کد مطلب: 

262093

خانه‌های خلاق گامی در مسیر حمایت زیرساختی از شرکت‌های دانش‌بنیان است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: حمایت‌ها از شرکت‌های خلاق نباید محدود به برخی حمایتهای تسهیلاتی شود و با ایجاد خانه‌های خلاق از این شرکت‌ها، حمایت زیرساختی کند.
علیرضا نظری

به گزارش سیتنا، علیرضا نظری نماینده حوزه انتخابیه خمین در اینباره گفت: با توجه به ساختارها و ماموریت‌های ذاتی مجلس شورای اسلامی، یکی از محوری‌ترین امور مجلس، بحث ریل‌گذاری و تصویب قوانین جهت پیشبرد اهداف عالیه نظام و تسهیل کسب و کارها است.

به گفته وی، در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کشور ما، بحث بیکاری، به ویژه در بین فارغ‌التحصیلان است. اصناف و تولید کنندگان سنتی، کمتر قادر هستند تا شغل‌های ایجاد کنند که برای قشر بیکار فارغ‌التحصیل مناسب باشد. یکی از بهترین بسترهای اشتغالزایی برای درس‌خواندگان دانشگاهی، فناوران و جوانان صاحب ایده و ابتکار، زیست‌بوم نوآوری در کشور است.

حل مشکلات بزرگ به دست شرکت‌های خلاق

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات اقتصاد ما این است که صنایع و تولیدات مختلف، گاهاً با 20 تا 50 درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند، دلیل اصلی مشکلات بسیاری از این صنعت‌ها، نبود فناوری و دستگاه‌های مناسب است. شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، به راحتی می‌توانند از طریق تزریق فناوری به این صنایع، سنگ بزرگی از پیش پای اقتصاد بر دارند و ضمن به حرکت در آوردن چرخ‌های صنعت و سرعت بخشی به آن، صنایع نوآور و فناور جدیدی نیز خلق کنند.

نظری ضمن تبیین بیشتر مسائل تقنینی مرتبط با شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، گفت: مجلس دوره یازدهم عنایت بسیار ویژه‌ای به این شرکت‌ها دارد و تلاش کرد در بودجه 1400، منابع بسیار خوبی جهت ارائه تسهیلات و دیگر خدمات به آنها، تخصیص دهد. در واقع با توجه به این مسئله که بسیاری از کارخانجات با نیمی از ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند، لازم نیست ما در مناطق مختلف کشور، کارخانجات جدید ایجاد کنیم، بلکه باید با حمایت از توسعه کمی و کیفی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، آنها را ترغیب کنیم تا از طریق حل مشکلات صنایع موجود، کاری کنند که آنها با 100 درصد ظرفیت واقعی خود کار کنند، از این طریق می توان رونق بسیار عظیمی در تولیدات کشور، ایجاد کرد.

همزاد زیست‌بوم دانش‌بنیان

وی، ضمن ارائه توضیح در مورد صنایع نرم و خلاق، افزود: آن اهدافی که در حوزه فنی و مهندسی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، پیگیری می‌شود، باید در بخش علوم انسانی و فرهنگی نیز، از طریق شرکت‌های خلاق، هم ، پیگیری شود.

نظری، با بیان این‌که زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق، مکمل و همزاد زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان کشور است، افزود:  ما در کشور، ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری در صنعت گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، گیاهان دارویی و مشاغل نوآورانه مرتبط با فرهنگ و علوم انسانی داریم. حمایت از شرکت‌های خلاق، به معنی ثروت افزایی از طریق پتانسیل بسیار بالای فرهنگی و طبیعی مناطق مختلف کشور است.

وی همچنین گفت: با توجه به اهمیت شرکت‌های خلاق، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان، نظر بسیار مثبتی به این شرکت‌ها دارند و جوانان خلاق کشور، حتماً باید در زیر چتر قوانین حمایتی مختلف قرار بگیرند.

نظری، خانه‌های خلاق را گامی در مسیر حمایت زیرساختی از شرکت‌های خلاق دانست و گفت: این حمایت‌ها تنها در بخش مالی نیست و باید، بحث زیرساخت‌ها را نیز شامل شود .مثلاً برای مالک یک شرکت خلاق که در سنین جوانی و ابتدای راه قرار دارد، تامین زیرساخت‌های مختلف، برای تولید اپلیکیشن‌های ارتباطی، ممکن است، دشوار باشد.

به گفته این نماینده مجلس، دولت می‌تواند با استفاده از بسترهای قانونی جدید، تلاش کند تا این نیازها نیز برطرف شود. همان‌گونه که در دیگر بخش‌های اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کنیم، باید در صنایع نرم و خلاق و زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور نیز سرمایه‌گذاری کرد. این رمز موفقیت اقتصادی در عصر حاضر است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-09 14:20

افزودن دیدگاه جدید