کد خبر: 336464
25 اردیبهشت 1405 - 10:57

رئیس کمیسیون نوآوری اتاق تهران: تدام محدودیت در دسترسی به سایت‌های پایه، جای تعجب دارد!

رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران ضمن انتقاد صریح از تداوم محدودیت‌های اینترنتی و ناکارآمدی سیاست فیلترینگ در تأمین امنیت، تاکید کرد: با پایان یافتن جنگ و عبور از شرایط بحرانی، ادامه محدودیت‌ها، حتی برای سایت‌های پایه، جای تعجب دارد.

متن خبر

مازیار نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، با انتقاد از ادامه محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ، تأکید کرد که این سیاست‌ها نه‌تنها به اهداف موردنظر نرسیده، بلکه هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای نیز ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادامه مسدود بودن برخی سایت‌های مرجع علمی و خدمات پایه اینترنتی، اظهار کرد: «در دوران جنگ یا شرایط بحرانی شاید ملاحظاتی وجود داشته باشد که ما از جزئیات آن اطلاع نداشته باشیم، اما وقتی آن شرایط پایان یافته و مدت قابل‌توجهی نیز از آن گذشته، ادامه محدودیت‌ها، حتی برای سایت‌های پایه، جای تعجب دارد.»

نوربخش افزود: «کسانی که بخواهند به این پلتفرم‌ها و سایت‌ها دسترسی پیدا کنند، از طریق VPN و ابزارهای مختلف این کار را انجام می‌دهند؛ بنابراین این سیاست در عمل کارآمد نیست و به نتیجه‌ای که تصمیم‌گیران انتظار دارند، نمی‌رسد.»

رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آثار اقتصادی فیلترینگ گفت: «سال‌هاست هزینه‌های زیادی برای اجرای این سیاست صرف می‌شود و شرکت‌های مختلفی درگیر آن هستند، اما در نهایت نه رضایت عمومی ایجاد شده و نه اهداف موردنظر محقق شده است.»

وی ادامه داد: «از یک‌سو مردم برای دسترسی به اینترنت آزاد مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای خرید VPN می‌شوند و از سوی دیگر، ساختار اجرایی گسترده‌ای نیز برای اعمال این محدودیت‌ها شکل گرفته است؛ در حالی‌که نتیجه مطلوب حاصل نشده است.»

نوربخش همچنین با اشاره به وقوع حملات سایبری در دوره محدودیت‌های شدید اینترنتی اظهار کرد: «حتی در زمان قطع یا محدودسازی اینترنت نیز حملات و آسیب‌های امنیتی رخ داد؛ بنابراین این نگاه که صرفاً با محدودسازی اینترنت می‌توان امنیت را تأمین کرد، محل سؤال است.»

وی درباره اجرای اینترنت طبقاتی یا اینترنت موسوم به «پرو» نیز گفت: «این رویکرد نوعی تبعیض ایجاد می‌کند؛ به این معنا که برخی افراد به منابع و خدمات دسترسی داشته باشند و برخی دیگر نداشته باشند. تداوم چنین شرایطی در بلندمدت می‌تواند بر فرصت‌های رشد، آموزش و دسترسی به منابع علمی و اقتصادی اثر منفی بگذارد.»

نوربخش تأکید کرد: «به نظر می‌رسد مجموع آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی این سیاست‌ها، از مزایای احتمالی آن بیشتر شده است و لازم است تصمیم‌گیران با نگاه کارشناسی‌تری این موضوع را بررسی کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «ادامه این وضعیت علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین، موجب افزایش نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد نسبت به تصمیمات حاکمیتی نیز می‌شود.»

انتهای پیام

گفت وگو از سارا استوار

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

کلمپه
الان پیام من که درباره روزبه‌روز شبیه‌تر شدن اینجا به کره شمالی یه چیزایی گفتم چرا تأیید نمیشه؟ فکر کردید مثلا مردم خودشون نمی‌فهمن یا نخواهند فهمید؟. خنده دارید واقعا.
هوش پلاستیکی
سیتنا
ی گزارش هم‌در مورد تغییر الگوی مصرف و کاهش مصرف اینترنت بنویس
unknown
سیتنا خواهشمندیم یه مقاله یا یادداشت یا مصاحبه یا هرچی از آسیب هایی که دانش آموز و دانشجو، معلم و استاد و افرادی که کار علمی-پژوهشی می کنن بذاری.

مثلا برید با چند تا معلم زبان که واسه موسسه ها کار می کنن صحبت کنید.
امیر
تو سال 2026 عصر فناوری و تکنولوژی لنگ نت باشی تعجب داره
ممون
خبر اومده از ۴ میلیون پیامک ( همراه اول) یک چهارم فعال کردن . ایرانسل فقط ۵۰ هزار فعال کرده.
اگر با این قیمت مزخرف اکثریت برای یه نت بی کیفیت مثل قبل ۱۸ دی تسلیم بشیم ، کار همه مون رو خواهند ساخت .
حتی اگر نت به حالت قبل هم برگرده دیگه خبری از قیمت های سابق نیست.
مدیر کل مخابرات هم صراحتا فرمودن قیمت نت بين المللی باید با داخلی فرق کنه ، بدونید نت حتما ( باقیمت چند برابری) برمی‌گرده!
هعی
در این شرایط که باید فشار بر مردم کم شود جای تعجب دارد که بر مردم فشار بیشتری وارد میکنند
تورم گرانی فقر بیکاری تداوم قطع اینترنت
چیلیی
نت رو وصل کنید ،نکنید بسته نمیخریم .
...
شورش رو در آوردین با این حرف تکراری همش میگین شرایط جنگی خب اگر یک سال طول بکشه چی یعنی باید اینترنت قطع باشه
آ میرزا
خسته شدم از چک کردن تا اینکه یه خبر خوب بشنوم. اردیبهشت هم تموم شد ولی وصل نشد
امیررضا
اینترنت رو وصل کنید مردم خسته اند چرا نمیفهمین اذیت نکنید مردم رو گرانی از یه طرف سیاست های اینترنت شما از یه طرف مارو نابود کرد
امیرمهدی
خدایی با کجاتون فکر‌میکنید که بسته نخریدن میتونه باعث ورشکست شدن اپراتور ها بشه!اونا انقدری گیرشون میاد که با یکی دو بار بسته نخریدن شما ورشکست نشن!!!
farhad
متاسفانه بر خلاف میل شما این اتفاق کاملا و به صورت سراسری درجریانه! پول نت بین الملل رو بدیم بریم ایتا؟ مردم پول مفت دارن؟ عقل چی حکم میکنه اینجا؟ 2 روز یه بار حداقل یه بسته 4 گیگ 48 تومانی ایرانسل میگرفتم. 3 ماهه کنسلش کردم و تا آخر ادامه میدم. فقط نت خونه که قبلا پولشو دادم استفاده میکنم.
اینترنت حق ماست
واقعا دولت خجالت نمیکشه اینترنتی که مال خودمون هستش و حق شهروندی و عادیمون هستش و وصل نمیکنه و هنوز بعداز ۷۶ روز میخواد جلسه بزار که آیا وصل کنه یا نکنه؟؟؟؟
آرش
از همین الان اپراتورهارو تحریم میکنیم.دیگه فقط هفته ای ۵۰۰ مگ فقط برای کارهای جانبی نت میخریم.اپراتورها باید ورشکست بشنن.همونطور که مردم بیچاره شدن.
ناشناس
همش حرف حرف حرف خسته نشدید انقد چرت و پرت گفتید ولی عملی نکردید؟
یبارم ک شده تایید کن
بودجه
چرا تعجب می کنی؟ مگه خودت نمی گی "سال‌هاست هزینه‌های زیادی برای اجرای این سیاست صرف می‌شود و شرکت‌های مختلفی درگیر آن هستند"... خودت جواب خودت رو دادی...هزینه های زیاد.. شرکت های مختلف... این یعنی چی؟ وقتی پای هزینه های زیاد وسط میاد یعنی شرکت های مختلف دارن بابت این موضوع پول می گیرند. همین کافی نیست؟ منافع مادی شرکت های مختلف به این موضوع گره خورده..
یک معلول گروگان در ایران
با حرف زدن وصل نمیشه. عمل کنید
پريا
تحريم شبكه هاي داخلي تحريم اينترنت تا اينترنت رو باز كنن
احساس ميكنم اينكارارو نكنيم اتحاد نداشته باشيم اينترنت باز نميشه
و فقط امروز فردا ميكنن الان نزديك خرداديم ديگه بايد اينترنت رو وصل كنن
جوجه اتوبوسی 🐤🚌
سلام اگه نت وصل بشه شاید کمتر حوصله‌ام سر بره😐☹️
خجالت بکشید
بعد ۳ ماه تعجب کردن؟؟ تو رو خدا دست بردارین از اذیت کردن مردم اینطوری دودش تو چشم خودتون میره‌. همه هم مخالف قطعی نکنه من قطع کردم خودم خبر ندارم؟ شورشو در اوردین دیگه اومدیمو جنگ ۲۰ سال طول کشید تکلیف ما چیه اونوقت؟ ۲۰ سال شبیه کره شمالی زندگی کنیم؟
t
شاید باور نکنی ولی اونجا هم سالهاست که حاکمیتشون میگه تو جنگ هستیم با اینکه خبری نیست. دقیقا همینطور که اینجا میگن تو جنگ هستیم ...
جهان سوم
اگر سایت های پایه می‌خواین جمع کنید برید سوریه یا افغانستان.
ولی خداوکیلی این مجری تلویزیون شهبازی که هیچی متوجه نمیشه عجب گل به خودی زد.
یعنی الان سوریه و افغانستان رو نسبت به ایران برتر دونست ‌. شان و شخصیت ایران رو پایین تر از این کشورها آورد
استوار
اینترنت برای فقط برای من ارائه بشه ب دردم نمیخوره که‌ . اینترنت باید برای همه باشه . مشتری ها هم باید اینترنت داشته باشند که بیان از من خرید کنند‌.
Pokyde
حتی سایت سفارت‌خانه‌ها داخل خود ایران بسته شده!
برنامه نویس بیکار
همون گیتهاب و pypi هم که بودن قطع شدن! مثلا چرا باید این دوتا قطع بشن بعد یک ماه وصل بودن؟
یونیوو
امنیت مردم به خطر نیفته یه وقت 😂
Errors Name
منم هرچی بود و نبود اپلیکشن ایرانی حتی خیلی وقت پیش تر از این جنگ و اتفاق ها که اپلیکشن و هر نوع بازی دیکه ای فارسی یا ایرانی رو از ریشه پاک کردم بااینکه بله کارهای بانکی انجام میدادم و بدونه اونها نمیشه ، اینها رو هم به جون خریدم به روش سنتی انجامشون بدم ، ولی تا ابد و یک روز تن به نصب هیچ گونه نرم افزار ویندوز اندروید نمیدم ،
....
حتی یک بار هم نصب نکردم به هیچ عنوان و هرچی که به من اصرار کردن دوستان و آشنایان باز هم نصب نکردم و نخواهم کرد ، ارزونی خودشون وقتی به زور برای من تعیین تکلیف می‌کنند من هم استفاده نمیکنم خودشون تو ایکس تند و تند توییت میزنند و تلگرام دارند بعد برای ما حرام هست . جالبه واقعا 🙄😑
حثاث
از گذشته تا حال و تا آینده در برهه حساس کنونی به سر میبریم.

اینترنت رو‌ وصل کنید.
خود خودم
تو گیت هاب یک فورک سایفون آمده بود که نت را باز میکرد برای همین بسته شد
مش‌حسنِ گیت‌هاپ سوار
جالبه که از دیشب دوباره گیت هاپ رو فیلتر کردن
عارف هنوز نیومده و جلسه ستاد مجازی هنوز برگزار نشده از برکات این فتح جدید تپه‌، گیت هاپ دیشب دوباره فیلتر شد.
آهااااای تاریخ......تاااریخ...با توام..... ننگ بر تو اگر از روزگار کمدی-تراژدی و زیستن ما در کابوس برای آیندگان من و ما را ثبت نکنی
(البته با تااااریخ بودما، حالا سیتنا خوددانی، منتشرش کن رئیس)
علی
اینایی که نت پرو و سفید دارن هم بعد یه مدت عذاب وجدان میگیرن
خیلی سخته ببینی نود میلیون نت ندارن و تو راست راست تو اینترنت میچرخی
هیچ توجیهی هم قبول نیست
داریوش
کشورهای اروپایی و خارجی میلیاردی خرج فرهنگی میکنن ما یک قرون دوزار . الانم که کلا بستیم . فکر میکنیم این راه حله مثل کبک آدم سرشو قایم کنه .
از منتظران نت بین الملل وصلش کنید دیگ
اینترنت حق اولیه و طبیعی ماست باید هرچه زودتر وصل بشه خواهشا بسته نگیرید مگه درصورت نیاز با حجم کم و تا حد ممکن ازین اپ های تقلیدی و تحمیلی فیک داخلی استفاده نکنید
وصلش کنید والا بخدا خسته شدیم از بس هرروز اخبار اینترنت و چک کردیم شرایط کشور عادیه ک همه چی ب روال عادی برگشته عادیه ک یه قشر خاص میتونن با خیال راحت نت گردی کنن و به ریش امثال ما بخندن 🫠
تهلیلگر
این طوری پیش بره مردم اینترنت خونه رو تمدید نمی کنن چون کاربردی نداره، ایرانسل و رایتل درامدشون افت می کنه چون خیلی کم بسته می فروشن، همراه اول حسابی پولدار میشه چون هرچی صاحب کسب و کار و استاد و ... هست سیم کارت اصلیشون همراه اوله
طالب
به شخصه دیگه بسته اینترنتی نمیخرم اگرم بخرم،نهایت یک گیگ اونم برای کارهای بانکی و ضروری ،اگه‌ زورمون به اینا نمی‌رسه به خودمون که میرسه...نمی‌خریم....تمام.....
فرجی
کی اینترنت بین المللی وصل میشه پس ما ها تا کی باید صبر کنیم خسته شدیم دیگه
الیوس
وقتشه یک کومیسیون رسیدگی به پایداری‌ تارنماهای پایه‌ای تشکیل بشه.
دانیال
والا همشون دارن میگن قطع نت بده، ولی اونی که مسئول وصل کردنه رو ما هنوز ندیدیم. کی ظهور میکنن ایشون؟
ناخدا
ایشون همونیه که هست اما نیست ولی هست میگن نیست😅😅
بچه شهر
بسه دیگه بسه تو رو خدا این همه اظهار نظر این همه حاشیه هر کسی میاد یه چیزی میگه دستور دادن تشکیل کار گروه نمی دونم چی بدن خوب همینجور قطع کردین وصلش کنین دیگه بسه به خدا چقدر ببینیم جلو چشم خودمون طرف میاد با اینترنت پرو یا vpn های میلیونی داره میچرخه تو اینستا و خیلی راحت داره استفاده میکنه در حالی حتی کوچکترین روزنه امیدی برا وصل شدن مردم عادی وجود نداره تکرار میکنم کوچکترین روزنه امیدی وجود نداره تازه به نظرم بدترم شده تو شیراز تا یه ده روز پیش یه کم ping میداددرسته قطع بود ولی الان همونم نمی ده قطع قطع هست بعد وصل شدن گوگل مردم گفتن خوب یواش یواش وصل میشه ولی بدتر شده واقعا به خواب نمی دیدم یه روز حسرت اینترنت بخورم بعد پولدار راحت دارن وصل میشن استفاده میکنن اگه این طبقاتی نیست پس چیه
Sala
I'm tired pls just connect the internet already.
خسته از بی نتی
شاید باورتون نشه ولی اینترنت پرو برای یکی از آشنایان من فعال شده در حالی که اصلا هیچ کاری نداره و حتی دانشجویی چیزی هم نیست...
ابوالفضل زارعی
الان من خودم دانشجوام خدا رو شکر پیام نت پرو نیومده و خوشحالم واقعا که ندارم اما بذ واقعا ناراحتم بد چرا همه مردم بدبختن از جمله خودم حاضرم همینطوری سر کلاس باشم بدون نت ولی نت برا همه وصل بشه بعد همراه با مردم استفاده کنم
until down
یه کارایی میکنن خودشونم پراشون میریزه چه برسه به ما
کمال احمدی
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار
امین
همراه اول خودش کشته روزی چند کاممت بمن میده بسته بخر، همینجا جوابت میدم :من زمانی که اینترنت بین‌الملل وصل بود60گیگ میخریدم در ماه بازی میکردم سرگرم میشدم فیلم علمی درام تخیلی تماشا میکردم اما بعد قطع اینترنت دیگه فقط یک بسته دو گیگ خریدم، ماه دومی هم یک گیگ و اخراشه بعد اینم نتم تمدید نمیکنم،تا زمانی که اینترنت بین‌الملل وصل نشه یک ریال بسته نمیخرم،پس کم پیامک بفرست برام که بیا بسته بصرفه چهل گیگ بخر بیا این بخر اون بخر،صد سال سیاه نمیخرم تا اینترنت بین‌الملل وصل بشه😑
ابوالفضل زارعی
به خدا باید گریه کرد به این شرایط به خدا اگه من کلاس نداشتم یک زره نت یا تو داخلی ها یک زره نمی‌رفتم حیف که کلاس دارم دو هفته دیگه کلاس هام تموم بشه احمق باشم نت 20 گیگ یک ماهه داخلی بگیرم مگر برا سرگرمی استریمی یا انیمه ای که اونم با نت ساعتی فقط برای فیلمی مطمعنم بقیه هم این کار رو میکنن مجبورن اگه هیچ کاری نکنیم فردا که وصل شد نمی‌دونیم دوم هم افسرده تر میشیم بد تر بد تر حالا باید یکی باید افسردگی ما کم کنه واقعا نمیشه دوستان نت هیچ نخرید مگر برا این ها اونم ساعتی تا درس عبرت براشون بشه این گیژ های ریشو
علی
وقتی نت جهانی وصل بود اتفاقا استریم های داخلی یا فیلم و ... رو با پلتفرم های داخلی دائما دنبال میکردم و مصرف نت بالایی داشتم
ولی الان همه اون برنامه هارو پاک کردم و فقط اخبار رو از کروم دنبال میکنم و یه بسته ۲ گیگ برام در ماه کافیه
تا وقتی همه مردمم وصل نشن به این رویه ادامه میدم
دوستون دارم ❤️


Hgy
دمت گرم😂👌خوب میسوزونیمشون

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.