کد مطلب: 

260680

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان صندوق نوآوری و شکوفایی و چهار بانک صادرات، تجارت، ملت و آینده منعقد شد، اعتبارات حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان در بودجه سال ۱۴۰۰ از هزار به سه هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

به گزارش خبرنگار سیتنا، آیین تبادل تفاهم‌نامه میان صندوق نوآوری با بانک‌های عامل در اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور با هدف اعطای تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌های دانش بنیان با حضور دکتر علی وحدت، دکتر محمدصادق خیاطیان و مهندس نصرالله جهانگرد، رییس و اعضای هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و دکتر سیدمحسن دهنوی عضو هیئت رییسه مجلس و نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد.

در این مراسم تفاهم‌نامه‌های مربوط به اجرای تبصره 16 قانون بودجه سال 1400 کل کشور به منظور ارائه تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌های دانش بنیان میان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیران عامل بانک‌های صادرات، تجارت، ملت و آینده به امضا رسید.

بر اساس این گزارش، پیشتر دولت در تبصره 16 قانون بودجه سال 1400 کل کشور بودجه هزار میلیارد تومانی را برای صندوق نوآوری تخصیص داده و بانک مرکزی نیز به بانک‌های عامل تکلیف کرد که این مبلغ را با معرفی صندوق نوآوری در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد.

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

در این راستا صندوق نوآوری به منظور حمایت‌های بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان و افزایش نقش آنها در اقتصاد کشور، به بانک مرکزی پیشنهاد کرد تا ضمن تعیین بانک‌های عامل از سوی صندوق نوآوری، با آنها برای افزایش بودجه حمایت از شرکت‌ها به تفاهم برسد؛ بر این اساس مقرر شد در تفاهم‌نامه جداگانه با چهار بانک صادرات، تجارت، ملت و آینده این مبلغ با استفاده از منابع اهرمی صندوق نوآوری نزد این بانک‌ها و لحاظ نرخ بازده موثر تسهیلات بانکی از هزار به سه هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

در نتیجه با موافقت بانک مرکزی، در این نشست این تفاهم‌نامه‌ها در حضور دکتر سیدمحسن دهنوی عضو هیئت رییسه مجلس، دکتر علی وحدت، دکتر محمدصادق خیاطیان و مهندس نصرالله جهانگرد، رییس و اعضای هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیران عامل این چهار بانک به امضا رسید تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان و نقش‌آفرینی گسترده آنها در توسعه اقتصادی کشور باشیم.

بر اساس تفاهم‌نامه میان صندوق نوآوری و شکوفایی با چهار بانک صادرات، تجارت، ملت و آینده این بانک‌ها متعهد شده‌اند در چارچوب قوانین و مقررات بانکی جاری خود، ضمن ایجاد وحدت رویه در شعب خود در سراسر کشور، بنا به درخواست صندوق نوآوری و شرکت‌های معرفی‌شده از طرف آن، تمهیدات لازم را در خصوص ارایه خدمات بانکی مورد نیاز فراهم کنند.

همچنین این بانک‌ها متعهد شدند که با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، خدمات مورد نیاز صندوق نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان را در حداقل زمان ممکن ارائه دهند.

صندوق نوآوری باید نقش تنظیم‌گری در اقتصاد دانش بنیان کشور داشته باشد

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

دکتر سیدمحسن دهنوی، نایب رییس کمیسیون تلفیق مجلس در آیین تبادل تفاهم‌نامه با بانک‌های عامل در اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور گفت:  امروز در نقطه عملیاتی شدن تبصره 16 با هدف اعطای تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌های دانش بنیان هستیم و باید طوری عمل کرده تا در سال 1401 عملکرد امسال را ارائه کنیم.

وی سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP کشور را کم دانست و افزود: باید تلاش کنیم این میزان حداقل به یک درصد افزایش یابد. بنابراین حوزه دانش بنیان هنوز نتوانسته جای خود را در اقتصاد کلان پیدا کند.

دهنوی تاکید کرد: صندوق نوآوری باید نقش تنظیم‌گری در اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.

عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: بدون شبکه بانکی امکان جهش تولید در کشور وجود ندارد و اگر این شبکه از اقتصاد دانش بنیان حمایت کند، این حوزه توسعه پیدا می‌کند.

تامین نیازهای مالی شرکت‌های دانش بنیان در همه استان‌ها با خط اعتباری صندوق نوآوری

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

دکتر علی وحدت در آیین تبادل تفاهم‌نامه میان صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌های عامل در اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور با هدف اعطای تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه اگرچه مجموعه‌ نیروهای صندوق نوآوری نسبت به دو سال و نیم گذشته کمتر شده است اما خدمات این صندوق افزایش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ استانی نیست که شرکت‌های دانش بنیان و نوآورش نیاز مالی داشته باشند و خط اعتباری ما تا سقف 500 میلیون تومان برای هر شرکت در اختیارشان نباشد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امروز 6200 شرکت‌ دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: از این تعداد حدود هزار شرکت‌ جزو شرکت‌های بزرگ تولیدی محسوب می‌شوند.

به گفته دکتر وحدت، طی نزدیک به سه سال اخیر بیش از 16 هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان اعطا شده است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با شبکه بانکی کشور برای تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور گفت: پلتفرم بین صندوق و بانک‌ها به صورت آنلاین برای تامین مالی تشکیل شده است که همه کارها در زمان خود انجام می‌شود که این نشان از لطفی است که شبکه بانکی به صندوق نوآوری دارد و امیدواریم در دولت سیزدهم این روال ادامه پیدا کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه مفاد تبصره 16 قانون بودجه در سال گذشته اجرا نشد ، تصریح کرد: به لطف بانک مرکزی بودجه یک هزار میلیارد تومانی برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور به سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

دکتر وحدت در پایان ظرفیت‌های موجود در بانک‌ها را برای صندوق نوآوری و شکوفایی مفید دانست.  

نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان نسبت به مسایل اساسی کشور باید جدی تلقی شود

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

دکتر محمدصادق خیاطیان یزدی، سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین تبادل تفاهم‌نامه میان صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌های عامل در اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور با هدف اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد: امروز همه بخش‌های کشور نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان دید مثبتی دارند. در سال‌های اخیر توانستیم یک برند و مجموعه‌ای از رویکردها را در حوزه دانش‌بنیان اعمال کنیم  که در کشور نقش‌آفرینی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هرچه سهم اقتصاد دانش‌ بنیان از GDP کشور را افزایش دهیم، رویکردها به حوزه دانش‌بنیان جدی‌تر می‌شود، نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان نسبت به مسایل اساسی کشور باید جدی تلقی شود.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، در تسهیل فعالیت این شرکت‌ها مبتنی بر سیاست‌های کلان علمی‌ و فناوری با رویکرد افزایش سهم و نقش‌آفرینی آنها در اقتصاد کلان کشور مورد تاکید است.

خیاطیان در پایان تاکید کرد: دولت و در کل مجموعه نظام به خوبی از اکوسیستم نوآوری حمایت کرده است.

انعقاد ۴۸۹۰ فقره قرارداد تسهیلات با دانش بنیان‌ها به مبلغ ۱۱۰۸۱ میلیارد تومان با حمایت صندوق نوآوری

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

در ادامه این مراسم نیز دکتر روح‌اله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ماموریت صندوق نوآوری کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش بنیان، تکمیل زنجیره ایده تا بازار، تجاری‌سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات، کاربردی کردن دانش از طریق ارائه کمک‌ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان است،  افزود: با گذشت بیش از هفت سال از شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری، تعداد شرکت‌های دانش بنیان از 55 به 6251 شرکت افزایش یافته است.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه طی سه سال اخیر، ۴۸۹۰ فقره قرارداد تسهیلات به مبلغ ۱۱۰۸۱ میلیارد تومان منعقد شده است، اظهار کرد: با انعقاد 1063 میلیارد تومان قرارداد تسهیلات با 31 صندوق پژوهش و فناوری، زمینه فعالیت گسترده این صندوق‌ها در سراسر کشور فراهم شد. همچنین در همکاری با نظام بانکی نیز ظرفیت پرداخت تسهیلات تا سه برابر منابع اهرم‌شده، فراهم و 2462 فقره تسهیلات به مبلغ 6540 میلیارد تومان اعطا شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: با فعال شدن این ظرفیت و نیز اعطای 2415 فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 5380 میلیارد تومان طی سه سال اخیر، شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند بیش از 27 هزار میلیارد تومان قرارداد با دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان دولتی منعقد کنند. در این زمینه فرایندهای کاری مربوطه، بازنگری شده و میانگین زمان صدور ضمانت‌نامه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

وی با اشاره فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه سرمایه‌گذاری نیز اظهار کرد: با بازنگری در مدل سرمایه‌گذاری مستقیم، مدل‌های هم‌سرمایه‌گذاری، ضمانت سرمایه‌گذاری و تسهیل انتشار صکوک نوآوری جایگزین آن شد. طی سه سال اخیر، پس از بازنگری و طراحی مدل‌ها، در تاسیس 10 صندوق جسورانه بورسی مشارکت و با 20 صندوق پژوهش و فناوری هم‌سرمایه‌گذاری انجام شده است.

ذوالفقاری گفت: تلاش شده تا نسبت تسهیلات صندوق نوآوری، علی‌رغم نوپا بودن مباحث سرمایه‌گذاری در صندوق، متناسب با میانگین جهانی باشد.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه مبلغ تعهد صندوق نوآوری در سرمایه‌گذاری‌ها را  ۶۲۶ میلیارد تومان و در جذب منابع از سایر سرمایه‌گذاران را ۱۵۷۲ میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به استفاده از ظرفیت تسهیلات تکلیفی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، گفت: هم‌افزایی و ترکیب با مدل اهرمی‌سازی منابع صندوق، ایجاد ظرفیت اعطای 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات ترجیحی، مشارکت صندوق از طریق مسدودسازی منابع با ضریب یک دوم تفاهم‌نامه‌های جاری، تعیین بانک‌های عامل و پیش‌بینی منابع در قانون بودجه سال 1400 از ظرفیت‌های تسهیلات تکلیفی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.

ذوالفقاری در پایان همکاری صندوق نوآوری با شبکه بانکی را شامل اولویت‌دهی و متناسب‌سازی ساختارها و مقررات بانکی با اقتصاد دانش بنیان، چابک‌سازی و تسریع فرایندهای ارائه خدمت، اهرمی‌سازی و بهبود بهره‌وری منابع، متنوع‌سازی مجاری ارائه خدمت و پوشش گسترده در سراسر کشور و ارتقای استانداردهای مالی شرکت‌های دانش بنیان دانست.

از شاخه‌های مختلف حوزه نوآوری و فناوری حمایت می‌کنیم

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

در ادامه این مراسم نیز مهندس نصرالله جهانگرد، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی با بیان اینکه صندوق نوآوری در تامین مالی اکوسیستم نوآوری، بروکراسی را کاهش داده است، تاکید کرد: ما در صندوق از شاخه‌های مختلف حوزه نوآوری و فناوری حمایت می‌کنیم.

وی افزود: تلفیقی از بانک‌های تجاری و تخصصی برای اعطای تسهیلات حضور دارند که با این تسهیلات ظرفیت بالاتر و بهتری برای کسب و کارها ایجاد می‌شود و منجر به توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان می‌شود.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری بیان کرد: تلاش کردیم خدمات صندوق نوآوری در تمام طول عمر شرکت‌های دانش بنیان متناسب با وضعیت آنها ارائه شود. در واقع ما از دوره جنینی تا بلوغ شرکت‌های دانش بنیان ابزارهایی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

جهانگرد ادامه داد: نرخ بقای شرکت‌های دانش‌ بنیان و نفوذ در صنایع بزرگ، بخشی از اثربخشی خدمات صندوق نوآوری در اکوسیستم نوآوری کشور است.

رشد 100 درصدی تسهیلات پرداختی نظام بانکی به شرکت‌های دانش بنیان

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک تجارت در آیین تبادل تفاهم‌نامه میان صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌های عامل در اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور با هدف اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌های دانش بنیان در سخنانی اظهار کرد: این بانک تاکنون 13 میلیارد تومان تسهیلات و 31 میلیارد تومان ضمانت‌نامه در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه مطالبات بانک تجارت از شرکت‌های دانش بنیان صفر است، ادامه داد: ما مبلغ 6 هزار میلیارد ریال برای تسهیلات سرمایه در گردش در نظر گرفته‌ایم.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از راه‌های قطع وابستگی با اقتصاد دنیا است

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

در ادامه محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت گفت: ما خارج از توافق‌نامه‌ها، به دنبال حمایت از شرکت‌های دانش بنیان هستیم و تاکنون نیز بیش از 88 هزار میلیارد ریال به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت کرده‌ایم.

اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان از سوی بانک صادرات افزایش یافته است

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

حجت‌اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: هرگونه اعتبار و تسهیلاتی که از منابع صندوق نوآوری نزد بانک صادرات موجود است را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان از سوی بانک صادرات افزایش یافته است.

بانک آینده از تجاری‌سازی نوآوری‌ها حمایت می‌کند

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

در ادامه این مراسم نیز حسین مجاهدی، عضو هیات مدیره بانک آینده در سخنانی با تاکید بر اینکه این بانک از کاربردی کردن دانش و تجاری‌سازی نوآوری‌ها حمایت می‌کند، اظهار امیدواری کرد که کشور شاهد جهش در اقتصاد دانش‌بنیان و تحقق اهداف عالیه باشد.

پرداختی‌های سال 99 به دانش بنیان‌ها نسبت به سال 98 رشد 100 در صدی داشته است

افزایش اعتبارات حمایتی بانک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تا سه هزار میلیارد تومان

همچنین شهرزاد دانشمندی، سرپرست اداره اعتبارات بانک مرکزی در سخنانی با اشاره به اینکه پرداختی‌های سال 99 بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان نسبت به سال 98 رشد 100 درصدی داشته است، تصریح کرد: ما در نظام بانکی تلاش می‌کنیم تا از صنایع نوآور حمایت شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-08-31 09:23

افزودن دیدگاه جدید