کد مطلب: 

282946

آیا موتورسیکلت برقی گواهینامه می‌خواهد؟

با توجه به دستور پلیس راهنمایی و رانندگی تمام افرادی که موتور سیکلت دارند و در خیابان‌ها تردد می‌کنند، باید گواهینامه مرتبط با وسیله نقلیه خود را داشته باشند.
آیا موتورسیکلت برقی گواهینامه می‌خواهد؟

گزارش آگهی/ سوال اکثر افراد دارای موتور سیکلت برقی، این است که، آیا دریافت گواهینامه موتور سیکلت برقی ضروری است؟ با توجه به دستور پلیس راهنمایی و رانندگی تمام افرادی که موتور سیکلت دارند و در خیابان‌ها تردد می‌کنند، باید گواهینامه مرتبط با وسیله نقلیه خود را داشته باشند. از طرفی هم بسیاری از فروشنده‌های موتور سیکلت‌های برقی به خریدار‌های خود اعلام می‌کنند که برای تردد در خیابان، نیاز به گواهینامه موتور سیکلت نیست. اما برای اینکه از الزام گواهینامه برای موتور سیکلت‌های برقی باخبر شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

گواهینامه برای تمام وسایل نقلیه زمینی

آیا موتورسیکلت برقی گواهینامه می‌خواهد؟

برای استفاده از وسایل نقلیه باید گواهینامه مرتبط با آن‌ها را تهیه کرد

با توجه به قانون راهنمایی و رانندگی، تمام وسایل نقلیه زمینی اعم از موتور سیکلت‌های برقی که در راه‌های عمومی‌ تردد می‌کنند، به پلاک و گواهینامه مرتبط نیاز دارند.

اگر شما هم به دنبال وسیله نقلیه‌ای هستید که بدون گواهینامه قابل استفاده باشد، تلاشتان بی‌نتیجه است. هیچ فردی اجازه تردد با وسایل نقلیه بدون گواهینامه را ندارد. برای اینکه گواهینامه موتورسواری را دریافت کنید، نیاز است که در دوره‌های آموزشی شرکت کنید و در آزمون مرتبط با گواهینامه قبول شوید.

در حقیقت با دریافت گواهینامه موتور سیکلت برقی می‌توانید با موتور سیکلت برقی تردد داشته باشید. در غیر این صورت پلیس راهنمایی و رانندگی موتور شما را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند.

گواهینامه مخصوص موتور سیکلت‌های برقی

آیا موتورسیکلت برقی گواهینامه می‌خواهد؟

در سال‌های اخیر افراد زیادی از موتور سیکلت‌های برقی استفاده می‌کنند و چون این موتور‌ها در حال حاضر مشمول گواهینامه مخصوص نمی‌شوند، افراد زیر 18 سال هم از آن‌ها استفاده می‌کنند. درست است که در حال حاضر گواهینامه موتور سیکلت برقی صادر نمی‌شود، اما با توجه به اینکه ساز و کار موتورسیکلت‌های بنزینی و برقی با یکدیگر مشابه نیست، این موضوع باعث شده است که گواهینامه موتورهای معمولی بنزینی پاسخگوی این نوع موتورها نباشد. اما همچنان هنگام تردد، باید گواهینامه موتور سیکلت داشت تا بتوان از موتور برقی استفاده کرد.

همچنین مامور پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت استعلام موتور سیکلت بدون پلاک یا گواهینامه معتبر، دستور توقیف داده و اجازه تردد نمی‌دهد. در نتیجه بهتر است که حداقل گواهینامه موتور سیکلت‌های معمولی را داشته باشید تا مشمول جریمه نشوید.

توقیف موتور سیکلت بدون بیمه موتور

با توجه به اینکه بدون گواهینامه موتور سیکلت برقی، نمی‌توان با موتور سیکلت تردد داشت، باید دقت کنید که بیمه شخص ثالث موتور سیکلت هم یک بیمه نامه اجباری است و باید تمام دارنده‌های انواع موتور سیکلت آن را تهیه کنند. بیمه موتور برقی دارای دو پوشش جانی و مالی است که در اثر حادثه‌های رانندگی به جبران هزینه‌های ایجاد شده در تصادف به شخص ثالث می‌پردازد.

پوشش‌های بیمه موتور

بیمه موتور سیکلت به عنوان یک قرارداد بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر، دارای قوانین و مفادی است. بیمه‌گزار با پرداخت حق بیمه در برابر خطر‌های مالی و جانی رخ داده در حادثه‌های رانندگی تحت پوشش خواهد بود و بیمه‌گر باید متناسب با تعهدات خود، جبران خسارت کند.

بنابراین پوشش‌های جانی و مالی که برای اشخاص ثالث در حادثه‌های رانندگی ایجاد می‌شود، تحت پوشش این بیمه نامه است. به طور کلی این بیمه نامه سه نوع خسارت را جبران می‌کند که عبارتند از:

  • پرداخت خسارت مالی به دیگر افراد
  • پرداخت خسارت‌های جانی به دیگر افراد
  • پرداخت خسارت جانی به راننده

مفهوم خسارت جانی در بیمه موتور سیکلت این است که هر نوع دیه یا ارش (دیه‌ای است که مقدار و میزان آن مشخص نشده) که در صورت بروز موارد زیر رخ دهد خسارت جانی گفته می‌شود. این موارد شامل:

  • آسیب
  • شکستگی
  • نقص عضو و ازکارافتادگی (جزیی یا کلی و موقت یا دائم)
  • فوت شخص ثالث

به طور کلی، اگر پلیس راهنمایی و رانندگی موتور سیکلتی را که فاقد بیمه نامه است، استعلام کند، دستور توقیف موتور را صادر می‌کند. همچنین در صورتی که موتور به پارکینگ منتقل شود، باید علاوه بر مدارک مورد نیاز، میزان خلافی موتور را هم صفر کرد. بنابراین بهتر است که تاریخ تمدید بیمه موتور سیکلت خود را فراموش نکنید.

آیا موتور سیکلت برقی ارزش تهیه گواهینامه را دارد؟

به طور حتم موتور سیکلت برقی مانند سایر وسایل نقلیه زمینی مزیت‌های زیادی دارد. همچنین این موتور‌ها جزو بهترین انتخاب بیشتر افراد هستند تا از ترافیک سنگین خیابان‌ها فرار کنند.

1-سوخت ارزان

سوخت ارزان یکی از مزیت‌های موتور سیکلت برقی است که هزینه‌های موتورسوار‌ها را نسبت به موتورهای بنزینی کمتر کرده است. شما به راحتی می‌توانید از برق شهری برای شارژکردن موتور سیکلت استفاده کنید و مسافت‌های طولانی را سپری کنید. از طرفی هم نگرانی‌های شما برای سهیمه بنزین کمتر می‌شود. در حقیقت کافی است به جایی که برق دارد، دسترسی داشته باشید.

2-کاهش آلودگی هوا

افرادی که به طبیعت علاقه دارند، استفاده از موتور سیکلت برقی را یک قدم بزرگ در حفظ محیط زیست می‌دانند. تردد با موتور سیکلت برقی باعث می‌شود که، کربن دی اکسید تولید نشود و هوای شهر تمیز باشد. به طور حتم، این مزیت در سال‌های متوالی باعث بهبود وضعیت هوا می‌شود.

3-طراحی بدنه موتور سیکلت برقی

طراحی بدنه موتور سیکلت برقی یکی دیگر از مزیت‌هایی است که باعث محبوبیت این نوع موتور شده است. در حقیقت طراحی نو و زیبایی که موتور سیکلت‌های برقی دارند، باعث شده چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب کند.

4-شارژ سریع و ساده

شارژ موتور سیکلت برقی در فضایی که به برق دسترسی دارید، کار بسیار راحتی است.

با توجه به توضیحاتی که درباره مزیت‌های موتور سیکلت برقی داده شد، به طور حتم تهیه گواهینامه موتور سیکلت برقی ارزش این همه مزیت و کیفیت را دارد. البته که دقت کنید، در صورت عدم تهیه گواهینامه موتور سیکلت برقی، جریمه می‌شوید و از تردد شما جلوگیری خواهد شد.

جریمه نداشتن گواهینامه موتور سیکلت برقی

درست است که تا به امروز برای گواهینامه موتور سیکلت برقی به صورت جداگانه تمهیداتی در نظر گرفته نشده است، اما داشتن گواهینامه راننده یا راکب، یکی از شرط‌های تردد وسایل نقیله زمینی است. حفظ جان افراد و برقراری نظم جزو الویت‌های پلیس است در نتیجه باید تمام دارندگان وسایل نقلیه مانند: موتور سیکلت هم از این قانون پیروی کنند.

با این توضیحات، اگر راکب موتور سیکلتی بدون گواهینامه باشد، جریمه خواهد شد. در حقیقت بیشتر قوانینی که برای موتورهای بنزینی در نظر گرفته شده است، برای موتورهای برقی هم قابل اجرا است. در نتیجه جریمه‌ای که برای موتورهای بنزینی اعمال می‌شود، برای موتورهای برقی هم در نظر گرفته خواهد شد.

برای اینکه از جریمه عدم گواهینامه موتور سیکلت برقی در امان باشید، بهتر است که برای دریافت آن اقدامات لازم را انجام دهید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (4 رای)
سیتنا 3
2023-07-19 13:15

افزودن دیدگاه جدید