کد مطلب: 

240618

رئیس پژوهشگاه ICT: وزارت ارتباطات در حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی عزم جدی دارد

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ارتباطات نسل پنجم (۵G) موضوعی است که ناگزیر هستیم در نسل ارتباطات به آن توجه کنیم، گفت: ارتباطات ۵G لبه تکنولوژی است.
رئیس پژوهشگاه ICT: وزارت ارتباطات در حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی عزم جدی دارد

به گزارش سیتنا، روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از ایسنا، نوشت: دکتر وحید یزدانیان با اشاره به ویژگی‌های ارتباطات نسل پنجم، اظهار کرد: در نسل پنجم ارتباطات، پوشش بسیار بسیار بالا است و تأخیر در این شبکه معنایی ندارد و کاربردهایی که در حوزه ICT مد نظر است، با پیاده‌سازی این شبکه محقق خواهد شد. ارتباطات ۵G  لبه تکنولوژی است و به منظور حفظ ارتباطات کشور بر اساس آخرین فناوری‌های روز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه این وزارتخانه نیز در این خصوص در حال پژوهش و تحقیق است.

فعالیت‌های پژوهشی مشترک هزینه‌های آزمایشگاهی را کاهش می‌دهد

دکتر یزدانیان با اشاره به این موضوع که فعالیت‌های آزمایشگاهی نیازمند صرف هزینه زیادی است، خاطرنشان کرد: این هزینه‌ها عملا از توان بسیاری از شرکت‌های خصوصی یا دانشگاهی خارج است. در این موارد، حاکمیت ورود پیدا می‌کند و وظیفه خودش می‌داند که این زیرساخت‌ها را فراهم کند و به فرایند انتقال فناوری به کشور کمک کند. یکی از موضوعات مطرح این است که ما با کثرت داده‌ها مواجه هستیم و داده‌ها نیازمند تحلیل هستند و بر اساس تحلیلی که روی این داده‌ها انجام می‌شود، سرویس‌های خاصی تعریف و ارائه می‌شود. همچنین موضوع اینترنت اشیا  (IOT) و رایانش ابری و ارتباطات کوانتومی که در دانشگاه‌های بسیار معتبر دنیا در پروژه‌های سری یا نیمه‌سری انجام می‌شود، از موضوعاتی است که در پژوهشگاه نیز به آن پرداخته می‌شود. علاوه بر این پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت مستمر در طول سال‌های فعالیتش با اکثر دانشگاه‌های بزرگ کشور قرارداد دارد و در حال حاضر پروژه‌های مشترکی با دانشگاه‌ها داریم. در زیرمجموعه‌هایی از حوزه (ICT) هزینه‌های تحقیق و توسعه آنقدر بالا است که دانشگاه و یا حتی بخش خصوصی هم نمی‌تواند وارد این موضوعات شود که پژوهشگاه به عنوان متولی این بخش، به این حوزه‌ها ورود می‌کند.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت‌های آزمایشگاهی گسترده‌ای دارد

وی با اشاره به اینکه ما قدیمی‌ترین مرکز تحقیقاتی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح منطقه هستیم، افزود: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت‌های آزمایشگاهی گسترده‌ای دارد. پژوهشگاه بدنه تحقیقاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. ما چهار محور اصلی فعالیت داریم که شامل  فناوری‌های جدید مرتبط با ارتباطات (CT)، فناوری اطلاعات (IT)، امنیت فاوا و موضوعات سیاست‌گذاری و آینده‌پژوهی است. تلاش ما این است در هر کدام از این چهار حوزه وارد موضوعاتی شویم که لبه‌های تکنولوژی است. علاوه بر این ما تعاملات بین‌المللی گسترده‌ای هم داشته و داریم.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از فعالیتهای تحقیقاتی عزم جدی دارد

وی در خصوص تنگناهای بودجه‌ای، گفت: تنگناهای بودجه‌ای برای همه مراکز تحقیقاتی است و ما هم مثل بقیه پژوهشگاه‌ها از قوانین وزارت علوم تبعیت می‌کنیم و ما هم فارغ از این تنگناها نبودیم و با این مسائل روبرو بوده‌ایم؛ ولی موضوع مهم این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی ما عزم جدی داشته است. البته این طور نبوده که هر چه بودجه می‌خواستیم در اختیارمان بوده باشد، اما در زمینه‌هایی که نیاز مردم و نیاز بخش خصوصی بوده است و ما الزام به سرمایه‌گذاری داشتیم، دولت و وزارت ارتباطات از ما حمایت کردند.

کار گروهی موضوع مهمی در حل مشکلات پژوهشی است

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حوزه پژوهش مشکل ما و بقیه پژوهشگاه‌ها در درجه اول به خود مجموعه‌هایی مثل ما برمی‌گردد، زیرا ما همکاری‌ها و تعاملات فی مابین در داخل کشور کم داریم و این چالش جدی است. در حالی که در برخی کشورهای توسعه یافته چند دانشگاه جمع می‌شوند و کارهای مشترک انجام می‌دهند؛ اما در کشور ما علیرغم اینکه می‌دانیم منابع محدود است و باید با هم باشیم، ولی گاهی رقابت شکل می‌گیرد و این رقابت‌ها سالم نیست؛ زیرا الگوی کار جمعی در دنیا الگوی پذیرفته شده‌ای است. همچنین موازی کاری پژوهشی یکی از چالش‌های بسیار جدی است که ما در حوزه پژوهش آن را داریم.

یزدانیان با اشاره به چالش دوم، ادامه داد: چالش دوم چالش کلیدی است که مرتبط با موضوع باور به توان پژوهشگران و محققان داخلی است. شاید بر اثر کم بودن تعاملات و ارتباطات با مجامع علمی جهان گاهی فکر می‌کنیم از نظر سطح علمی با دنیا متفاوت هستیم. صنعتی بودن و دانش محور بودن باهم متفاوت است، سطح دانشی در کشور ما بالا است، لیکن صنایع ما و بخش خصوصی باید این دانش را صنعتی کنند تا در زندگی روزمره مردم مشهود باشد.

وی در خصوص این مشکلات با ارائه راهکارهایی گفت: نهادهای واسط موضوع مهمی است. ما در کشور حوزه صنعت و حوزه دانشگاه داریم. این‌ها ممکن است در بدو امر زبان مشترک نداشته باشند. بایستی نهادهای واسطی بین دانشگاه و صنعت شکل گیرد و این نهادهای واسط می‌توانند ایجاد مفاهمه کنند و هر چه این نهادها گسترده‌تر شوند، ارتباط بین این دو مجموعه بیشتر است. این نهادها شامل شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری است. وزارت ICT برای اولین بار "پارک فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات" را ایجاد کرده است؛ یعنی شرکت‌های کوچک و متوسط که وارد می‌شوند و در پارک‌های علم و فناوری مستقر می‌شوند، به شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با اشاره به دستاوردهایشان در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال، تصریح کرد: ما در این نمایشگاه حضور داشتیم و در حوزه آنتن و امنیت سه محصول صیانتی جدید و در حوزه پدافند غیرعامل و ICT سه محصول از جنس سندهای راهبردی ارائه کردیم. در مجموع در نمایشگاه امسال حدود ۱۰ محصول جدید غیر از محصولات توسعه‌یافته نظیر ضد بدافزار پادویش را که نسخه جدید آن عرضه می‌شود، ارائه کردیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-01-20 11:24

افزودن دیدگاه جدید