کد مطلب: 

288743

رواج حواله‌فروشی در حوزه لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران ضمن انتقاد از راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی و فروش قسطی در آن‌ها با همکاری بانک‌ها، از رواج حواله‌فروشی در این حوزه خبر داد.
رواج حواله‌فروشی در حوزه لوازم خانگی

به گزارش سیتنا، پازوکی گفت: بنگاه‌داری بانک‌ها در حوزه لوازم خانگی به توزیع‌کنندگان خرد لوازم خانگی در سطح عرضه، لطمه زده است، بانک‌ها باید پول‎شان را در اختیار تولید‌کننده برای خرید مواد اولیه قرار دهند تا با حمایت از تولید، بقیه بخش‌ها از جمله عرضه‌کننده و مردم نیز منفعت ببرند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران در جریان نشست خبری با اشاره به برخی مشکلات توزیع کنندگان صنف لوازم خانگی، اظهار داشت: تا قبل از سال ۱۳۹۷ در صنف لوازم خانگی و صنوف دیگر با مساله دخالت تولید‌کنندگان و بانک‌ها در امر فروش کالا مواجه نبودیم و بانک‌ها به تولید‌کنندگان تسهیلات و اعتبار می‌دانند و تولید‌کنندگان نیز کالایی را تولید و کالای تولیدی نیز با کمک توزیع‌کنندگان به سطح عرضه می‌آمد.

وی افزود: اما در سال‌های گذشته تعداد محدودی از عرضه‌کنندگان با اعتباری که از سوی بانک‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرند با فروش اقساطی سطح عرضه را در اختیار گرفته‌اند و لذا سایر توزیع‌کنندگان در واقع سطح عرضه را از دست داده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران بیان داشت: این در حالی است که به غیر شهرری و شمیرانات دو هزار و ۵۰۰ واحد صنفی لوازم خانگی دارای جواز کسب در تهران وجود دارد. در سال ۱۳۹۷ یک‌هزار و ۴۰۰ واحد صنفی لوازم خانگی جواز دار در تهران موجود بود و تمام کالاهای تولیدی کارخانجات توسط این واحدهای صنفی در بازار عرضه می‌شد.

پازوکی اظهار داشت: ایجاد سایت‌های اینترنتی برای فروش کالا در فضای مجازی هزینه‌بر است و این در حالی است که واحدهای صنفی عرضه‌کننده کالای لوازم خانگی توانایی تامین این هزینه‌ها را ندارند.

وی افزود: بعد از تحریم‌های سال ۹۷ با حمایت صنوف توزیع‌کننده، کالای ایرانی جایگزین کالاهای خارجی شد و اگر توزیع ‎کنندگان به کالای تولیدی ایرانی اعتبار نمی‌دانند مصرف کالاهای تولیدی داخلی ترویج نمی‌شد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران بیان داشت: بنگاه‌داری بانک‌ها در حوزه لوازم خانگی به توزیع‌کنندگان خرد لوازم خانگی در سطح عرضه، لطمه زده است در حالی که بانک‌ها باید پولشان را در اختیار تولید‌کنندگان برای خرید مواد اولیه و غیره قرار دهند تا با حمایت از تولید بقیه بخش‌ها از جمله عرضه کنندگان و مردم نیز منفعت ببرند.

وی بیان داشت: امروز بانک‎ها خرید دین می‌کنند و اعتباری را به یک تشکل می‌دهند که آن تشکل، کالا را به صورت نقد یا اقساط می‌فروشد و با توجه به گرانی، گرایش مردم نیز به خرید اقساطی بیشتر است و لذا مردم به سمت خرید اقساطی می‌روند و سایر توزیع‌کنندگان به دلیل اینکه امکان عرضه اقساطی را ندارند دچار مشکل شده‌اند؛ در حالی است که اعتبار بانک‌ها باید در اختیار تولید‌کنندگان باشد و یا به صورت تسهیلات در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم بتوانند به صورت اقساطی از همه فروشگاه‌ها خرید کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران اظهار داشت: الان مردم کالای قسطی را می‌خرند و دوباره می‌فروشند تا از پول آن استفاده دیگری کنند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال آزاد شدن واردات لوازم خانگی اظهار داشت: در پنج سال گذشته به تولید‌کننده گفته شد خط تولید و کارگر اضافه کند، بنابراین نباید به ‌صورت ناگهانی درهای واردات را باز کرد و باید در حوزه واردات هم باید سیاستگذاری شود و کالاهایی که در داخل تولید نمی‌شود یا وارداتی که منجر به صادرات یا انتقال تکنولوژی می‌شود انجام شود.

پازوکی اظهار داشت: در ۱۰ ماه گذشته ۸۰ درصد بازار در رکود ‌و روند فروش کاهشی بوده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-12-14 09:15

افزودن دیدگاه جدید