کد مطلب: 

275631

کسب رتبه دوم دستگاه‌های اجرایی در درگاه ملی صدور مجوز توسط ساترا

مدیر صدور مجوز ساترا، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ساترا در رتبه دوم دستگاه‌های اجرایی صادر کننده مجوز قرار دارد و در حال حاضر هیچ مجوز عقب افتاده‌ای نداریم و مجوزها به‌روز است و همچنین تمام فرایندها، کاملا الکترونیکی هستند و نیازی به حضور ندارند.
درگاه ملی صدور مجوز

به گزارش سیتنا، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «تسهیل‌گری در صدور مجوز فعالیت رسانه‌های فراگیر» با حضور اسماعیل کیایی مدیر صدور مجوز ساترا و سعید شهبازی مدیر محتوایی پلتفرم فیلم‌ناب از رادیو گفت‌وگو پخش شد.
 
مدیر صدور مجوز ساترا در ابتدای برنامه راجع به فرایند صدور مجوز در ساترا گفت: این فرایند به‌صورت رسمی از سال ۹۶ آغاز شده و تا امروز تقریبا ۳۳۷ مجوز رسمی به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اعطا کرده‌ایم؛ رسانه‌هایی که به درگاه ساترا مراجعه کردند بیش از ۱۲۰۰ رسانه بودند که بعد از بررسی‌های انجام شده حدود ۳۳۷ رسانه به صورت موقت و دائم مجوز دریافت کردند.
 
کیایی افزود: تا قبل از سال 1401 رسانه‌ها برای دریافت مجوز باید به درگاه ساترا مراجعه می‌کردند و طی فرآیند داخلی که ما داشتیم مجوزشان به آنها اعطاء می‌شد اما بعد از سال ۱۴۰۱ با هماهنگی مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد، فرآیند مجوزها، تغییر کرد و وارد درگاه ملی مجوز شدیم؛ در واقع رسانه‌ها درخواست می‌دهند و وارد سامانه می‌شوند. البته فرایند داخلی ما تغییری نکرده اما فرایند بیرونی آن تغییر کرد.
 
وی درخصوص نحوه ثبت درخواست مجوز بیان کرد: زمانی که یک سکو در قالب سایت یا اپلیکیشن، درخواست خود را ثبت می‌کند، در ابتدا حوزه تنظیم‌گری آن مشخص می‌شود. ما پنج قالب در حوزه تنظیم‌گری داریم؛ نمایشی، آوا و نوا، کاربر محور، آموزشی و خبری-اطلاع‌رسانی.

زمانی که یک سکو در قالب سایت یا اپلیکیشن، درخواست خود را ثبت می‌کند، در ابتدا حوزه تنظیم‌گری آن مشخص می‌شود.

کیایی ادامه داد: سکوها باید دارای یک‌سری شرایط باشند مثلا حتماً فعالیت صوت‌و تصویر داشته باشند؛ بستر اصلی سکو باید الکترونیک باشد و فردی به صورت مشخص مسئولیت سردبیری محتوایی داشته باشد. بعد از این فرآیند حوزه محتوایی  بررسی می‌شود، بررسی داخلی اعم از استعلام پایش و حقوقی در دوره غیرقطعی به انجام می‌رسد؛ در ادامه، حوزه معاونت پایش ساترا، محتوا را بررسی می‌کند و حوزه حقوقی در حوزه نام و نشانی سامانه، بررسی خود را خواهد داشت؛ در نهایت پاسخ استعلام که آمد، با جمع‌بندی از الزامات اولیه، مجوز غیرقطعی به مدت شش ماه صادر می‌شود.
 
شهبازی هم در ادامه گفت‌وگو درخصوص نحوه دریافت مجوز رسانه خود از ساترا گفت: مراحلی که برای گرفتن مجوز پلتفرم طی کردیم به حدود دو سال پیش بازمی‌گردد. در ابتدا مدارک را تحویل دادیم و درخواست‌هایی داشتیم که بعد از بررسی‌های لازم یک موافقت ابتدایی صورت گرفت سپس ساترا دوره‌های آموزشی را با بحث محتوایی و  مدیریت پلتفرم برگزار کرد. درمجموع همکاری خوبی بود و ما توانستیم مجوز قطعی خود را از ساترا دریافت کنیم.
 
وی افزود: در مجموع فرایند مجوزدهی اتفاق خوبی بود و فکر می‌کنم ساترا بیشترین تعداد مجوز را به رسانه‌ها داد و رسانه هایی که قبلاً بدون مجوز فعالیت می‌کردند با تدبیر ساترا در صورتی که شرایط اخذ مجوز را داشتند مجوز دار شدند. چون ما قبلا هم با نهادهای دیگری کار می‌کردیم، دیدیم که رویکرد ساترا تسهیل‌گری است.
 
مدیر صدور مجوز ساترا در بخشی دیگر از این گفت‌وگو درباره تفاوت‌های مجوز قطعی و غیر قطعی عنوان کرد: زمانی که یک رسانه برای دریافت مجوز درخواست خود را مطرح می‌کند ممکن است رسانه‌ای تازه کار باشد و فعالیت زیادی نداشته باشد، بنابراین ساترا کار را تسهیل کرده و در مجوز غیرقطعی شش ماهه الزامات کمتری دارد و خیلی سریع‌تر مجوز رسانه را در اختیارش قرار می‌دهد اما در دوره قطعی، شرایط گرفتن مجوز الزامات بیشتری را می‌طلبد ضمن اینکه موضوع فنی هم به آن اضافه می‌شود؛ به‌طورکل مدت زمان مجوز قطعی رسانه‌ها که از ساترا دریافت می‌کنند بر اساس ارزیابی و نظام رتبه‌بندی بین یک تا سه سال است.
 
کیایی راجع به نظام رتبه‌بندی ساترا گفت: با اجرای این کار بین رسانه‌ها نوعی رقابت ایجاد می‌شود؛ در واقع رسانه نگاه می‌کند که در چه وضعیتی قرار دارد و رسانه‌ها خودشان را در قیاس با رسانه‌های دیگر می‌بینند.
 
مدیر محتوایی پلتفرم فیلم ناب در ادامه درمورد مزایای دوره‌های آموزشی در زمان دریافت مجوز، گفت: طبیعتاً وقتی رسانه‌ها کار خود را شروع می‌کنند چشم‌انداز دارند و این اتفاق باعث می‌شود که ما هم متوجه شویم در بازار چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

شهبازی بیان کرد: ما سال‌ها در حوزه تولید محتوا فعالیت داشتیم اما بعد از دریافت مجوز، طبیعتا مرزها و خطوطی تعیین شد برای اینکه کسب و کار در مسیری صحیح قرار بگیرد و مخاطبان داده‌ای که دریافت می‌کنند، داده‌‌ای قانونمندی باشد. بنابراین بعد از این روند اتفاقات بهتری افتاد. ما سعی کردیم حوزه تولید و تأمین محتوا و فرایند مخاطب را متناسب کنیم.
 
کیایی در ادامه درباره بحث تسهیلات گفت: بعد از اینکه رسانه ها مجوزشان را در دوره قطعی و غیرقطعی گرفتند بر اساس شاخص‌های موجود در حوزه سرویس یا محتوا و... مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و متناسب با این ارزیابی بسته‌های محتوایی و حمایتی را در اختیار انها قرار می‌دهیم.

فضای مجازی، آینده یک کسب و کار است که میلیون‌ها نفر می‌توانند در آن فعالیت کنند؛ ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا تسهیل در حوزه صدور مجوز  اتفاق بیفتد و خودمان را مسئول می‌دانیم.

وی تاکید کرد: ما در درگاه ملی مجوز دو نوع مجوز داریم، یکی ثبت محور و دیگری تایید محور. از آنجا که رسانه‌های دارای مجوز از ساترا، دارای رویکرد محتوایی هستند، چون بحث محتوایی دارند، جزو دسته های تایید محور هستند و اگر رسانه‌ای آمد و بعد از ۴۰ روز کاری نتوانست مجوزش را از ساترا دریافت کند و ساترا سکوت کرد، درگاه ملی مجوز رسما ورود می‌کند.
 
مدیر صدور مجوز ساترا خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ساترا در رتبه دوم دستگاه‌های اجرایی صادر کننده مجوز قرار دارد و در حال حاضر هیچ مجوز عقب افتاده‌ای نداریم و مجوزها به‌روز است. همچنین تمام فرایندها، کاملا الکترونیکی هستند و نیازی به حضور ندارند.
 
وی در پایان برنامه گفت: فضای مجازی، آینده یک کسب و کار است که میلیون‌ها نفر می‌توانند در آن فعالیت کنند؛ ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا تسهیل در حوزه صدور مجوز  اتفاق بیفتد و خودمان را مسئول می‌دانیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2022-12-26 14:40

افزودن دیدگاه جدید