کد مطلب: 

284823

شکست تحریم‌های آمریکا در منع فروش تراشه‌ به چین؛ تولید اولین گوشی هوشمند چینی بدون تراشه‌های آمریکایی

به‌رغم اعمال تحریم‌های آمریکا در منع صادرات تراشه‌های آمریکایی تلفن‌های هوشمند به چین، شرکت هواوی توانست گوشی جدید «Mate 60 Pro» را که دارای تراشه پیشرفته 5G است با اتکا به توان شرکت‌های چینی طراحی و تولید کند که تست‌های سرعت منتشر شده توسط اولین خریداران این گوشی نشان می‌دهد که عملکرد آن مشابه سایر گوشی‌های پیشرفته 5G است.
شکست تحریم‌های آمریکا در منع فروش تراشه‌ به چین؛ تولید اولین گوشی هوشمند چینی بدون تراشه‌های آمریکایی

به گزارش سیتنا، پیشرفت تکنولوژی شگفت انگیزی که چین اخیراً در زمینه صنعت تلفن همراه به دست آورده، نگرانی‌های آمریکا را برانگیخته و پرسش‌های زیادی را درباره میزان موفقیت تحریم‌های واشینگتن در منع فروش تراشه‌های تلفن هوشمند آمریکایی به رقیب اصلی خود، مطرح کرده است.

برخی کارشناسان فنی می‌گویند، به نظر می‌رسد که تحریم‌های آمریکا به چین انگیزه داد تا تلاش‌های خود را برای ایجاد جایگزین‌هایی برای فناوری آمریکایی مضاعف کند.

گوشی جدید «هوآوی» نشانه جدیدی از قابلیت‌های فناوری چینی است. این موبایل که با تراشه‌های بسیار پیشرفته‌ کار می‌کند، در داخل چین طراحی و تولید شده است.

چین به‌رغم کنترل‌ شدید صادرات تراشه‌های آمریکایی به پکن، اما توانست این تراشه بسیار پیشرفته را طراحی و تولید کند.

در همین راستا، «پل تریلو»، مسئول سیاست فناوری در شرکت مشاوره تجاری «آلبرایت استونبریج گروپ» مستقر در واشینگتن، تراشه و موبایل جدید چین را به عنوان «ضربه بزرگی» برای تمام تامین کنندگان فناوری قبلی هوآوی، که بیشتر آنها شرکت‌های آمریکایی هستند، توصیف کرد.

او گفت: بزرگترین اهمیت ژئوپلیتیکی تولید تراشه چینی این است که نشان دهیم پکن می‌تواند محصولی را کاملاً بدون فناوری آمریکایی طراحی کند، حتی اگر به خوبی مدل‌های پیشرفته غربی نباشد.

چین هنوز در بازی است

از سوی دیگر صداوسیمای رسمی چین در پستی در حساب خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق)، این گوشی را اولین محصول پیشرفته «هواوی» از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا توصیف کرد و گفت که تراشه گوشی هوشمند پیشرفته توسط شرکت «Semiconductor Manufacturing International Corp» در چین ساخته شد.

هدف از تحریم‌های ایالات متحده علیه پکن، کاهش پیشرفت چین در زمینه‌های تکنولوژی نوظهور از قبیل هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ آن از طریق کاهش توانایی این کشور در خرید یا ساخت تراشه‌های پیشرفته، که مغز این سیستم‌ها هستند، بود. اما رونمایی پکن از تراشه هفت نانومتری تولید داخلی نشان داد که آمریکا به هدف خود نرسیده است.

کارشناسان صنعت هشدار داده‌اند که هنوز خیلی زود است که بدانیم عملیات تولید تراشه چین تا چه حد رقابتی خواهد شد، اما آنچه واضح است این است که چین هنوز در این بازی است.

تراشه 5G

شرکت‌های آمریکایی مانند «اینتل» و «کوالکام» در حال حاضر فروش قابل توجهی در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، به دلیل تحریم‌های آمریکا از دست داده‌اند که منجر به کاهش بودجه تحقیق و توسعه آنها شد.

مدیران اجرایی شرکت‌های آمریکایی هراس دارند که این امر در دراز مدت بر قدرت آنها تأثیر بگذارد بویژه در صنعتی که تنها تعداد کمی از قوی‌ترین و سریع‌ترین شرکت‌ها توانایی بقا در آن را دارند.

از زمانی که تحریم‌های ایالات متحده بر تراشه‌های موبایل علیه چین آغاز شد، پکن تلاش کرد ببیند چه عاملی می‌تواند از قرار گرفتن بیشتر صنعت جهانی تراشه تحت کنترل واشینگتن، جلوگیری کند به همین دلیل با دشوار کردن روند تاییدیه نظارتی برای خرید به شرکت‌های آمریکایی فشار وارد کرد. به عنوان مثال، شرکت «اینتل» اخیراً اعلام کرده است که باید 353 میلیون دلار به عنوان هزینه پایان کار به «پاور سمیکنداکتور» بپردازد، چرا که نتوانست تأییدیه نظارتی چین را برای خرید دریافت کند.

گفتنی است که گوشی جدید «Mate 60 Pro» هوآوی دارای تراشه 5G است و تست‌های سرعت منتشر شده توسط اولین خریداران آنلاین این گوشی نشان می‌دهد که عملکرد آن مشابه گوشی‌های پیشرفته 5G است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-09-06 10:00

افزودن دیدگاه جدید