کد مطلب: 

223706

سال ۲۰۱۸؛ یکی از جنجالی‌ترین سال‌ها در صنعت خودرو

سال گذشته میلادی یکی از جنجالی‌ترین سال‌ها در صنعت خودرو بود؛ از دستگیری یکی از بزرگترین مردان صنعتی جهان گرفته تا دردسرها و رقبای جدید برای تسلا.
سال ۲۰۱۸؛ یکی از جنجالی‌ترین سال‌ها در صنعت خودرو

به گزارش سیتنا، سال ۲۰۱۸ یکی از جنجالی‌ترین سال‌ها در صنعت خودرو بوده است؛ از دستگیری یکی از بزرگترین مردان صنعتی جهان گرفته تا دردسرها و رقبای جدید برای تسلا.

تصادف خودروهای خودرران

تبلیغاتی زیادی برای خودروهای خودران توسط خودروسازان در جریان است اما تصادف پشت سر هم خودروهای خودران در سال ۲۰۱۸ از خودروهای گوگل گرفته تا اوبر، قابلیت این خودروها را در آینده نزدیک، به‌شدت زیر سوال برده است.

یکی از شدیدترین تصادف‌ها به تصادف یکی از ولوو‌های خودران اوبر باز می‌گردد که در پی آن یک نفر کشته شد. در این تصادف سیستم خودران موفق نشده بود عابرپیاده را در جاده ردیابی کند.

چندین تصادف مشابه هم در این سال رخ داد که سبب شد سخت‌گیری برای این نوع خودروها افزایش یابد.

به‌نظر برخی کارشناسان برای توسعه این خودروها باید هوش مصنوعی قوی‌تر شود و پردازند‌ها سرعت بیشتری پیدا کند و زیر ساخت جاده‌ها و شبکه‌های ارتباطی هم نیاز به یک انقلاب دارند.

کارلوس غصن رسوایی شرم‌آور یا توطئه بزرگ

دستگیری کارلوس غصن در سالی که اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی می‌رفت که از بزرگترین خودروسازان جهان از نظر میزان تولید شود، عجیب و بسیار بحث بر انگیز شد. دولت فرانسه و شرکت رنو همچنان اتهامات ژاپنی‌ها را قبول نکرده‌اند در حالی‌که پس از دستگیری وی -که با کمک مدیرعامل نیسان و برخی کارمندان ژاپنی این شرکت صورت گرفت- آقای غصن از سمت رئیس هیئت مدیره نیسان و میتسوبیشی کنار گذاشته شد.

اما شرکت رنو وی را همچنان در سمت مدیرعامل این شرکت حفظ کرد. حفظ این سمت در حالی که او همچنان در زندان است دردسر بزرگی برای این گروه محسوب می‌شود چرا که سهم مدیریتی نیسان در اختیار رنو است و مدیر عامل رنو حتی اگر از سمت رئیس هیئت مدیره نیسان و میتسوبیشی اخراج شده باشد باز در رهبری این گروه نقشی اصلی دارد.

برخی از رسانه‌ها از یک «توطئه» خبرمی دهند و می‌گویند بازداشت غصن برای آن بود که ژاپنی‌ها بزرگترین شرکت‌های خودرو سازی خود را از کنترل فرانسوی‌ها خارج کنند. ولی رسانه‌های ژاپن از فساد و پنهان‌کاری کارلوس غصن می‌گویند مواردی که البته از سوی وی و رنو رد شده است. حتی میانجیگری دولت فرانسه هم کارساز نشد و با وجود تامین وثیقه باز او در زندان ماند. کارلوس غضن، نیسان، داچیا و سامسونگ موتورز را از ورشکستگی نجات داد و در حال احیای شرکت میتسوبیشی بود که ورق برگشت.

دردسرهای ایلان ماسک

سال ۲۰۱۸ سال سختی برای یکی از خلاق‌ترین مدیران صنعتی جهان بود. ایلان ماسک در سال گذشته میلادی در شبکه‌های اجتماعی جنجال‌های زیادی به پا کرد. او توئیت‌های بحث‌برانگیزی را منتشر کرد و رسانه‌های خودرو را به دلیل تست و پیدا کردن ایراد از محصولاتش مورد نکوهش قرار داد. او وارن بافت ثروتمند بزرگ آمریکایی را مسخره کرد و در مصاحبه با با نیویورک تایمز گفته بود داروهای خاصی مصرف می‌کند.

لبته مشکل‌سازترین گفته وی به خصوصی‌سازی در تسلا با قیمت هر سهم ۴۲۰ دلار باز می‌گردد. آنچه در ادامه با انتقاد از سازمان بورس و درگیری‌های حقوقی دیگری همراه شد که نتیجه آن محکومیت و کناره‌گیری از ریاست هیئت مدیره شرکت تسلا بود. با این همه فروش مدل تسلا سه، برای این شرکت بسیار امیدوارکننده بود و همچنان نشان داد تسلا رو به رشد است.

سالی غم‌انگیز برای صنعت خودروی ایتالیا

با مرگ سرجیو مارکیونه، ناجی شرکت فیات در سال ۲۰۱۸ ، صنعت خودرو ایتالیا در شوک فرو رفت.

مارکیونه مدیرعامل گروه فیات کرایسلر بود، که تعدادی زیادی شرکت را زیر پوشش خود دارد و برخی از این شرکت‌ها با تدابیر این مدیر به سود دهی رسیده بودند. فیات کرایسلر صاحب دوج، جیپ، رم، آلفارومئو، لانچیا و مازراتی است او در سن ۶۶ سالگی درگذشت و با این رخداد یکی از بزرگترین گروه‌های خودروسازی جهان دچار بحران مدیریتی شد.

جنگ دونالد ترامپ با خودرو سازان اروپایی

در سال ۲۰۱۸ رئیس جمهور آمریکا خودروسازان اروپایی را زیر سخت‌ترین فشارها قرار داد. تحریم صنعت خودرو سازی ایران ضربه سختی به صنعت خودرو سازی فرانسه و برنامه‌های شرکت‌های آلمانی در ایران زد. اما این همه ماجرا نبود چرا که با وضع تعرفه‌های جدید واردات فولاد و آلومینیوم و احتمال ایجاد تعرفه‌های سنگین واردات خودرو، روز‌های خوش آلمانی‌ها در بازار آمریکا تا حدودی تیره و تار شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-01-07 22:11

افزودن دیدگاه جدید