کد مطلب: 

231329

قائم مقام وزیر صمت، خبر داد: فعال سازی سامانه های الکترونیکی بخش بازرگانی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اعلام کرد: سه سامانه الکترونیکی مهم بخش بازرگانی طی هفته گذشته رونمایی شدند و خدمات رسانی خود را آغاز کرده اند این سامانه ها در بخش نظارت می توانند به کمک تنظیم بازار بیایند و اصلی ترین سامانه در این حوزه سامانه جامع تجارت است که از مبدا ورود کالا تا توزیع در حلقه آخر را نظارت می کند.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، خبر داد: فعال سازی سامانه های الکترونیکی بخش بازرگانی

به گزارش خبرنگار سیتنا، حسین مدرس خیابانی در نشست خبری گفت: برای سازمان حمایت طرح های نظارتی ویژه جهت حضور موثرتر در بازار تدوین کرده ایم و هر هفته ۵ اولویت کالایی را این سازمان تحت پوشش نظارتی ویژه خود قرار می دهد.

وی حوزه اصناف پرقدرت ترین شبکه توزیع کشور عنوان کرد و گفت: این بخش با بیش از 3 میلیون واحد صنفی تحت پوشش، 400 اتاق اصناف فعال و بالغ 7500 اتحادیه صنفی در حال فعالیت اند.

قائم مقام وزیر صمت تاکید کرد: مدیریت بازار بدون کمک و حمایت اصناف امکان پذیر نیست و باید ازظرفیت بالای اصناف در کنترل بازار بهتر از پیش استفاده کنیم.

فعال سازی سامانه های الکترونیکی بخش بازرگانی

وی بیان کرد: سه سامانه الکترونیکی مهم بخش بازرگانی طی هفته گذشته رونمایی شدند و خدمات رسانی خود را آغاز کرده اند این سامانه ها در بخش نظارت می توانند به کمک تنظیم بازار بیایند و اصلی ترین سامانه در این حوزه سامانه جامع تجارت است که از مبدا ورود کالا تا توزیع در حلقه آخر را نظارت می کند.

توسعه صادرات اولویت جدی کشور

قائم مقام وزیر صمت عنوان کرد: امروز و در شرایط کنونی صادرات از مهمترین اولویت های کشور است؛ برای اینکه تحریم ها و تهدیدها را به یک فرصت مغتنم تبدیل کنیم باید با قدرت برای افزایش تولید و صادرات تلاش کنیم.

مدرس خیابانی تصریح کرد: صادرات برای فعالسازی ظرفیت های خالی تولید به ما کمک می کند و در جهت حفظ اشتعال پایدار نیز موثر است.

این مسئول افزود: امسال صادرات به ۱۵ کشور همسایه و نزدیک هدف گذاری شده است، ۵ کشور همسایه رایزن داریم و برنامه داریم برای ۱۰ کشور دیگر هم رایزن منصوب کنیم.

وی اعلام کرد: از حدود ۴۴ میلیارد دلار صادرات سال ۹۷ حدود ۲۴ میلیارد دلار مربوط به همین ۱۵ کشوری است که افزایش صادرات به آنها امسال هدف گذاری شده است.

مدرس خیابانی ادامه داد: باید کالاهایی که امکان ساخت داخل دارند، وارد نشوند و سیاست های صادراتی مان را تقویت کنیم.

تشکیل ستاد استانی تنطیم بازار به ریاست استانداران

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرای بخشی از سیاست ها و برنامه های وزارت صمت به صورت غیرمتمرکز و استانی دنبال می شود و در همین راستا ستاد استانی تنطیم بازار به ریاست استانداران تشکیل می شود.

مدرس خیابانی تاکید کرد: وظیفه قائم مقامی وزیر در امور بازرگانی هماهنگی و انسجام بخشیدن به امور در حوزه تجارت و بازرگانی است، باید هم مدیریت نوسانات مقطعی را انجام دهیم و نقشه راه کلی برای ثبات در بازار داشته باشیم.

کاهش ۲۲ درصدی امار واردات در سال ۹۷

وی با اشاره به کاهش ۲۲ درصدی امار واردات در سال ۹۷، گفت: در سه ماهه اول امسال نیز واردات نزدیک به ۹ درصد کاهش داشته است که حجم بالایی از کاهش واردات مربوط به کالاهای مصرفی و غیر ضروری بوده است.

قائم مقام وزیر صمت افزود: با توجه به برنامه ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از ساخ داخل واردات حدود ۱۶۰۰ قلم کالا را در حال حاضر اعمال مدیریت می شود و مانع ورود کالاهای مشابه ساخت داخل به کشور می شویم.

تشکیل وزارت بازرگانی را بر عهده دولت و مجلس می گذاریم

مدرس خیابانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص شکل گیزی وزارت بازرگانی گفت: تشکیل وزارت بازرگانی را بر عهده دولت و مجلس می گذاریم، اما تلاش می کنیم ابزارهای تنظیم بازاری مانند قانون انتزاع که پراکنده شده اند، در کمترین زمان ممکن و کمترین هزینه بازگردانده شوند و با تمرکز در سیاست ها و برنامه های حوزه بازرگانی روند کارها را در این حوزه بهبود ببخشیم.

وی با اشاره به موضوع نرخ ارز، گفت: ثبات نرخ ارزی فرصت برنامهریزی بهتری را هم در حوزی تجاری و هم در حوزه تولید فرآهم می آورد که امیدواریم روند کنونی تداوم داشته باشد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: در برخی بخش ها شبکه توزیع هزینه های اضافی روی دست مصرف کننده می گذارد که تنظیم بازار در این حوزه می تواند کمک کند و در این حوزه برنامه داریم.

تنطیم بازار باید ناکارامدی در شبکه توزیع را مدیریت کند

وی اضافه کرد: تنطیم بازار باید ناکارامدی در شبکه توزیع را مدیریت کند، افزایش ۳۰ درصدی گوشت قرمز که رییس جمهور از آن گلایه مند بود معلول این موضوع است که باید مدیریتش می کنیم.

مدرس خیابانی تاکید کرد: نقطه تماس مشتری با کالای ایرانی شبکه توزیع است و در فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی، این شبکه نیز نقش مهمی دارد.

حمایت از تولید در گرو حمایت از مصرف کننده است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تولید و مصرف کننده دو بازوی تنظیم بازار هستند، حمایت از تولید در گرو حمایت از مصرف کننده است.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: امروز صادرات توجیه پذیرتر شده است و به عبارتی قاچاق کالا هم از صرفه اقتصادی افتاده است که این مهم با برنامه ریزی دقیق می تواند به رونق تولید کشور کمک شایان توجهی نماید.

برای مشاهده‌ی گزارش تصویری نشست، اینجا کلیک کنید.

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-07-27 17:07

افزودن دیدگاه جدید