مشاهده طوفان قطبی روی سیاره مرموز اورانوس توسط دانشمندان ناسا

مشاهدات جدید از یک تلسکوپ واقع در ایالت نیومکزیکوی آمریکا، درک بهتر و جامع‌تری از جو اورانوس را ارائه داده است، از جمله تشخیص یک چرخه‌باد قطبی با قطری به اندازه یک چهارم قطر زمین که در نزدیکی قطب شمال این سیاره می‌چرخد.
مشاهده طوفان قطبی روی سیاره مرموز اورانوس توسط دانشمندان ناسا

به گزارش سیتنا، اورانوس، هفتمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید، یک دنیای پر سر و راز است که تنها یک بار، آن هم نزدیک به چهار دهه پیش، توسط فضاناو پژوهشی ناسا از نزدیک دیده شد؛ و هنوز هم اسرار زیادی را محفوظ نگه داشته است.

دانشمندان بدینوسیله توانستند نگاه عمیق‌تری به جو اورانوس داشته باشند سیاره‌ای که همانند سیاره همسایه‌اش «نپتون» به عنوات یک غول‌یخی طبقه بندی شده است.

این یافته‌ها تصویر پویاتر از این سیاره را از آنچه که قبلاً درباره آن شناخته شده بود ترسیم کرده است.

الکس ایکینز، پژوهشگر سیاره‌شناس از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا و نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: «گرچه ساختار کلی اتمسفر و فضای داخلی آن (اورانوس) تا آنجا که ما مطلع هستیم شبیه به نپتون است، اورانوس ویژگی‌های خیلی منحصربه‌فردی دارد.

ایکینز افزود: «او به پهلو می‌چرخد. و حتی در آن زمان هم، میدان مغناطیسی آن هنوز با محور چرخشی‌اش هم‌راستا نیست. جریان اتمسفر و انتشار گرمای داخلی آن ضعیف‌تر از نپتون به نظر می‌رسد، اما هنوز طوفان و طیفی از ویژگی‌های پویا [بر روی اورانوس] مشاهده شده است.

نتایج این پژوهش این هفته در ژورنال «جئوفیزیکال ریسرچ لترز» به معنای «اوراق پژوهشی ژئوفیزیک»، که یک نشریه علمی تحت داوری همتا است، منتشر شده است.

اورانوس، سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی، که به دلیل وجود گاز متان در جو آن رنگ آبی متمایل به سبز دارد، عمدتاً از گازهای هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. قطر این سیاره نزدیک به ۵۱ هزار کیلومتر است و به اندازه کافی بزرگ است که بتواند ۶۳ سیاره به اندازه زمین را درون خود جای دهد.

مدار اورانوس در فاصله ۲.۹ میلیارد کیلومتری خورشید قرار دارد که تقریباً ۲۰ برابر دورتر از فاصله مدار زمین با خورشید است.

شیب غیرعادی اورانوس باعث می‌شود که اینطور به نظر برسد که این سیاره مثل توپی غلتان به دور خورشید می‌چرخد.

2023-05-27 13:11