کد مطلب: 

259319

وزیر ارتباطات در مجلس: چرا از مردم نمی‌پرسید نظرات آنها در مورد تصمیمات فضای مجازی چیست؟ (صوت)

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: ما در رابطه با مردم صحبت می کنیم، در دنیای موازی که صحبت نمی کنیم، اگر مردم هستند مردم ایران هستند و اگر در رابطه با منافع مردم صحبت می کنیم از آنها بپرسید آیا در رابطه با تصمیماتی که در رابطه با شبکه های اجتماعی گرفته شده است، موافق هستند یا مخالف؟
وزیر ارتباطات در مجلس: چرا از مردم نمی‌پرسید نظرات آنها در مورد تصمیمات فضای مجازی چیست؟ (صوت)

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت ارتباطات از وزارتخانه هایی بود که در رابطه با موضوع قاچاق پروژه رجیستری را اجرا کرد. وزارت ارتباطات وزارتخانه‌ای بود که عده‌ای وقتی ارز گرفتند و در نهانخانه ها ماندند و اتفاقی برای ارزهای 4200 تومانی نیفتاده، لیست تمام آنها را منتشر کرد.

وی، ادامه داد: ما در رابطه با مردم صحبت می کنیم، در دنیای موازی که صحبت نمی کنیم، اگر مردم هستند مردم ایران هستند و اگر در رابطه با منافع مردم صحبت می کنیم از آنها بپرسید آیا در رابطه با تصمیماتی که در رابطه با شبکه های اجتماعی گرفته شده است، موافق هستند یا مخالف؟ منافع مردم و در نظر گرفتن مردم و به فرمایش امیرالمومنین که برای بنده قرائت کردید و بسیار حائر اهمیت است چه می گوید؟ من به جان مردم افتاده ام؟ اگر در رابطه با منافع مردم صحبت می کنید، کامل صحبت کنید. این دولت امروز می رود و فردا دولت دیگر می‌آید، من قوانین را برای شما قرائت کردم که تمامش موجود است و در سوابق هم است و من با اشاره به بند و اجزا خواندم و هیچ چیزی جز قانون در این کشور نمی تواند حکم‌فرما باشد.

آذری جهرمی، اظهار کرد: اگر می فرمایید به تعهداتش عمل نکرده یا به تکالیفش عمل نکرد، مگر قانون مسوولیت برخورد را برعهده بنده گذاشته است؟ دستگاهی که باید برخورد کند، برخورد کرده است. در رابطه با شفاف سازی تلگرام، علاقه ای نداشتم در این حوزه صحبت کنم چراکه در هر حال احساس می کنم طرح آن باب‌ها برخی از فرصت های کشور را در آینده می سوزاند و تعاملات کشور با سایرین را دچار مشکل می کند، اما طبق قانون اساسی زمانی که شما سوالی می کنید بنده موظف هستم جواب بدهم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: در رابطه با تلگرام در مردادماه 96 با نظر دادستان وقت کشور آقای رئیسی، در کارگروه تعیین مصادیق مذاکره شد. بنا بر مجوز دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، پس از گزارشی که در جلسه شورا ارائه داده شد، در 4 مردادماه 96 مجوز استقرار گرفت. کل سرورهای تلگرام که به ایران آمده است 70 سرور بوده است. صحبت از 2000 سرور می شود یا می گویند وزارت ارتباطات کل وزارتخانه را به تلگرام داد، تلگرام با تمام دبدبه و کبکبه 70 سرور بیشتر در ایران ندارد. خودشان هم این مقدار را تهیه کردند و ریالی وزارت ارتباطات پرداخت نکرده است.

وی، گفت: قیمت سرورها نیز 2000 دلار بوده است یعنی مجموعا دارایی تلگرام برای خدمت رسانی به مردم ایران در CDN ایران 140هزار دلار بوده است که با قیمت دلار آن سال، ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود. مجموع پهنای باند متصل تلگرام، ۳۲۰ گیگابیت برثانیه بوده که در پیک، ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه آن مصرف شده است. تفاهم صورت گرفته با تلگرام باعث شد صرفه‌جویی ارزی در خرید پهنای باند ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه اینترنت شد که قیمت آن در سال ۹۶ حداکثر ماهانه ۳۰۰ هزار یورو بود. در ۹ ماه استقرار CDN های تلگرام در ایران ۲.۷ میلیون یورو صرفه‌جویی در پرداخت ارز برای خرید اینترنت انجام شد که با قیمت یورو در آن روز ۱۵ میلیارد تومان محاسبه می‌شود که تمام این‌ها در صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت که مجمع عمومی دارد، ثبت شده است.

آذری جهرمی، اظهار کرد: در کمیسیون، آقای مقتدایی به من گفتند که شما هزاران میلیارد تومان پول به جیب زده‌اید. به ایشان توضیح دادم که عددی که می‌گویند درست نیست و پول حاصل از این کار برای دولت است و به جیب کسی نمی‌رود. من توضیح دادم که مجموع فروش اینترنت زیرساخت در ماه کمتر از ۸۰ میلیارد تومان است اما ایشان مصاحبه کردند و گفتند وزیر ارتباطات قبول کرده که ۸۰ میلیارد تومان منفعت مالی داشته است. من این حرف ها را نزدم که سوالات را تحریف کنم. دیروز و سه نوبت دیگر در پرترافیک ترین ساعات شبکه سه سیما فرمایشات آقای مقتدایی را شنیدم و سوالاتی بوده که شما مطرح کردید. ما مخلص نمایندگان و مردم عزیز هستیم. چیزی که حاکمیت در مقطعی تقاضا کرده بود و دستور داده بود که انجام دهید، انجام شد. نه منفعت مالی داشته و نه چیز دیگری و گزارشات آن هم موجود است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: بیش از 70 درصد درخواست هایی که جمع بندی شده بود برای تلگرام ارسال شده بود در پنج مصداق مسدود کرد و همان چیزی است که امروز در طرح ساماندهی به دنبال آن هستید. بنا به دلایلی چون مسائل امنیتی را نپذیرفت تا محدود کند، دستگاه های امنیتی ما به قوه قضائیه شکایت کردند و در روالی تلگرام مسدود شد. ما تفاهم داشتیم که با قرارداد از لحاظ حقوقی متفاوت است. تلگرام یک روزی در کشور فعالیت کرده و یک روزی بنابر تشخیص دستگاه امنیتی عمل نکرده و مسدود شده است. آیا منفعتی دارید که بگویید مسوولین کشور جیب شما را خالی کردند، آن هم به ناحق؟

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-07-19 12:12

افزودن دیدگاه جدید