کد مطلب: 

285952

ماهواره‌ای که به یکی از ۱۰ شی درخشان آسمان تبدیل شد!

یک ماهواره تجاری که در فاصله ۳۳۰ مایلی زمین قرار گرفته باعث نگرانی اخترشناسان شده چرا که درخشندگی بیش از حد این ماهواره آن را به یکی از ۱۰ شی پرنور آسمان تبدیل کرده است.
ماهواره‌ای که به یکی از ۱۰ شی درخشان آسمان تبدیل شد!

به گزارش سیتنا و بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، این ماهواره در سال ۲۰۲۲ توسط شرکت اسپیس موبایل مستقر در ایالت تگزاس آمریکا به فضا پرتاب شد و نام آن Blue Walker 3 است.

هدف از پرتاب این ماهواره، ارتقای خدمات تلفن همراه در سراسر جهان بود، اما بر اساس مطالعه‌ای که این هفته در مجله نیچر منتشر شد، این ماهواره به یکی از «۱۰ شیء درخشان در آسمان» تبدیل شده است.

زیگفرید ایگل یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: این ماهواره در کنار خورشید و ستارگان، در میان ۱۰ شیء درخشان آسمان است و این باور نکردنی است.

این مطالعه با اندازه‌گیری روشنایی ماهواره در یک دوره ۱۳۰ روزه اعلام کرد مشکل آن در اندازه بزرگش است چرا که مساحت آرایه آنتن آن به حدود ۶۴ متر مربع می‌رسد و همین مسئله سبب می‌شود نور بسیاری از اجرام آسمانی را به سمت زمین منعکس کرده و آن را بسیار درخشان‌تر کند.

ایگل خاطرنشان کرد این درخشندگی قوی روی کار ستاره‌شناسان تاثیر می‌گذارد، زیرا روند جمع‌آوری داده‌ها مختل می‌شود و اجرام نزدیک سیاره زمین از دیده منجمان دور می‌مانند.

وی افزود که هر ماهواره استارلینک ۱۰ برابر روشن‌تر از چیزی است که ستاره‌شناسان انتظار داشتند.

گفتنی است اسپیس ایکس قصد دارد در سال‌های آینده حدود ۴۰ هزار ماهواره دیگر را نیز به فضا پرتاب کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-10-08 07:07

افزودن دیدگاه جدید