کد مطلب: 

290750

انتشار جزییات تازه از لوکس‌ترین مدل الکتریکی جیپ + تصاویر

جیپ جزییات و عکس‌هایی از مدل جدید خود به نام واگونییر S منتشر کرد، که لوکس‌ترین مدل الکتریکی خودروساز آمریکایی است و از اواخر سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد.
انتشار جزییات تازه از لوکس‌ترین مدل الکتریکی جیپ + تصاویر

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، جیپ جزییات و عکس‌هایی از مدل جدید خود به نام واگونییر S منتشر کرد.

واگونییر S دومین مدل الکتریکی جیپ است و قرار است با شاسی‌بلندهای لوکس آلمانی مانند ب‌ام‌و iX و مرسدس بنز EQS و رنج‌روور الکتریکی رقابت می‌کند.

جیپ در حال حاضر یک مدل بنزینی از واگونییر را در محصولاتش دارد. اما شباهت مدل الکتریکی با مدل بنزینی تنها به نام محدود می‌شود. مدل الکتریکی یک شاسی‌بلند کوپه است و ظاهرش کاملا با مدل بنزینی فرق دارد.

جلوپنجره همیشگی جیپ در این ماشین با شکلی تازه طراحی شده و با لامپ‌ ال‌ئی‌دی نورانی شده است. در عقب هم یک بال بزرگ روی سقف گذاشته شده که علاوه بر کاهش مقاومت ماشین در برابر هوا، ظاهر واگونییر را اسپرت‌تر کرده است.

انتشار جزییات تازه از لوکس‌ترین مدل الکتریکی جیپ + تصاویر

انتشار جزییات تازه از لوکس‌ترین مدل الکتریکی جیپ + تصاویر

جیپ تصاویری از اتاق ماشین هم منتشر کرده که نشان می‌دهد واگونییر S چهار نمایشگر روی داشبورد دارد. در تصویری دیگر نشان داده شده که ماشین را می‌توان برای رانندگی در پنج حالت مختلف تنظیم کرد. جیپ می‌گوید سیستم صوتی ماشین ۱۹ بلندگو دارد و ساخت شرکت مکینتاش، از مشهورترین سازندگان سیستم‌های صوتی لوکس در آمریکا است.

واگونییر S ، ششصد اسب بخار نیرو دارد و شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعتش حدود ۳.۵ ثانیه است. جیپ می‌گوید ماشین با هر بار شارژ تا ۴۰۰ مایل (حدود ۶۴۴ کیلومتر) حرکت می‌کند.

انتشار جزییات تازه از لوکس‌ترین مدل الکتریکی جیپ + تصاویر

انتشار جزییات تازه از لوکس‌ترین مدل الکتریکی جیپ + تصاویر

جیپ عضوی از گروه خودروسازی استلانتیس است و از پلتفرم جدید این گروه برای ساخت واگونییر S استفاده کرده است. جیپ اولین کارخانه‌ای است که از این پلتفرم که نامش «STLA بزرگ» است استفاده می‌کند. آلفارومئو، کرایسلر، دوج و مازراتی از اعضای دیگری استلانتیس هم قرار است با این پلتفرم هفت مدل الکتریکی لوکس تولید کنند.

جیپ پارسال یک شاسی‌بلند کوچک الکتریکی به نام اونجر به بازار عرضه کرد. این شرکت قرار است پس از واگونییر یک شاسی‌بلند الکتریکی دیگر هم به محصولاتش اضافه کند که برای رانندگی در مسیرهای ناهموار طراحی شده و با لندروور الکتریکی و بنز کلاس G الکتریکی رقابت خواهد کرد.

عذرخواهی آقای مدیر

انتشار جزییات تازه از لوکس‌ترین مدل الکتریکی جیپ + تصاویر

آکیو تویودا رئیس هیئت مدیره شرکت تویوتا به خاطر اشکال در چند زیرمجموعه این کارخانه عذرخواهی کرد. او گفت شخصا مسئولیت این اشکال‌ها را می‌پذیرد و برای جبران اقدام خواهد کرد.

تویوتا هفته گذشته اعلام کرد که فروش ده مدل از جمله لندکروزر ۳۰۰ را به خاطر اشکالاتی در موتور این ماشین‌ها متوقف کرده است. به گفته کارخانه سیستم کنترل موتورهای دیزل تویوتا با سیستمی که هنگام آزمایش آلایندگی و آزمایش قدرت موتور نصب شده بود فرق دارد. این آزمایش‌ها برای گرفتن مجوز تولید انجام شده بود و رویترز گفته تویوتا در حال مذاکره با دولت ژاپن است تا آزمایش‌های جدیدی با حضور مقام‌های دولت انجام شود.

این تنها بحرانی نیست که تویوتا با آن روبرو است. سال گذشته معلوم شد که آزمایش‌های تصادف شرکت دایهاتسو، زیرمجموعه دیگر تویوتا بیش از سه دهه ایراد داشته است. دولت به سرعت مجوز تولید سه محصول این کارخانه را لغو کرد و از دایهاتسو خواست تا برای دریافت مجوز جدید اقدام کند. دایهاتسو می‌گوید این کار باعث شد تولیدش در ماه دسامبر گذشته ۲۵ درصد کاهش یابد.

شرکت کامیون سازی هینو، که تویوتا سهامدار عمده آن است هم در سال ۲۰۲۲ چند مجوز تولید را به خاطر اعلام اشتباه میزان آلایندگی موتورهایش از دست داد.

انتشار جزییات تازه از لوکس‌ترین مدل الکتریکی جیپ + تصاویر

همزمان با نشست خبری آکیو تویودا، تویوتا آمار فروش سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد که نشان می‌دهد این شرکت با فاصله‌ای زیاد همچنان پرفروش‌ترین خودروساز جهان است. تویوتا در سال ۲۰۲۳ بیش از یازده میلیون و دویست هزار دستگاه ماشین فروخت که ۷.۲ درصد از سال قبل بیشتر است. این فروش شامل کارخانه‌های دایهاتسو و هینو هم می‌شود.

فروش دو کارخانه تویوتا و لکسوس ده میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه بود. حدود سی درصد از ماشین‌هایی که این کارخانه در سال گذشته فروخت هیبرید و یک درصد الکتریکی بود.

فروش گروه فولکس‌واگن که برای مقام پرفروش‌ترین خودروساز جهان با تویوتا رقابت می‌کند در سال ۲۰۲۳ دوازده درصد افزایش یافت،‌ اما این افزایش برای شکست رقیب ژاپنی کافی نبود. گروه فولکس‌واگن شامل کارخانه‌های فولکس‌واگن، آئودی، سئات، اشکودا، کوپرا، لامبورگینی، پورشه، بنتلی و کامیون‌های مان، اسکانیا و نوی‌استار (Navistar) است. این گروه در سال گذشته میلادی ۹ میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه ماشین فروخت.

آینده خودروسازان نوپا

انتشار جزییات تازه از لوکس‌ترین مدل الکتریکی جیپ + تصاویر

ولوو اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در زیرمجموعه پل‌استار را متوقف کرده و مسئولیت این خودروساز را به شرکت چینی جیلی واگذار خواهد کرد. جیلی از سهامداران اصلی ولوو است و در شرکت پل‌استار با ولوو شریک است.

شرکت جیلی پس از اعلام این خبر گفت که به حمایت از پل‌استار ادامه خواهد داد، اما این خبر به نگرانی‌ها درباره وضعیت بازار خودروهای الکتریکی و آینده خودروسازان نوپا در صنعت خودرو دامن زده است.

با این که سهم ماشین‌های الکتریکی در بازار رو به افزایش است اما در ماه‌های گذشته فروش آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد رشد نکرده است. این باعث شده سرمایه‌گذاران و بازار سهام نسبت به آینده خودروسازان نوپا نگران باشند. اکثر خودروسازان نوپا مانند پل‌استار زیان‌ده هستند و برای به رسیدن به سود نیاز به زمان و حمایت مالی دارند.

پل‌استار در سال ۲۰۱۷،‌ با سرمایه‌گذاری مشترک ولوو و جیلی به جمع خودروسازان الکتریکی پیوست. هدف این شرکت ساخت محصولات لوکس برای رقابت با ماشین‌های آلمانی مخصوصا پورشه است.

انتشار جزییات تازه از لوکس‌ترین مدل الکتریکی جیپ + تصاویر

پل‌استار در حال حاضر دو مدل به نام پل‌استار ۲ و ۳ در بازار دارد. این شرکت هفته گذشته پیش‌فروش مدل جدیدی به نام پل‌استار ۴ را آغاز کرد و قرار است در سه سال آینده دو مدل دیگر هم به بازار عرضه کند. پل‌استار تا سال ۲۰۲۵ زیان‌ده خواهد بود و برای ادامه فعالیت به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.

خودروسازان الکتریکی دیگر نظیر ریویان، فیسکر، ارایوال، لوسید و اکس‌پنگ هم وضعیت مشابهی دارند. تحلیل‌گران بازار، شرایط این خودروسازان را به سال‌های اول قرن بیستم تشبیه می‌کنند که با آمدن موتورهای درون‌سوز، تعداد زیادی خودروساز به بازار وارد شدند اما پس از چند سال یا ورشکست شدند یا ناچار شدند برای بقا به خودروسازان ثروتمند‌تر بپیوندند.

شرایط خودروسازان باسابقه هم دشوار شده است. رنو که قصد داشت سهام زیرمجموعه ماشین‌های الکتریکی‌اش را در بازار بورس عرضه کند،‌ اعلام کرده به خاطر وضعیت بازار بورس فعلا از این کار صرف‌نظر خواهد کرد. تسلا، بزرگ‌ترین خودروساز الکتریکی جهان هم می‌‌گوید امسال سال سختی در پیش خواهد داشت. جنرال‌موتورز و فورد هم سرعت سرمایه‌گذاری در ماشین‌های الکتریکی‌ را کاهش داده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-02-05 11:37

افزودن دیدگاه جدید