کد مطلب: 

290607
در هفدهمین کنفرانس ملی و سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نو آوری؛

ادیب: سرمایه‌گذاری خارجی در یونیکورن‌ها، مدل اقتصادی نوین کشورهای در حال توسعه است

رییس کانون هماهنگی فاوا در پنل تخصصی «نقش زیست بوم شرکتی در توسعه نو آوری حوزه تلکام» در هفدهمین کنفرانس ملی و سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری در دانشگاه شهید بهشتی، گفت: امسال تغییراتی در شاخص کسب‌و‌کارهای جدید داده شده و در زیرشاخص 2-2-6 که در گزارش 2022 با عنوان کسب‌وکارهای جدید نام ‌برده می‌شد، در گزارش جدید GII سال 2023 تحت عنوان ارزش یونیکورن مطرح شده است که این موضوع نشانگر اهمیت شرکت‌های یونیکورن در ارزیابی‌ها و شاخص‌های جدید شاخص جهانی نوآوری است.
ادیب: سرمایه‌گذاری خارجی در یونیکورن‌ها، مدل اقتصادی نوین کشورهای در حال توسعه است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر داوود ادیب، در اولین نشست تخصصی «نقش زیست بوم شرکتی در توسعه نو آوری حوزه تلکام» در هفدهمین کنفرانس ملی و سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نو آوری که یازدهم بهمن‌ماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: ما در عصر انفجار اطلاعات به سر می بریم و هر لحظه اطلاعات موجود به اطلاعات جدید تری تبدیل می شود. 

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که در ماه های گذشته منتشر شده است که ممکن است امروز برخی از این اطلاعات تغیرات اساسی داشته باشد، نزدیک به 1361 شرکت یونیکورن در جهان داریم که بیشترین آنها در سه کشور آمریکا، چین و هند قرار دارند. از این تعداد نزدیک به 645 یونیکورن در آمریکا، 302 یونیکورن در چین و 109 یونیکورن در کشور هند می باشند. این سه کشور به تنهایی دارای 1056 یونیکورن بوده که معادل 78 درصد از کل یونیکورن های جهان را در بر می گیرد.

ادیب: سرمایه‌گذاری خارجی در یونیکورن‌ها، مدل اقتصادی نوین کشورهای در حال توسعه است

ادیب خاطرنشان کرد: امروزه رابطه معناداری بین اندازه و تعداد یونیکورن ها با توسعه یافتگی مشاهده می شود. شواهد نشان می‌دهد این ارتباط، در تعداد یونیکورن و سرمایه گذاران خارجی در هر کشور بیشتر نمود داشته و وجود یونیکورن در بین شرکت های استارتاپی یک کشور بیانگر این موضوع است که در این کشورها بستر مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد و بازارهای خارجی می توانند در این شرکت ها سرمایه گذاری نموده و به عبارتی محصولات و تکنولوژی های مورد نیاز خود را از آنها تامین نمایند.

رییس کانون هماهنگی فاوا، افزود: امروز در کشور ما نیز رویکردهایی در جهت حرکت به سمت این ضرورت وجود دارد، ولیکن متاسفانه بسترهای مناسبی برای  تحقق این موضوع در حال حاضر نمی بینیم و فاصله زیادی با کشورهای یونیکورن خیز داریم. در آخرین گزارش GII منتشر شده توسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)  در سنجه‌های زیست بوم نوآوری، در شاخص نهادی که مرتبط با قوانین و مقررات است بین 132 کشور در جایگاه 131 قرار گرفته ایم و نیازمند توجه جدی حاکمیت به ضعف های بنیادی در 81 سنجه مرتبط با زیست بوم نوآوری می باشیم.

ادیب: سرمایه‌گذاری خارجی در یونیکورن‌ها، مدل اقتصادی نوین کشورهای در حال توسعه است

عضو هیات امنا کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی، افزود: این موضوع در ادبیات معاون علمی، فناوری و اقتصاد دیجیتال رییس جمهور نیز به کرات مشاهده شده است. زمانی که آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی در آذر ماه 1401مطرح می نمایند «با به هم پیوستن شرکت‌های کوچک‌تر و ایجاد شرکت‌های بزرگ می‌توانیم  در طول سه سال ۱۰ اقتصاد بزرگ پیشران را بسازیم و این یونیکورن ها هستند که قادرند خوراک کار و تعریف مسائل برای شرکت‌های کوچک‌تر را تأمین کنند» و یا در خرداد 1402 ضمن تاکید مجدد به 10 شرکت یونیکورن مد نظر خود سه بستر  شامل حمایت‌های بزرگ تحت عنوان پروژه‌های پیشران، پروژه‌های دستگاه‌ها و صنایع بزرگ و نیز حمایت از خط صادراتی ویژه را جهت رسیدن به این  تعداد یونیکورن را مطرح می‌نمایند، طبیعتا این انتظار حاصل می‌گردد که در آذرماه 1404 این وعده محقق گردد و شاهد 10 شرکت تک شاخ در کشور باشیم.

وی ادامه داد در حال حاضر در کشورهای همسایه، امارات دارای 6 یونیکورن و ترکیه دارای 3 یونیکورن می باشد و به نظر می رسد که با قوانین و مقررات موجود در کشورمان، رسیدن به 10 یونیکورن در مدت زمان تعهد شده واقعا کار دشواری باشد. یقینا در صورت اصلاحات اساسی در قوانین، مقررات و رویه‌ها و استفاده حاکمیت از تجربیات متخصصان و صاحب نظران مرتبط با حوزه های اقتصادی،  شاید تا زمان وعده داده شده حدود 2 و یا 3 شرکت یونیکورن بتوانیم داشته باشیم که امیدواریم  که انشا الله این اتفاق بیفتد.

ادیب: سرمایه‌گذاری خارجی در یونیکورن‌ها، مدل اقتصادی نوین کشورهای در حال توسعه است

رییس انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران ضمن اشاره و تشریح ارکان های شاخص‌های جهانی نوآوری مشتمل بر رکن نهادی، سرمایه انسانی و پژوهش، زیرساخت، پیچیدگی بازار، پیچیدگی کسب و کار، خروجی های دانش و فناوری و خروجی های خلاقلانه، تاکید کرد: دولتمردان می بایست به این ارکان توجه ویژه ای داشته باشند و در راستای ارتقا زیرشاخص‌هایی که مبتلا به کم کاری و نمره پایین می باشد اقدامات اساسی اتجام دهند.

ادیب در پایان سخنانش در این پنل تخصصی تاکید کرد: بدون ارتقا شاخص های مرتبط با نوآوری و همینطور شاخص های مرتبط با فناوری های نوین و در ارتباط با موضوع تلکام، به صورت خاص  شاخص های IDI و NRI که موضوع بحث این نشست تخصصی هم بوده است و سایر اساتید این پنل از جمله دکتر قدیری به عنوان دبیر اجرایی کانون کارافرینان برتر رسمی و دکتر جیرفتی معاون سرمایه‌گذاری شرکت حرکت اول و همچنین دکتر قوچانی، مدیر راهبرد و نو آوری مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در این خصوص توضیحات کاملی را ارایه نموده اند، توقع رسیدن به تعداد بالای شرکت های یونیکورنی و یا به عبارتی شرکت های استارتاپی خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار فراهم نبوده و در توهمات آماری باقی خواهیم ماند.

ادیب: سرمایه‌گذاری خارجی در یونیکورن‌ها، مدل اقتصادی نوین کشورهای در حال توسعه است

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-02-01 19:01

افزودن دیدگاه جدید