کد مطلب: 

283223

سرمایه گذاری میلیاردی عربستان در صنعت بازی‌های ویدیویی پس از خرید ستاره‌های فوتبال

عربستان سعودی در ادامه توسعه سرمایه گذاری‌‌های خود در بخش‌های مختلف از جمله خرید ستاره‌های فوتبال حالا قصد دارد با سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی به یک مرکز جهانی صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شود.
سرمایه گذاری میلیاردی عربستان در صنعت بازی‌های ویدیویی پس از خرید ستاره‌های فوتبال

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، سپتامبر گذشته، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان  نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار در طرح‌هایی با هدف تبدیل شدن این کشور به «مرکز جهانی نهایی» برای بازی‌های ویدیویی تا سال ۲۰۳۰ هزینه کرد. این صندوق همچنین در ماه فوریه، به بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در شرکت نینتندو تبدیل شد. علاوه بر این سعودی‌ها در این ماه میزبان یک تورنمنت بزرگ بازی‌های ویدیویی با جایزه ۴۵ میلیون دلاری بودند.

این اقدامات ریاض را به یکی بازیگران مهم در این صنعت تبدیل کرده است و حالا این کشور قصد دارد به یکی از پایگاه‌های سرگرمی برای علاقمندان به بازی‌های ویدیویی بدل شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۷ ساله عربستان سعودی، که ظاهراً خود یکی از علاقمندان به بازی‌های ویدیویی است، ورود به دنیای بازی‌های دیجیتال را بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰، برنامه بلندپروازانه این کشور برای کاهش وابستگی به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد و توسعه زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری می‌داند.

او در سپتامبر گذشته، هنگام اعلام تأسیس گروه بازی‌های هوشمند، گفت: «ما از پتانسیل استفاده نشده در بخش بازی‌های الکترونیکی برای تنوع بخشیدن به اقتصادمان استفاده می‌کنیم.»

کمپانی بازی‌های رایانه‌ای ساوی که متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان است و توسط برایان وارد، مدیر عامل  این شرکت و یکی از کهنه کاران در دنیای بازی‌های ویدیویی هدایت می‌شود، قصد دارد ۳۹ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری کند. آن‌ها امیدوارند در هفت سال آینده ۲۵۰ شرکت محلی و ۳۹ هزار شغل ایجاد کنند.

بازی‌های ویدیویی یک صنعت عظیم و در حال رشد است. به گفته شرکت تحقیقات بازار «Newzoo» تخمین زده می‌شود که ۳.۲ میلیارد نفر در رایانه‌های شخصی، کنسول‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه خود به بازی می‌پردازند. این شرکت گفته «این صنعت در سال ۲۰۲۲ درآمدی معادل ۱۸۴.۴ میلیارد دلار داشته است.»

ورود به دنیای ورزش‌های الکترونیکی

کشور عربستان همچنین در حال ورود به دنیای «esports» یا همان ورزش الکترونیکی است، مسابقاتی که بازیکنان برتر جهان را در بازی‌های مختلف از «بتل رویال» و تیراندازی گرفته تا فوتبال «فیفا» و «مادن ان‌اف‌ال» در برابر یکدیگر قرار می‌دهند.

برای افراد ناآشنا، دورنمای تماشای بازی‌های ویدیویی توسط افراد دیگر ممکن است جذاب به نظر برسد، اما این یک تجارت بزرگ با میلیون‌ها طرفدار، بازیکنان مشهور و حامیان مالی است. یک تورنمنت ورزش الکترونیکی در سال ۲۰۲۱ در سنگاپور ۵.۴ میلیون بیننده همزمان داشت.

کریستوفر دیویدسون، کارشناس خلیج فارس در مرکز اروپایی امور بین الملل، یک اندیشکده مستقر در بروکسل در این باره می‌گوید: «وقتی در ورزش‌های الکترونیکی سرمایه‌گذاری می‌کنید، فرصت‌های تبلیغاتی مهمی را به دست می‌آورید، و البته کشورتان را به عنوان مکانی جالب، آینده‌نگر و مکانی جذاب برای تعطیلات تبلیغ می‌کنید.»

او افزود: «ورزش الکترونیکی بسیار جوان‌تر و جهانی‌تر از هر ورزش دیگری است. فوتبال انگلیسی در همه جای غرب محبوب است، اما در برخی از شهر‌های چین چندان محبوب نیست اما ورزش‌های الکترونیکی محبوب است.»

تابستان گذشته، عربستان سعودی میزبان «بازی‌‌های ۸» بود، یک تورنمنت چند هفته‌ای با جایزه ۱۵ میلیون دلاری. این رویداد در ماه جاری میلادی با جایزه‌ای حدود سه برابر سال گذشته برگزار شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-07-26 17:02

افزودن دیدگاه جدید