کد مطلب: 

196852

راهنمایی برای ورود به آمریکا بدون بر باد رفتن حریم خصوصی

دولت ترامپ ورود به آمریکا را بسیار دشوار کرده و درخواست رمز عبور موبایل و حساب‌های افراد در شبکه‌های اجتماعی روالی عادی شده است. مجله وایرد برای مقابله هوشمندانه با ماموران کنترل مرزی در آمریکا راهنمایی ارائه کرده است.
راهنمایی برای ورود به آمریکا بدون بر باد رفتن حریم خصوصی

به گزارش سیتنا، با سخت‌گیری‌هایی که دولت ترامپ برای گذر از مرز آمریکا اعمال کرده، ورود به این کشور برای همه پیچیده‌تر و پرماجراتر شده؛ هم برای شهروندان آمریکایی و دارندگان گرین‌کارت و هم برای گردشگران و کسانی که برای دوره‌ای کوتاه وارد این کشور می‌شوند. البته شرایط برای کسانی که مسلمان یا مسلمان‌زاده هستند یا نام‌شان فارسی و عربی به گوش می‌رسد، از دیگران بدتر است.

از زمان امضای حکم حکومتی ترامپ برای منع ورود شهروندان ایران و ۶ کشور عمدتا مسلمان دیگر، گزارش‌های متعددی از درخواست داده‌های خصوصی، از جمله رمز عبور موبایل و لپ‌تاپ و حتی حساب کاربری فیس‌بوک و توییتر افراد از سوی ماموران کنترل مرزی منتشر شده است.

حتی کسانی که متولد آمریکا هستند هم در مواردی از این کاوش‌های هراس‌آور مصون نبوده‌اند. جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا، به صراحت گفته: «اگر کسی در این زمینه همکاری نکند امکان ورود به آمریکا را از دست خواهد داد.»

مجله فن‌آوری وایرد، با هم‌فکری متخصصان امنیت و وکلای مهاجرت، راهنمایی منتشر کرده تا شهروندان با استفاده از آن بتوانند از ریسک‌های نفوذ ماموران مرزی ایالات متحده به زندگی آنلاین و حریم خصوصی‌شان بکاهند.

نیتان وسلر، از وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) می‌گوید با وادار کردن اشخاص به ارائه پسوردهای شبکه‌های اجتماعی آنها، نه فقط خودشان که هر کسی که با آنها در تماس بوده در معرض تهدید قرار می‌گیرد و این در دنیای امروز پذیرفتنی نیست.

"کار نفوذ را برای ماموران مرزی دشوار کنید"

توصیه متخصصان این است که اگر می‌خواهید ورودی کم‌دردسر به آمریکا در دوران پرتلاطم ترامپ داشته باشید، بهتر است هارد دیسک‌های خود را با ابزارهایی نظیر BitLocker و TrueCrypt یا Filevault تولید اپل رمزگذاری کنید.

روی آی‌فون‌های خود هم پسوردی محکم بگذارید که شکستن آن دشوارتر شود، در تنظیمات "سیری" هم با غیرفعال کردن گزینه Access when Locked امکان میان‌بر زدن ماموران برای دسترسی به گوشی هوشمندتان را از بین ببرید.

یک نکته بسیار مهم این است که پیش از ورود به محدوده کنترل مرزی، دستگاه‌های دیجیتال خود را خاموش کنید. اگر از تاچ‌آی‌دی روی آی‌فون یا آی‌پدتان استفاده می‌کنید حتما موبایل‌تان را خاموش کنید چون وقتی دوباره روشن می‌شود نیاز به وارد کردن پسورد خواهد داشت و فقط با اثر انگشت شما که ممکن است در اختیار ماموران مرزی باشد، باز نخواهد شد. دارندگان گرین‌کارت از آنجا که هر بار موقع ورود به آمریکا انگشت‌نگاری می‌شوند، باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

"رمزهای عبورتان را مخفی نگه دارید"

اینجا ماجرا کمی پیچیده می‌شود. شهروندان آمریکایی (کسانی که پاسپورت آمریکایی دارند) اگر از دادن رمز عبور به ماموران خودداری کنند، دیپورت نخواهند شد؛ یعنی ماموران اساسا راهی برای منع ورود آنها نخواهند داشت. وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی به "وایرد" گفته‌اند که اگر شهروندان آمریکایی در برابر چنین درخواستی مقاومت کنند احتمالا چند ساعتی بازداشت و تجهیزات‌شان توقیف خواهد شد و حتی ممکن است تجهیزات آنها برای بررسی به مرکز ویژه‌ای ارسال شود و ماه‌ها در آنجا بماند. با این همه، بر سر ورود آنها مانعی نخواهد بود.

اما کار برای دیگران دشوارتر است. کسانی که با ویزا یا گرین‌کارت قصد ورود به آمریکا را دارند چاره‌ای جز همکاری با ماموران مرزی نخواهند داشت. به همین خاطر توصیه متخصصان این است که این افراد پیش از ورود به کنترل مرزی با وکیل یا یکی از بستگان خود تماس بگیرند تا اگر بازداشت شدند و مدتی طولانی در آنجا ماندند آن افراد بتوانند برای آزادی آنها اقدام کنند.

بهترین راه حفظ داده‌های خصوصی، به همراه نداشتن آنهاست

به کسانی که از "هفت کشور ممنوعه" رهسپار آمریکا می‌شوند یا با تعاریف کنونی در برابر سخت‌گیری‌های جاری "آسیب‌پذیر" محسوب می‌شوند، توصیه می‌شود که با خود تنها تجهیزاتی داشته باشند که داده‌های حساس در آن ناچیز باشد.

اگر مجبورید آی‌فون یا آی‌پدتان را حمل کنید، حتما اکانت جدیدی برای آنها بسازید تا ماموران نتوانند با باز کردن آنها به همه زندگی آنلاینی شما دسترس داشته باشند. برای شبکه‌های اجتماعی هم برخی متخصصان پیشنهاد می‌کنند که اکانت‌های ثانویه بسازید تا در صورتی که راهی جز دادن پسورد نداشتید، اکانت اصلی خود را در اختیار آنها قرار ندهید. اما توجه کنید که اگر اکانت اصلی شما به سادگی با جست‌وجوی آنلاین پیدا می‌شود و ماموران بفهمند که آن را مخفی کرده‌اید، بازداشتی طولانی‌تر یا شاید حتی منع ورود در انتظارتان خواهد بود.

"دسترسی به اکانت‌ها را غیرممکن کنید"

یک راه دیگر این است که دسترسی به حساب‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی را غیرممکن کنید. برای این کار امکان پسورد دومرحله‌ای را فعال کنید. در این صورت برای ورود به فیس‌بوک، توییتر، یا حتی واتس‌اپ شما علاوه بر پسورد، باید کدی را که به شماره موبایل‌تان ارسال می‌شود هم وارد کنید و از آنجا که شما در خاک آمریکا هستید، می‌توانید بگویید که سیم‌کارت‌تان کار نمی‌کند و ورود به اکانت شما غیرممکن است.

برای استفاده از این راهکار، باید سیم‌کارت‌تان را پیش از ورود به کنترل مرزی از بین ببرید. اگر به آن احتیاج مبرم دارید می‌توانید پیش از سفر با پست آن را به آدرسی در آمریکا بفرستید. این راه امنی است، چون اگر مجبور شدید می‌توانید رمز عبورتان را بدهید، اما از آنجا که ورود به اکانت شما بدون کد میسر نیست، آنها نمی‌توانند وارد حریم خصوصی‌تان شوند. با این حال، هنوز مشخص نیست پی‌آمدهای این کار چه می‌تواند باشد.

ماجرا هنوز داغ است و پیچیدگی‌های روزافزون دارد. ابهامات قانونی هم مانع از آن می‌شوند که بتوان راهکارهای دقیقی برای دور زدن ماموران مرزی ارائه کرد. گذشته از این، برخورد ماموران هم در بسیاری موارد سلیقه‌ای و پیش‌بینی‌ناپذیر است. با این همه، اگر به حریم خصوصی بیش از ورود به آمریکا اهمیت می‌دهید، توصیه‌های ارائه شده در این مطلب را به کار بگیرید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-02-15 18:04

افزودن دیدگاه جدید