کد مطلب: 

283816

تاثیر هوش مصنوعی بر اقتصاد کشورها؛ 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا دو سال آینده

سرمایه‌گذاری بین‌المللی بر روی فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی می‌تواند طی کمتر از دو سال آینده به 200 میلیارد دلار برسد ولذا تا سال 2025، سرمایه‌گذاری در این بخش تا 2.5 درصد تولید کشورهای سرمایه‌گذار در این فناوری را به خود اختصاص می‌دهد.
تاثیر هوش مصنوعی بر اقتصاد کشورها؛ 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا دو سال آینده

به گزارش سیتنا و بر اساس گزارش جدید سازمان اقتصادی گلدمن، سرمایه‌گذاری بین‌المللی روی فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی می‌تواند طی کمتر از دو سال به 200 میلیارد دلار برسد، و این بدین معنی است که توسعه صنعت هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر اقتصادی بسیار بزرگتری نسبت به کشف برق یا رایانه شخصی روی بازار بگذارد.

در این گزارش آمده است: «هوش مصنوعی مولد از پتانسیل اقتصادی عظیمی برخوردار است، و می‌تواند در اولین دهه‌ای که مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد، بیش از یک درصد در سال اقتصاد جهانی را تقویت کند.»

این گزارش تخمین می‌زند که تا سال 2025، سرمایه‌گذاری در بخش هوش مصنوعی تا 4 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا و 2.5 درصد تولید سایر کشورهای سرمایه‌گذار در این فناوری مانند چین را به خود اختصاص می‌دهد. در مقام مقایسه، کشف برق و اختراع رایانه شخصی مجموعا تولید ناخالص ملی آمریکا را 2 درصد افزایش دادند.

اقتصاددانان گلدمن سکس سرمایه‌گذاری عظیم روی هوش مصنوعی را به دلیل پتانسیل اقتصادی بزرگ «هوش مصنوعی مولد» می‌دانند. این زیرمجموعه هوش مصنوعی بر ایجاد محتوا بر اساس مدل‌های بزرگ زبانی متمرکز است. یک مثال مشهور آن «چت جی‌پی‌تی» است. «استیبل دیفیوژن» نمونه دیگری است، که با استفاده از متن تصویر می‌سازد.

طی ماه‌های اخیر، در جایی که «مایکروسافت» میلیاردها دلار روی توسعه چت جی‌پی‌تی «اوپن اِی‌آی» سرمایه‌گذاری کرده است، گوگل که رقیب مایکروسافت است، روی توسعه هوش مصنوعی توسط «آنثروپیک» سرمایه‌گذاری کرده است.

با این حال، بر اساس گزارش‌ها، تمرکز سرمایه‌گذاری روی یک بخش باعث افول سرمایه‌گذاری روی بخش‌های دیگر می‌شود. افزایش علاقه عمومی به هوش مصنوعی طی ماه‌های اخیر به نزول سرمایه‌گذاری در حوزه رمز-ارزها انجامیده است.

به علاوه، ظهور هوش مصنوعی پیشرفته در فعالیت‌های اقتصادی، با مجموعه نگرانی‌های خاص، شامل مسائل مربوط به حریم خصوصی و نگرانی درباره احتمال جایگزینی مشاغل انسانی با الگوریتم‌های هوش مصنوعی همراه بوده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-08-11 12:21

افزودن دیدگاه جدید