کد مطلب: 

266699

هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری در 50 طرح فناورانه

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری در حال حاضر با 15 شتابدهنده دانش بنیان همکاری دارد و تاکنون در بیش از 50 طرح فناورانه در کشور هم‌سرمایه‌گذاری کرده است.
 دکتر سیاوش ملکی‌فر

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در بیست و چهارمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، به وضعیت صندوق‌های جسورانه بورسی در کشور اشاره کرد و افزود: تا قبل از ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به این حوزه، تنها 10 صندوق با مجموع سرمایه 375 میلیارد تومان در کشور وجود داشت اما با ورود صندوق نوآوری به این حوزه، در تاسیس 10 صندوق جسورانه با اندازه اسمی 14،850 میلیارد ریال مشارکت داشته‌ایم.

ملکی‌فر بیان کرد: در حال حاضر 17 صندوق جسورانه بورسی و خصوصی در کشور در حال پذیره‌نویسی هستند یا پذیره‌نویسی آن‌ها به پایان رسیده است که مجموع سرمایه آن‌ها به 2800 میلیارد تومان می‌رسد.

به گفته معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق نوآوری در حال حاضر با 15 شتابدهنده دانش بنیان همکاری دارد و تاکنون نیز در بیش از 50 طرح فناورانه در کشور هم‌سرمایه‌گذاری کرده است.

وی درباره اینکه چرا مفهوم «اکوسیستم» به دنیای کسب و کار راه یافته است، گفت: تا اواخر دهه 1980، بنگاه‌ها بسیار مستقل‌تر از امروز بودند، بنابراین تمرکز مدیریت بر افزایش کارایی درون سازمان با طرح‌هایی مثل بازمهندسی فرایندها بود، اما از دهه 1990 میلادی، بعد از آنکه فرایندهای درون سازمانی استاندارد شدند، نگاه مدیران به بیرون از سازمان جلب شد و موضوعاتی مانند مدیریت زنجیره تامین اهمیت پیدا کرد.

ملکی‌فر تصریح کرد: امروز شرکت‌های بزرگ صنعتی در دنیا یاد گرفته‌اند تا در مراحل رشد با دانشگاه‌ها همکاری کنند.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: با گذشت زمان و رواج شیوه‌های مدیریت زنجیره تامین و ارتباط با مشتریان و سایر شرکا، به‌کارگیری شیوه‌های مرسوم نیز دیگر نمی‌توانست مزیت رقابتی برای بنگاه‌ها بیافریند، لذا بنگاه‌ها از بهینه‌سازی فرایندهای داخلی و زنجیره ارزش، به سوی نوآوری باز و همکاری نزدیک با تامین‌کنندگان، مشتریان و سایر شرکا حرکت کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به ورود نوآوری به شرکت‌های بزرگ دنیا، درباره حوزه بایوتک گفت: این حوزه از سال 2008 تا حدود 10 سال، 9.4 میلیون یورو در اتحادیه اروپا جذب سرمایه کرده است.

ملکی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه دو شرکت همراه اول و دیجی کالا و نفوذ فناوری در آنها پرداخت و گفت: وقتی دیجی کالا ظهور کرد، شرکت همراه اول به موقع متوجه این شرکت نشد در حالی که دیجی کالا هر روز بزرگتر می‌شد، به طوری که فروش این شرکت در سال 1399 به 220 میلیارد تومان رسید و از همراه اول پیشی گرفت.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان با اشاره به اینکه امروز شرکت‌های بزرگ دنیا به سراغ استارت‌آپ‌ها رفته‌اند، گفت: در ایران نیز مشاهده می‌کنیم که با ادغام استارت‌آپ‌های «بیمیتو» و «ازکی»، شرکت جدیدی تاسیس می‌شود که گروه صنعتی «ماموت» نیز در برخی زمینه‌ها همچون صنعت بیمه روی آن سرمایه‌گذاری قابل توجهی را انجام داده است؛ بنابراین امروز می‌بینیم که شرکت‌های بزرگ در دنیا با نیت‌های مختلف به سراغ استارت‌آپ‌ها رفته‌اند تا بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-03-03 11:17

افزودن دیدگاه جدید