کدخبر :461 پرینت
12 مهر 1390 - 18:02

مراقبت از شهروندان با استفاده از سیستم عامل

متن خبر

شهرها به‌زودی می‌توانند با استفاده از سیستم‌عامل طراحی‌شده برای کلان‌شهرها از شهروندان مراقب کنند.

به گزارش سیتنا از سازمان فناوری اطلاعات ایران، سیستم عامل موسوم به اربن‌ اُ اس (the Urban OS) درست مانند سیستم‌عامل کامپیوترهای خانگی کار می‌کند، با این تفاوت که کار آن تسهیل شیوه اداره ساختمان‌ها، ترافیک، و خدمات شهری است. 

این نرم‌افزار داده‌های خود را از حسگرهایی دریافت می‌کند که درنقاط مختلف شهر کار گذاشته شده‌اند تا بر رخدادهای شهر نظارت کنند. 

در صورت وقوع آتش‌سوزی، اربن اُ اس می‌تواند چراغ‌های راهنمایی را به نحوی تنظیم کند که ماشین‌های آتش‌نشانی بتوانند به راحتی به محل حریق برسند. 

ایده اصلی برای اربن اُ اس این است که داده‌ها از حسگرهای نصب‌شده در ساختمان‌ها و سایر نقاط گردآوری شوند تا رویدادهای مناطق شهری تحت نظارت باشند. 

این حسگرها بر همه‌چیز از‌‌ اتفاقات فراگیری چون جریان ترافیک در کل شهر گرفته تا پدیده‌های محلی‌تری مانند دمای هوای اتاق‌ها‌ نظارت می‌کنند. 

اربن اُ اس به هیچ وجه برای مدیریت ارتباطات میان حسگرها و وسایلی چون چراغ‌های راهنمایی، تهویه‌های هوا، یا پمپ‌های آب که بر کیفیت زندگی شهری تأثیر دارند، از انسان‌ها استفاده نمی‌کنند. 

به گفته استیو لویس، مدیر لیوینگ پلن‌آی‌تی (Living PlanIT)، شرکت مجری طرح اربن اُ اس، انتقال تمام داده‌های حاصل از این حسگرها و خدمات مربوط به آن به سیستم کنترل فراگیر فواید زیادی به همراه داشت. 

اربن اُ اس به مدیریت بهتر ساختمان‌ها کمک می‌کند و با گردآوری داده‌ها از منابع مختلف، دیدگاه گسترده‌تری درباره خدمات اصلی شهری، مانند جریان ترافیک، مصرف انرژی و سطوح آب در اختیار می‌گذارد. 

لویس گفت: اگر بخواهیم شهر را به آناتومی بدن تشبیه کنیم، هر شهر شبکه‌ای مشابه سیستم عصبی دارد که با مجموعه‌ای بزرگ از حسگرها ارتباط دارد. این حسگرها داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و کنش‌ها را به وجود می‌آورند و ما این سیستم عصبی را در اجزای بدن شهر ( در ساختمانها ، خیابان ها و سایر نقاط توزیع می‌کنیم. 

او می‌افزاید که داشتن پلتفرم واحدی برای مدیریت کل خدمات شهری موجب صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌ها، یکپارچگی فعالیت‌های اجرایی، افزایش کیفیت و قابلیت مدیریت می‌شود. 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.