کد مطلب: 

271310

طرح مرکز پژوهش‌های مجلس: تبلیغات شاخ‌های مجازی زیر تیغ قانون

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌نویس طرحی با عنوان «مسئولیت تاییدکنندگان در تبلیغات بازرگانی فضای مجازی» را ارائه کرده است که هدف آن تدوین قانون جدید تبلیغات افراد مشهور و همچنین شاخ‌های مجازی و البته صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان کالا‌ها و خدمات در برابر آگهی‌های فریبنده و گمراه‌کننده است.
طرح مرکز پژوهش‌های مجلس: شاخ‌های مجازی زیر تیغ قانون

به گزارش سیتنا، بر اساس این پیش‌نویس، تأییدکنندگان در تبلیغات بازرگانی شامل هر شخص به غیر از سفارش‌دهنده آگهی نظیر ورزشکاران، بازیگران، پزشکان، کاربران فعال و تأثیرگذار فضای مجازی است که به معرفی کالا‌ها و یا خدمات دیگران اقدام می‌کنند و بر ویژگی‌ها، کیفیت یا اثربخشی کالا‌ها و خدمات تبلیغ شده با استفاده از جایگاه و شهرت خود مهر تأیید و تصدیق می‌زنند.

بنا به پیشنهاد این طرح، «همه تاییدکنندگان تبلیغات تجاری در فضای مجازی مکلف‌اند هنگام تایید یا تصدیق کالاها یا خدمات به واقعیت‌ها اشاره و از هرگونه اظهارنظر خلاف واقع یا گمراه‌کننده در تایید و معرفی کالاها و خدمات خودداری کنند». تایید‌کنندگان تبلیغات مجازی همچنین باید «به‌طور مشخص و شفاف، تبلیغاتی بودن محتوا را با به‌کارگیری علامت یا نشان مشخص به مخاطبان و کاربران اطلاع دهند».

بر اساس این طرح، فعالان مشهور فضای مجازی موظف خواهند شد «مخاطبان یا کاربران را از وجود هرگونه قرارداد مالی با تولیدکننده مطلع کنند» و در غیر این صورت، با آن‌ها «مطابق ضوابط برخورد با تبلیغات گمراه‌‌کننده و خلاف واقع» رفتار خواهد شد. همچنین کسانی که در رسانه‌های اجتماعی تبلیغات می‌کنند، باید «مجوزها و گواهی‌های مربوطه» کالای مدنظر را بررسی و از صحت آن اطمینان حاصل کنند.

بر اساس این پیش‌نویس، در صورت «ایراد خسارت یا آسیب به مصرف‌‌کننده به دلیل استفاده از یک کالا»، افرادی مسئول خواهند بود که «با علم به خلاف واقع بودن ادعاهای مطرح‌شده» آن کالا را تایید و معرفی کرده‌اند. در این طرح، استفاده از اشخاص کمتر از ۱۸ سال در تبلیغات فضای مجازی و همچنین تایید کالاهای ویژه کودکان ممنوع شده است.

گفتنی است؛ این پیش‌نویس در مراحل ابتدایی است و امکان دارد در بررسی‌های بیشتر، برخی از مفاد آن تغییر کند و بند‌های دیگری به آن اضافه شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-08-13 12:08

افزودن دیدگاه جدید