کد مطلب: 

179327

مردم متضرر واقعی دعوای وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات

سوالی که ماههاست در اذهان برخی فعالین حوزه‌ی ارتباطات کشور نقش بسته و به دنبال پاسخی مستدل برای سوالشان می‌گردند این است که دولتی که با پشتوانه‌ی مردمی توانست در سطح بین الملل قدرت‌های مطرح جهانی را پای میز مذاکره کشانده و نهایتا آنان را به پذیرش حقوق حقه مردم ایران متقاعد کند، چرا نتوانسته اختلافاتی در این سطح را با یک شرکت داخلی حل نماید و اینچنین مواردی را به سطح رسانه‌ها و جامعه منتقل کرده است؟
مردم متضرر واقعی دعوای وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات

مسعود فاتح * - دعوای وزارت ارتباطات با شرکت مخابرات ایران در ماهها و خصوصا هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده است و اخیرا بدهکاری شرکت‌های مخابرات استانی به شرکت ارتباطات زیرساخت ابزاری دیگر برای علنی شدن این دعوا و کشاندن موضوع به سطح رسانه‌ها و جامعه شده است. 

اگرچه نخستین جرقه‌های این دعوا با انتصاب دکتر واعظی در راس هرم فاوای کشور و اظهارات مقامات ارشد وزارت ارتباطات مبنی بر وجود ایرادات قانونی در واگذاری شرکت مخابرات و وعده برای بازگشت کابل مسی و داکت‌ها به دولت زده شد، ولی اختلافاتی که شاید با کمی چانه زنی پای میز مذاکره قابل حل بود، نهایتا به اختلافاتی گسترده بین طرفین بدل شد که دیگر پای میز مذاکره‌ی دو طرفه قابل حل نیست و انتظار می‌رود با پادرمیانی سایر نهادهای حاکمیتی و قانونگذاری رفع رجوع شود.

اما سوالی که ماههاست در اذهان برخی فعالین حوزه‌ی ارتباطات کشور نقش بسته و به دنبال پاسخی مستدل برای سوالشان می‌گردند این است که دولتی که با پشتوانه‌ی مردمی توانست در سطح بین الملل قدرت‌های مطرح جهانی را پای میز مذاکره کشانده و نهایتا آنان را به پذیرش حقوق حقه‌ی مردم ایران متقاعد کند، چرا نتوانسته اختلافاتی در این سطح را با یک شرکت داخلی که نهایتا به ضرر مردم تمام خواهد شد را حل نماید و اینچنین مواردی را به سطح رسانه‌ها و جامعه منتقل کرده و توان بخش ارتباطات کشور را که باید معطوف به ارائه‌ی خدمات مطلوب به کاربران شود را بدین گونه درگیر موضوعی درون بخشی کرده است؟ آیا اختلاف در سطحی است که پس از دو سال دعوا، دیگر وزارت ارتباطات از حل موضوع عاجز است و یا قرار است فعلا اختلاف وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات در صدر اخبار رسانه‌ها باشد و خبرنگاران آنچنان که باید و شاید به سراغ سایر موضوعات زیرساختی حوزه‌ی ارتباطات کشور از جمله شبکه‌ی ملی اطلاعات نروند؟

در نهایت باز هم به نظر می‌رسد موارد اختلافی بین دولت و شرکت مخابرات با کمی تعقل و متانت قابل رفع است و نیازی به کشاندن دعواهای داخلی به سطح جامعه نیست.

* مدیرمسوول پایگاه خبری سیتنا

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-08-02 19:41

دیدگاه‌ها

تصویر محمد کریم اخویزادگان
جناب افشا گر بیخود منتظر نمان من هم در دو.لت هشتم کلی اسناد مربوط به ترکسل را به نمایندگان مجلس و معاملات مسئله دار با صا ایران در مورد خرید های دیتا از صا ایران را ببه بازرسی وزارت میدادم و در نهایت بدست همانهائی میرسید که حلاف کار بودند . بعد هم تجلیل میشد که این اقا از جناح راست است و مزاحم توسعه تا اینکه دولت نهم امد من هم تمام اسناد را در شصت صفخه و سه نسحه در سه پوشه در سه رنگ تهیه و با وقت قبلی به حصور وزیر رسیده و تقدیم ایشان کردم سه روز بعد خلافکااران هر کدام یک نسخه از گزارش را در دست دارنشتند و هر کدام من زنگ زده و گلایه میکنند که چرا به وزیر در صفخه فلان و سطر فلان چنین و چنان نوشته ای تازه فهمیدم کی بکیه و چی به چیه و چه بساطی در راه است.انروز فهمیدم که فرقی دولت هشتم با نهم در چپاول مخابرات نیست و این دلال ها مانند گربه از هر طرف پرتشان کنی چهار دست و پا به زمین می رسند و اگر در دولت هشتم خود را اصلاخ طلب معرفی میکردند نا گهان شدند اصول گرا تا به هدف اقتصادی خودشان برسند و رسیدند.و اینبار میگفتند تو چپی هستی و مانع توسعه و پیشرفت کشور به علت وابستگی جناخی دوباره رفتم نزد وزیر بعد کلی یاداوری که من سه نسخه گرازش دادم چی شد ایشان گفتند هان یادم امد من ان سه نسخه را دادم اینها بررسی کنند چون من وقت نداشتم داده ام و به من هم گفتند باید جناح چپ را رها کنی اینها بررسی میکنند. به بازرسی ندادم که بیطرف باشند . من هم فهمیدم که این وزیر کاره ای نیست و استعفا و تقاضای بازنشستگی پیش از موعد در اسفند 85دادم و موافت کردند و خلاص شدم که حداقل شریک خیانت نباشم . بعد این جریان هیچ تفاوتی در رفتار این تشکل داده نشد و حرید های دستگاه های تلبز ادامه یافت و در پایان هم این دستگاه های خارج از رده به زباله دان ریخته شد و دلال ها هم به نوای خود رسیدند و بر ما هم خندیدند. بعد هم این گروه فاسد آنقدر عزیز شدند که شدند مجری خصوصی سازی مخابرات و بعد هم شدند مسئولان مخابرات خصوصی شده و تا آخرین روز دولت قبلی هم مورد تفقد بودند . اکنون برخی از اینها از ظاهر صحنه کنار ولی در عمل همان کارها را رهبری میکنند و با نمایندگان هم رابطه محکی دارند . اکنون فصل انتخابات است و کاندیدا ها هم اهل معامله منتظرند تا برگه ای از اسناد افشاگرانه شما را بدست آورند و از آن محل درامد کسب کنند و درنتیجه هزینه انها به ملت تحمیل میگردد و تا یک تصمیم جدی برای مبارزه با فساد شکل نگیرد افشای این مدارک دردی را دوا نمیکند.از ترکیب مجلس فعلی هیچ امیدی برای نظارت نیست به امید اینکه در مجلس بعدی دست این رانت حوران کوتاه شود.
ارسال شده توسط محمد کریم اخویزادگان در 31 مرداد 94 - 20:15
تصویر افشاگر
اسناد مکتوب و غیر قابل انکار و نیز قانونی ای در اختیار دارم که حمایت وزارت ارتباطات از مخابرات و ایرانسل را ثابت میکند و یکبار در خصوص این امر هماهنگی جهت ملاقات با وزیر انجام شد که برخی دیگر از افراد ذینفع در این ماجرا که پی به اقدام بنده به رسوایی برده بودند با تمام قوا مانع از ملاقات بنده با وزیر شدند که البته وقتیکه متوجه شدند ترفندهایشان اثر نداشته و بنده بصورت غیررسمی و در هر زمان دلخواه که بخواهم میتوانم با وزیر ملاقات داشته باشم سعی در جلب رضایت بنده نموده اند که همین روز قبل، یکی از تلاشهایشان را رونمایی کردند. در پی این اقدام زشت و شنیعشان در خصوص جلب کاذب رضایت بنده، امروز کتبا به این وزارتخانه اخطار داده شد که پس از 9ماه سکوت، اینک تمامی اسناد را منتشر خواهم ساخت. فلذا منتظر پاسخ قانع کننده از سوی افراد خاطی میباشیم که از آن جمله میتوان به واحد بازرسی وزارتخانه اشاره نمود
ارسال شده توسط افشاگر در 24 مرداد 94 - 06:15
تصویر mahdi
رفتار، عملکرد و ساختار شرکت مخابرات ایران باید از حالت یک اپراتور غالب Dominant خارج و در شاکله و پازل بازار ارتباطات ملی به شکل اپراتور اصلیIncumbent ایفای نقش نماید . بسیاری از مباحث اساسنامه ای آن باید تغییر کند زیرا برای توسعه واقعی ارتباطات و خروج از بازار انحصاری و رفتن به سمت وضعیت بازار نیمه رقابتی رقابتی و رقابتیFull Competition کامل نیازمند رویکرد و عملکردی متفاوت از روشهای سنتی و گذشته نگر مسئولان مخابرات و حتی بعضی سیاستگذاران در لایه های حاکمیت سیاسی و تنظیمی هست. فقر دانش توسعه ارتباطات واقعی آسیب جدی را بر بازار مخابرات زده است. هزینه بالا و کیفیت و سرعت پائین،کمبود و نبود سرویس های جدیدو مورد نیاز حیاتی مهم و ضروری ارتباطی باعث رکود جدی در این بخش شده است: 1- شرکت مخابرات و همینطور اپراتورها مراحل چندگانه مدیریت بازار را بشکلی کامل و استاندارد شده انجام نمی دهد. و از یک اپراتور و فعال استاندارد با حداقل های حتی همسایگان پائین تر است 2- رگولاتوری یک رگولاتوری بروز و هوشمند نیست وسیاست های تنظیمی قابل توجه و موثر و کارآمدی تنظیم ،صادر و اعمال نمی گردد. 3- حاکمیت سیاسی (وزارتخانه) ماموریت خود را با توجه به فضای رقابتی جهانی،شرایط خاص کشور و فرصت های بی نظیر ی که در کمتر کشوری فراهم است ،اثرات فرابخشی خدمات و تکنولوژیهایی که دارد می آید که پایان عمر مخابراتهای سنتی را رقم بزند نمی داند. 4- نحوه اجرا نگهداری و بهره برداری پروژه های شبکه های زیر ساخت با استانداردهای حداقلی چند سال نوری فاصله دارد و قادر نیست بستر لازم برای رشد و حضور بخش های ارزش ساز و خصوصی ها و کارآفرینان که مولد ثروت و اشتغال و نتایج نهایی که خود را در سرانه ملی GDP و رفاه نشان می دهندفراهم نماید بسیار سنتی عمل می کند. مجموعه این عوامل سبب شده که یک سناریوی جامع متناسب و اینده نگرانه جاری نباشد و هر بخش فقط از نگاه خود عمل کند و گاهی مشکلاتی اینچنینی نیز بروز کند. در صورت تدبیر درست و تدوین ،اجرا و ارزیابی سناریویی خلاق با ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری فعلی قادریم یک بازار 60 هزار میلیاردی داشته باشیم تمام بازار امروز ما به 20 هزار میلیارد نمی رسد یعنی بهره وری کل بخش بسیار پائین و آسیب آن بر همه بخش های جامعه و صنعت تجارت و تولید مشهود است. دنیا این مباحث را تجربه نموده و بقولی عقلش رسیده که اسمش را توسعه واقعی ارتباطات گذاشته است. رتبه 10 از 10 رگولاتوری در میان کشورهای منطقه و رتبه 137 ارتباطی در جهان موید این مطلب است.
ارسال شده توسط mahdi در 19 مرداد 94 - 16:30
تصویر محمد عظیمی
شاید اگر از اول وزیر محترم ارتباطات منطقی و از راه درست وارد می شد کار به این سطح نمی رسید. باید نماینده های ایشون در هیات مدیره مخابرات درست و قوی عمل می کردند تا پای واعظی به موضوع در این حد باز نشود. حال هم خود واعظی کنار کشیده و عده ای مدیر بی اطلاع از طرف ایشون دارند صحبت می کنند که کار خرابتر می شود
ارسال شده توسط محمد عظیمی در 12 مرداد 94 - 15:59
تصویر فعال حوزه مخابرات
واقعا ضرورتی نداشت واعظی در این سطح وارد شود و با مخابرات درگیر شود. گره ای که با دست باز می شود نباید به دندان باز کرد. اگرچه مخابراتی ها هم با برکناری ابراهیمی خودشان با وزارت وارد جنگ شدند
ارسال شده توسط فعال حوزه مخابرات در 12 مرداد 94 - 17:42
تصویر محمد علی
راهکار اصلی برای حل این مشکل ورود رئیس جمهور به موضوع است
ارسال شده توسط محمد علی در 12 مرداد 94 - 17:22
تصویر حسین
راه چاره خلع ید شرکت ... مخابرات است.
ارسال شده توسط حسین در 12 مرداد 94 - 12:35
تصویر محمد کریم اخویزادگان
آیا درست است که شرکت مخابرات ایران با سپر مشترکین هر بلائی لازم دید بر سر ملت بیاورد جناب فاتح اگر سپر کردن مردم بد است چرا همواره دوستان شما در مخابرات از سپر ملت بهره میکیرند ولی اینبار که خق دولت مطرح شده شما وا سپرا سر داده اید و تا حالا کحا تشریف داشتید اگر میخواهید به فکر ملت باشید بپرسید چرا مخابرات ودایع تلفن را غصب نموده و هیچکس در مورد بازگردانیدن ودایع عتراض نمیکند بپرسید چرا مخابرات پهنای باند را نود درصد گرانتر به ملت تحمیل میکند و به تعرفه های مصوب اصلا اعتنا نمکندد صحبت از منافع ملت کنید تا افراد سودجو رسوا شوند و فرصت تحمیل خود به جامعه را پیدا نکنند و انوقت اختلافی شکل نخواهد گرفت و ملت هم سود میبرند و نیاز به ریختن اشک تمساج مخابرات دوستان برای این سپر بلا نخواهد بود.و دوره سلطنت مخابرات رو به پایان است.
ارسال شده توسط محمد کریم اخویزادگان در 11 مرداد 94 - 20:01

افزودن دیدگاه جدید