کد مطلب: 

12919

برقراری دوباره تماس تصویری رایتل و چند نکته

برقراری دوباره تماس تصویری رایتل و چند نکته

تجربه قطع سرویس پیام چندرسانه‌ای ایرانسل و بعد از آن قطع سرویس تماس تصویری رایتل، دولت را در مواجهه با یافتن راهکارهای عملیاتی برای از بین بردن حساسیت گروه‌های مختلف هوشیارتر کرده است.

به گزارش سیتنا، عصر ارتباط در گزارشی ادامه داد: از آنجایی که قطع این سرویس‌ها موجب به‌کارگیری سرویس‌های متعدد دیگری از طریق پروتکل IP می‌شود و تنها پاک کردن صورت مساله است، دولت به‌دنبال سازوکاری است تا چالش قطع سرویس تماس تصویری نسل سوم تلفن همراه را که تنها در ایران اتفاق افتاده است، رفع کند.

به‌نظر می‌رسد قطع سرویس تماس تصویری رایتل به بهانه تدوین و تصویب پیوست‌های فرهنگی نه‌تنها راه چاره منطقی نبوده بلکه عملا در فضای تکنولوژیکی روز حوزه تله‌کام میسر نیست و تجربه پیام‌های چندرسانه‌ای نشان داد که تنها موجب از رونق‌افتادن سرویس و دوری کاربران از آن می‌شود و به جای آن، اپلیکیشن‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند.

 

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هنوز ساز‌وکار مشخصی را برای راه‌اندازی دوباره تماس تصویری رایتل اعلام نکرده است و به‌نظر می‌رسد راه چاره آن به یک تعهد ساده از کاربر و قراردادن آن در برابر مسئولیت‌های حقوقی ناشی از سوءاستفاده از سرویس ختم می‌شود.

 

علاوه بر زیان ناشی از عدم‌النفع اقتصادی واردشده به کشور از محل قطع این سرویس، چالش‌های فرهنگی قطع آن ضربه دیگری است که اقدامات بدون کارشناسی ایجاد می‌کند.

 

علی‌اصغر عمیدیان، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از برقراری دوباره این سرویس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «موضوع برقراری دوباره تماس تصویری رایتل از تیر سال جاری در دستور کار قرار گرفت و پس از پیگیری‌‌های فراوان با دولت و شورای عالی فضای مجازی، قرار شده این سرویس دوباره برقرار شود.»

او افزود: «با توجه به فتاوی اخیر و قیدی که در آنجا شده، قرار بر این است اگر نظارت کامل صورت بگیرد، ‌مشکلی نباشد و در حال حاضر سرویس با سیم‌کارت‌های خانوادگی و برای گروه‌های مشخص فعال شود.»

 

به گفته عمیدیان، یعنی باید مشخص باشد در این تماس‌های تصویری در هر گروه چه کسانی با هم تماس می‌گیرند و قرار است مدیرعامل رایتل درخواست بدهد و ما تایید کنیم و به شورای عالی فضای مجازی درخواست آن ارایه شود تا در آینده نزدیک سرویس تصویری راه‌اندازی شود.

 

او توضیح داد: «این سرویس برای گروه‌های مشخصی که اسم آن را سیم‌کارت خانواده یا سیم‌کارت گروهی گذاشته‌اند، عرضه خواهد شد؛ یعنی مشخص شود یک گروه بیزینسی می‌خواهند با هم تماس تصویری داشته باشند تا کالا معرفی شده و استفاده‌کننده آن را ببیند یا یک مجموعه آموزشی می‌تواند کلاس آموزشی خود را در نقاط دیگر با استفاده از این سرویس برقرار کند.»

 

به گفته عمیدیان، قرار است این سرویس به‌طور کامل ارایه شود، اما با کدینگ‌های تصویری که مورد تایید دستگاه‌های نظارتی باشد.

 

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر خلاف وزرای دولت قبل نگاه جامع‌تری نسبت به ارایه چنین سرویس‌هایی دارد و شرایط عمومی و سرویس‌های متنوع ارایه شده بر بستر دیگر فناوری‌ها را نادیده نمی‌گیرد و قطع تماس تصویری نسل سوم فناوری تلفن همراه را منطقی نمی‌داند.

او در این باره گفت: «در حال حاضر همه از تماس تصویری استفاده می‌کنند و در شرایطی که رایتل نمی‌تواند این سرویس را ارایه کند، تمام کسانی که اپلیکیشن‌های مختلف روی موبایل دارند، امکان استفاده از این سرویس را دارند.»

او در اقدامی عجیب، قطع این سرویس را به‌دلیل وجود شرایطی رقابتی در عرصه تلفن همراه کشور عنوان کرد و افزود: «اپراتورها با یکدیگر رقابت هم دارند، البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از رقابتی که باعث شود کیفیت خدمت‌رسانی به مردم افزایش پیدا کند و تعرفه خود را کاهش دهند، کاملا استقبال می‌کند، اما جلوی رقابت مخرب می‌ایستیم.»

واعظی، در شرایطی که همه زمینه‌های قانون‌گذاری برای فعالیت انحصاری رایتل فراهم است و بی‌تدبیری مدیران پیش از خود را به گردن نحوه رقابت در بازار می‌اندازد، معتقد است: «در یک مقطعی علیه رایتل جوسازی شد و این درحالی است که همه می‌دانیم امروز هر کسی اراده کند، از اپلیکیشن‌‌های مختلفی که وجود دارد، می‌تواند تماس تصویری را برقرار کند.»

او افزود: «فضایی برای رایتل به‌وجود آمده است و نباید سخت‌گیری کنیم. باید بگذاریم کار آن راه بیفتد و ما دچار مشکلی که برای آن ایجاد کردند، نشویم.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-02-16 19:39

افزودن دیدگاه جدید