کد مطلب: 

292323

مقررات سختگیرانه‌‌ اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی

پارلمان اتحادیه اروپا برای قوانین سختگیرانه‌تر حاکم بر هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا چراغ سبز نشان داد و اکثریت نمایندگان در استراسبورگ به اولین قانون در این زمینه رای دادند.
هوش مصنوعی

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، پارلمان اتحادیه اروپا که خواهان مقرراتی جامع و سختگیرانه برای هوش مصنوعی است اولین قانون در جهان در مورد الزامات حاکم بر هوش مصنوعی را تصویب کرد. این قانون چه محدودیت‌هایی را در نظر گرفته است؟

پارلمان اتحادیه اروپا برای قوانین سختگیرانه‌تر حاکم بر هوش مصنوعی (AI) در اتحادیه اروپا چراغ سبز نشان داد و اکثریت نمایندگان در استراسبورگ به اولین قانون در این زمینه رای دادند.

بنا بر این قانون، سیستم‌های هوش مصنوعی باید در آینده به گروه‌هایی با درجات مختلف "خطر" تقسیم شوند. هرچه خطرات احتمالی یک برنامه بیشتر باشد، باید الزامات بالاتری بر آن حاکم شود. به گفته تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا این اولین قانون در جهان در زمینه هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی معمولاً به برنامه‌هایی اطلاق می‌شود که در آن نرم‌افزار مقادیر زیادی از داده‌ها را برای مطابقت غربال و از آن‌ها نتیجه‌گیری می‌کند.

این برنامه‌ها در حال حاضر استفاده‌ای گسترده در جهان دارند. به عنوان مثال، چنین برنامه‌هایی می‌توانند تصاویر را از توموگرافی کامپیوتری سریع‌تر و با دقت بیشتری نسبت به انسان ارزیابی کنند. خودروهای خودران نیز سعی می‌کنند رفتار سایر کاربران جاده را پیش‌بینی کنند. چت‌بات‌ها و لیست‌های پخش خودکار از سرویس‌های استریم نیز با هوش مصنوعی کار می‌کنند.

اساس قانون فعلی پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ است که می‌گوید، سیستم‌هایی که به‌ویژه پرخطر ارزیابی می‌شوند و برای مثال در زیرساخت‌های حیاتی یا در آموزش و مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید الزامات سخت‌گیرانه‌ای را برآورده کنند.

برخی از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی که ارزش‌های اتحادیه اروپا را نقض می‌کنند، باید به طور کامل ممنوع شوند. این برای مثال شامل ارزیابی رفتار اجتماعی ("امتیاز اجتماعی") است مانند آنچه در چین جریان دارد، برنامه‌هایی که شهروندان چین را به دسته‌های رفتاری تقسیم می‌کنند.

اتحادیه اروپا با هرگونه دسته‌بندی از این دست در محل کار یا موسسات آموزشی مخالف است.

تشخیص چهره

تشخیص چهره در مکان‌های عمومی و به عنوان مثال از طریق نظارت تصویری از اساس نباید مجاز باشد. با این حال استثنائاتی نیز وجود دارد؛ پلیس و سایر مقامات امنیتی باید اجازه داشته باشند از نرم‌افزار تشخیص چهره در فضاهای عمومی برای تعقیب جرایم خاص استفاده کنند.

با تصویب قانون جدید این آیین‌نامه لازم‌الاجرا می‌شود. به این ترتیب که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به‌تدریج سیستم‌های ممنوعه را از رده خارج کنند. بعد از دو سال تمام نکات قانون باید به طور کامل اجرا شود.

اگر شرکت‌های تولید‌کننده از مقررات جدید پیروی نکنند، کشورهای عضو باید در مورد تحریم‌ آنها تصمیم بگیرند. مجازات‌ها می‌تواند شامل جریمه باشد. کسانی که متوجه نقض قوانین می‌شوند می‌توانند به مقامات کشور خود شکایت کنند.

کمیسر ارشد بازار داخلی اتحادیه اروپا قانون جدید را "تاریخی" خوانده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (1 vote)
سیتنا 3
2024-03-14 12:03

افزودن دیدگاه جدید