کد مطلب: 

281689

پایان آزادی در رسانه‌های اجتماعی در افغانستان؛ از فیسبوک تا یوتیوب!

جوانان افغان با فعالیت در بخش‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی فضای مجازی همچون فیسبوک و یوتیوب، توانستند مخاطبان زیادی را در میان مهاجران افغان مقیم کشورهای خارجی پیدا کنند، اما با ورود طالبان، کنترل شدید بر رسانه‌ها و فضای مجازی آغاز و محتوای ویدیوهای یوتیوب محدود به ستایش از طالبان شده است.
یوتیوب

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، یوتیوب با بیش ۲.۶ میلیارد کاربر در سراسر جهان، از شبکه‌های محبوب و پرمخاطب در افغانستان است. این شبکه دست‌کم از سال ۲۰۱۸، در میان جوانان افغانستان به یکی از شبکه‌های پربیننده در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش ویدیوهای کمدی، موسیقی، مد و تبلیغات دینی و مذهبی تبدیل شد.

جوانان افغان با راه‌اندازی ده‌ها کانال در بخش‌های مختلف به فعالیت پرداختند و شماری از این کانال‌ها در کوتاه‌مدت توانستند مخاطبان زیادی را در میان شهروندان افغانستان، به‌ویژه در میان مهاجران افغان مقیم کشورهای خارجی که دسترسی به اینترنت دارند و دوست دارند از زندگی روزمره در افغانستان آگاه شوند، پیدا کنند.

بیشتر ویدیوهای کاربران یوتیوب در افغانستان دارای طرح و محتوای مشخصی نیستند و سعی می‌کنند با گردش در شهرها و کوچه‌ها، با مردم و مغازه‌داران در مورد کارهای روزمره‌شان مصاحبه کنند. هر ازگاهی، برخی از این مصاحبه‌ها، هزاران بازدیدکننده دارد.

تا پیش از ورود طالبان بر افغانستان، شماری از کاربران یوتیوب در افغانستان، در زمینه‌های مد، موسیقی، اجراهای کمدی و دوربین مخفی نیز فعال بودند، اما با روی کار آمدن طالبان، این فعالیت‌ها در میان کاربران یوتیوب در افغانستان ممنوع شد.

درآمدزایی از فیسبوک، از عوامل اصلی افزایش مخاطب این شبکه در افغانستان است. بسیاری از کاربران افغان تا پیش از ورود طالبان، به‌دلیل آزادی در تولید محتوا، توانستند با جذب مخاطبان فراوان، از این شبکه درآمد کسب کنند، اما ورود طالبان و پایان یافتن آزادی رسانه‌های اجتماعی در این کشور، باعث شده است که محتوای ویدیوهای یوتیوب محدود به ستایش از طالبان و مصاحبه با فرماندهان این گروه باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-06-18 08:11

افزودن دیدگاه جدید