما مودم‌های قاچاق به راحتی وارد بازار شده، توزیع می‌شوند و بعضا گارانتی هم می‌شوند، حال آنکه انتظار می‌رود همزمان با نظارت بر بازار، رجیستری مودم‌های سیم‌کارتی هم صورت پذیرد؛ چراکه تنها شرکت ما ظرفیت تولید بیش از یک میلیون مودم در سال را دارد ولذا دولت هم باید اپراتورهای مخابراتی را ملزم به استفاده از کالای با اصالت ایرانی کند.
مدیر کسب‌وکار مودم شرکت مخابراتی ارگ جدید به سیتنا: مودم‌های قاچاق به راحتی وارد بازار می‌شوند/ رجیستری مودم‌های سیم‌کارتی وجود ندارد/ اپراتورها ملزم به استفاده از کالای با اصالت شوند

به گزارش خبرنگار سیتنا، شرکت دانش بنیان خدمات مخابراتی ارگ جدید به عنوان یکی از شرکت‌های تولید کننده تجهیزات سمت مشترک و لایه دسترسی اینترنت و علی‌الخصوص انواع مودم مطرح است. این شرکت به منظور تامین نیازهای مخابراتی صنعت ارتباطات کشور و انتقال و بومی سازی فناوریهای نو در سال 1391 اقدام به تاسیس کارخانه تولیدی خود نمود. با نگرش به توسعه شبکه اینترنت پرسرعت در کشور و افزایش تعداد کاربران این شبکه در فاز اول بابکارگیری خطوط تولید پیشرفته، ساخت تجهیزات سمت مشترک و لایه دسترسی را در دستور کار قرار داد و در حال حاضر سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار دارد. فعالیت های تولیدی این مجموعه شامل تولید قطعات الکترونیکی در صنعت های مختلف نظیر تولید مودم های مخابراتی ADSL، VDSL، LTE و مودم‌های نسل جدید است و در همین راستا همکاری های مختلفی با شرکت هایی نظیر شرکت مخابرات ایران، همراه اول، ایرانسل و مبین نت داشته است.

در همین راستا و به منظور تحلیل و بررسی وضعیت بازار مودم‌های داخلی در سیتنا با حمیدرضا رجبعلی، مدیر کسب‌وکار مودم ارگ جدید به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ذیل آمده است:

به عنوان سوال نخست آخرین وضعیت تولید مودم توسط شرکت مخابراتی ارگ جدید را تشریح بفرمایید.

شرکت خدمات مخابراتی ارگ جدید سال‌هاست در تولید مودم فعال است و از ابتدا با تولید مودم‌های ADSL و با پروژه آشنای اول مخابرات ایران کار را شروع کرد و برای این شرکت تولید مودم را انجام داد. بعد از ADSL تکنولوژی VDSL  توسط مخابرات وارد شد که این مودم را هم تولید کردیم. اپراتورهای تلفن همراه هم در حوزه تهیه و ارائه اینترنت بر روی سیم‌کارت اقدام کردند و در بخشی دیگر هم برای برخی کاربران سرعت بالاتر را تحت پوشش قرار دادند که مودم‌های سیم‌کارتی در این زمینه تولید شده است. همزمان شرکت‌های مخابرات و شرکت‌های موازی مخابرات بر روی خدمات GPON اقدام کردند و ما نیز این مودم‌ها را تولید کردیم و به اپراتورها ارائه دادیم.

آیا توانستید در تولید مودم به نقطه ای دست یابید که پوشش حداکثری بازار کشور را در دست داشته باشید؟

در این حوزه باید با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. در خارج مردم به تنهایی مودم تهیه نمی‌کنند، بلکه اپراتورها هستند که بسته کامل را در اختیار مصرف کننده می‌گذارند و مصرف کننده وارد بازار نمی‌شود که مودم تهیه کند. تولیدکنندگان مودم با اپراتورها قرارداد می بندند و سهم بازار بیرونی کوچک است، اما در ایران به این صورت نیست، اپراتورها عمده بازار را در اختیار دارند و از طرف دیگر B2C هم بازار خود را دارد. ما روالی که در دنیا است را مدنظر قرار دادیم و بزرگترین قرارداد را با مخابرات ایران داریم و بعد از آن اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مبین نت مشتری‌های دیگر ما هستند که قراردادهای بلندمدت با حجم بالا داریم. در بازار آزاد با برند یوتل مودم‌ها را عرضه می‌کنیم و از طریق توزیع کنندگان بازار خرد و سکوهای فروش اینترنتی وارد بازار می کنیم.

چند درصد از مودم های موجود در بازار تولید داخل و چند درصد وارداتی هستند؟

نکته مهمی که وجود دارد این است که متاسفانه قاچاق وجود دارد. ما در بحث مودم‌های سیم‌کارتی هنوز رجیستری IMEI نداریم، بنابراین آمار درستی در این حوزه در دست نیست که چه تعداد مودم وارد بازار ایران می شود. در حالت کلی واردات ممنوع است؛ چراکه تولید داخلی داریم. در بحث ADSL و VDSL دو شرکت هستند و در بحث مودم سیم کارتی سه شرکت است که تولید داخل دارند، ولی در بازار، مودم‌های خارجی وجود دارد، اما ما از آنچه به اپراتورها عرضه می‌کنیم اطلاع داریم که چه تعداد است که تعداد مشخصی است.

در بحث مودم‌های سیم‌کارتی هنوز رجیستری IMEI نداریم، بنابراین آمار درستی در این حوزه در دست نیست که چه تعداد مودم وارد بازار ایران می شود.

مزایای استفاده از خرید مودم ایرانی چیست؟

شرکت ما طوری طراحی و ظرفیت بندی شده که قابلیت تولید بیش از یک میلیون مودم در سال را دارد. این ظرفیت را ایجاد کردیم تا خدمات و کیفیت را هم بر این اساس ارتقا دهیم. اگر دولت بخواهد IMEI و رجیستری را انجام دهد مساله ای از بابت تولید نخواهیم داشت و با کیفیت بالا، خدمت ارائه می‌دهیم.

مدیر کسب‌وکار مودم شرکت مخابراتی ارگ جدید به سیتنا: مودم‌های قاچاق به راحتی وارد بازار می‌شوند/ رجیستری مودم‌های سیم‌کارتی وجود ندارد/ اپراتورها ملزم به استفاده از کالای با اصالت شوند

اپراتورها هدف اول ما هستند و اپراتورها در کالایی که دریافت می کنند بسیار سخت گیر هستند. ما از مودم‌هایی که تولید می‌کنیم، اطمینان خاطر داریم. اپراتورها تست‌های متنوعی می‌گیرند و از طرف دیگر مودم‌های ما استاندارد بالایی دارند. یوتل را با سه سال گارانتی روانه بازار می‌کنیم و خدمات پس از فروش مشخصی هم در نظر گرفتیم، همچنین سه سال گارانتی تعویض به مشتری می‌دهیم.

یوتل را با سه سال گارانتی روانه بازار می‌کنیم و خدمات پس از فروش مشخصی هم در نظر گرفتیم، همچنین سه سال گارانتی تعویض به مشتری می‌دهیم.

پیشنهاد شما برای رفع چالش‌های تولید مودم در کشور و حمایت از تولید داخل در این حوزه چیست؟

این حمایت چند بعد دارد، بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری‌های اولیه را انجام داده و اگر کل بازار تا یک میلیون مودم در سال را نیاز داشته باشد، این ظرفیت برای ما موجود است، اما بحث قاچاق و رقابت ناسالم وجود دارد و کالا به راحتی وارد بازار می‌شود و بعضا گارانتی هم می‌کنند. در بحث مودم‌های سیم‌کارتی، رجیستری یکی از راه‌های مهم است که قابلیت رصد دارد. ما به عنوان تولیدکننده علاقه مند هستیم بازار رقابتی باشد و همه بتوانند هر نوع مودمی را استفاده کنند، اما مشخص باشد هر شرکتی چه می‌کند. در یوتل IMEI مشخصی وجود دارد و باقی هم باید این را ثبت کنند که ثبت IMEI مهم است.

اگر کل بازار تا یک میلیون مودم در سال را نیاز داشته باشد، این ظرفیت برای ما موجود است، اما بحث قاچاق و رقابت ناسالم وجود دارد.

از طرف دیگر اپراتورهای ثابت همکاری کنند و از تولید داخل حمایت کنند و قراردادهای طولانی مدت ببندند و از تکنولوژی GPON هم استفاده کنند. در دنیا XGPON وجود دارد که متاسفانه مودم‌های تعویضی در دنیا افزایش یافته و اپراتورها مودم‌ها را از مردم تهیه می‌کنند و مجدد با تغییرات جزیی با قیمت اندک وارد بازار می‌کنند که در چین این اتفاق بیشتر می‌افتد و باز این مودم‌ها وارد بازار می‌شود که قاچاق است.

اپراتورهای ثابت همکاری کنند و از تولید داخل حمایت کنند و قراردادهای طولانی مدت ببندند و از تکنولوژی GPON هم استفاده کنند.

دولت باید اپراتورها را ملزم به استفاده از کالای با اصالت کند و تولیدکننده مشخص باشد و در این حالت می توانیم رقابت سالم داشته باشیم. از طرف بخش خصوصی یا صاایران که دولتی است سرمایه گذاری انجام شده و اگر مدیریت شود شرکت‌های داخلی توانایی پوشش بازار داخلی را دارند و ما می توانیم بیشتر از ظرفیتی که داریم تولید کنیم، اما وجود کالای مشابه قاچاق که پشتیبانی مشخصی هم ندارد وارد بازار می‌شود و قدرت خرید مردم هم این است که کالای ارزان قیمت خریداری کنند و این روال، کار را برای ما سخت تر کرده است.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.8 (9 رای)
سیتنا 3
2023-09-30 14:41

افزودن دیدگاه جدید