کد مطلب: 

264351

«اینماد باید از روز نخست به عنوان نماد احراز الکترونیکی معرفی می‌شد و نه نماد اعتماد»

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، گفت: اگر اینماد از روز نخست خود را به عنوان نماد احراز الکترونیکی معرفی می‌کرد و نه نماد اعتماد، در تخلفاتی نظیر کلاهبرداری‌های توسط سایت‌های دارای اینماد، به اندازه وضعیت فعلی مسوولیت متوجه‌اش نبود.
«اینماد باید از روز نخست به عنوان نماد احراز الکترونیکی معرفی می‌شد و نه نماد اعتماد»

جعفر محمدی، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون مخالفت پرداخت‌یارها با نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)، گفت: اکنون اینماد در حال انجام اقداماتی است تا خود را به‌عنوان مجوزی برای شروع هر فعالیتی، حتی خانگی هم جا بیاندازد. از دید مجلس که قانون‌گذار است و اخیرا نیز به قانون تسهیل فضای کسب‌و‌کار ورود کرده است، این اقدام بر خلاف روح این قانون و سیاست‌های کلان نظام در جهت تسهیل فضای کسب‌و‌کار است.

کسب‌و‌کارهای زیادی سال‌ها پشت موانع اینماد مانده‌اند

عضو هیات مدیره نصر تهران در ادامه گفت: کسب‌و‌کارهای زیادی وجود دارند که چندین سال پشت موانع اینماد مانده‌اند و این نماد یکی از موانع شروع کسب‌وکارها در فضای مجازی محسوب می‌شود.

محمدی، بیان کرد: اکنون در کشور چند صد هزار کسب‌و‌کار کوچک و خانگی وجود دارد که می‌خواهند عملیات پرداخت انجام دهند و با این الزامات جدید اجازه ندارند از خدمات پرداخت پرداخت‌یارها استفاده کنند و به دلیل وجود این مانع به سمت فضای غیر شفاف کارت به کارت سوق داده می‌شوند.

فرآیند دریافت اینماد بی‌ستاره آنقدرها هم ساده نیست

وی افزود: بر خلاف اظهارات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، فرآیند دریافت اینماد بی‌ستاره هم آنقدرها ساده نیست و دریافت درگاه از پرداخت‌یارها با وجود این الزامات به کمتر از 20 درصد شرایط قبلی رسیده که نشان‎دهنده سیاست اشتباهی است که همه به آن تاکید دارند.

در این فضا بیشترین ضربه را پرداخت‌یارها می‌خورند

وی، اشاره کرد: در این فضا بیشترین ضربه را پرداخت‌یارها می‌خورند و بازار خود را از دست می‌دهند. حتی محدود کسب‌وکارهایی هم که موفق به دریافت اینماد بی‌ستاره می‌شوند توسط PSPها هدف قرار می‌گیرند. یعنی با این سیاست، پرداخت‌یارها که تعداد آنها بیش از 200 شرکت است را به سمت نابودی سوق می‌دهیم.

عضو هیات مدیره نصر تهران در پاسخ به سوال دیگر سیتنا در خصوص مسوولیت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای رفع این مشکلات، گفت: مسئولیت تضییع حق اینمادهایی که بدون پایه قانونی صادر نمی‌شود یا با تاخیرهای مختلف در دریافت اینماد مواجه هستند و همچنین مسوولیت کسب‌وکارهایی که بدون وجود حکم قاضی معلق می‌شوند، تماما بر عهده این مرکز است.

اینماد باید بابت تک تک عدم صدور مجوزها پاسخگو باشد

وی، توضیح داد: زمانی که اینماد، خود را به‌عنوان مجوزی معرفی می‌کند که بدون امکان آن کسب‌و‌کاری ایجاد نمی‌شود، باید بابت تک تک عدم صدور مجوزها پاسخگو باشد. زمانی که اینماد از کسب‌و‌کاری دریغ می‌شود به این معناست که آن را از فعالیت ساقط می‌کند و به عبارت دیگر کسب‌و‌کاری که درگاه پرداخت ندارد گویی این کسب‌و‌کار وجود خارجی ندارد و اینماد در برابر تمامی این موارد باید پاسخگو باشد.

اینماد باید از روز اول به عنوان نماد احراز الکترونیکی معرفی می‌شد

عضو هیات مدیره نصر تهران، افزود: در موضوع اینماد دو جنبه احراز و اعتماد مطرح است. اینماد سالیان متمادی فقط احراز را انجام داده است، ولی خود را نماد اعتماد نامیده است. به دلیل این نام‌گذاری اشتباه، کاربر در صورت مشاهده اینماد در سایت مدنظر، نسبت به پرداخت اقدام می‌کند، ‌حتی اگر هیچ بررسی‌ای در خصوص میزان اعتمادی که می‌شود به آن سایت داشت، انجام نشده باشد، لذا اینماد یکی از دلایلی است که کاربران اینترنتی در دام کلاهبرداران دارای سایت با اینماد می‌افتند. به همین دلیل خسارت‌ها و مسوولیت‌ها می بایست متوجه صادر کننده این نماد باشد.

محمدی، تاکید کرد: اگر اینماد از روز نخست خود را به عنوان نماد احراز الکترونیکی معرفی می‌کرد، در صورت انجام تخلف توسط کسب‌و‌کار، مسوولیتی متوجه آن نمی‌شد و این موارد از طریق مراجع قضایی دنبال می‌شد؛ چرا که عملیات احراز به درستی انجام شده است.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-12-15 02:16

افزودن دیدگاه جدید