کد مطلب: 

16779

برگزاری جلسه‌ نقد و بررسی اولین همایش هفته ICT پارسی زبانان

جلسه‌ نقد و بررسی اولین همایش هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان و هم اندیشی جهت چگونگی ادامه راه برای همایش سال‌ آتی با حضور رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش سیتنا، در ابتدای این جلسه کاظم آیت اللهی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، درخصوص علت انتخاب عنوان هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان گفت: وقتی که میزبانی چند رخداد با موضوعات مختلفی در قالب یک همایش برنامه‌ریزی می‌شود؛ متعارف است که زمان معنادارتر و بیش از یک روز را برای آن در نظر گرفت.

وی افزود: محور اصلی همایش نیز بحث اینترنت پیشران توسعه اقتصادی بود که براساس آن پنل‌های تخصصی بسیار خوبی برگزار کردیم که می‌توان همه وجوه مورد نیاز در بررسی ضرورت و جایگاه اینترنت را در آنها یافت. همچنین سعی کردیم افراد شرکت‌کننده در پنل‌ها از نخبگان این حوزه در داخل و خارج کشور انتخاب شوند.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به اینکه عمده‌ترین کمکی که اجمع در برگزاری این همایش داشت، تلاش در راستای هماهنگی حضور مهمانان خارجی در این همایش بود؛ گفت: همایش در ابعادی بود که برای حضور صاحب‌نظران خارجی، نیازمند ایفای نقش اجمع بودیم. البته برخی از این مهمانان به دلیل صادر نشدن ویزا نتوانستند در این همایش شرکت کنند. درنتیجه به دلیل عدم حضور برخی از مهمانان و همچنین فشرده شدن زمان برگزاری، مجبور شدیم 12 پنل تخصصی را ادغام و به 8 پنل کاهش دهیم.  

آیت‌اللهی با بیان اینکه این همایش که توسط بخش خصوصی برگزار شد، مورد استقبال مسوولان دولتی و صاحب‌نظران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفت، گفت: گردهمایی بخش خصوصی و دولتی در این حد و اندازه تاکنون در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور سابقه نداشته است. هرچند این همایش از نظر برنامه‌ریزی و اجرا ضعف‌هایی داشت، اما این میزان توجه نخبگان و مسوولین زمینه‌ساز ایجاد یک فضای تعاملی برای تبادل نظر شد که ما را در تحقق اهداف‌مان یاری رساند.

در ادامه سهیل مظلوم، مدیر پروژه همایش، گفت: کشورهای دیگر باید با حضور در این همایش از نزدیک مشاهده می‌کردند که در ایران مباحث فنی فناوری اطلاعات از کل منطقه بهتر است و من معتقدم که صاحب‌نظران کشورهایی که در این همایش حضور داشتند به این باور رسیدند که اگر ایران در بازار منطقه حضور ندارد به این خاطر نیست که توان تکنولوژیک ندارد، بلکه به این دلیل است که تحریم‌ها یک‌سری معضلات و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. البته امیدواریم که در آینده بتوانیم با این کشورها مباحث تکنیکی را پیش برده و به رویدادهای تجاری تبدیل سازیم که نتایج اقتصادی برای تمام صنف به دنبال داشته باشد.

مظلوم ادامه داد: سرمایه‌گذار در سرزمینی که تحریم بر آن تحمیل شده به راحتی ورود نمی‌کند، به همین دلیل ما ابتدا باید فضایی را فراهم می‌کردیم که دید آنها نسبت به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تغییر کند تا در سال‌های آتی بتوانیم از سرمایه‌گذاری آنها بهره ببریم. باید این اعتماد را در آنان ایجاد کنیم که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به‌عنوان نماینده بخش خصوصی دارای قدرتی است که اگر حرفی می‌زند، این حرف تمام صنف فناوری اطلاعات ایران است.

آیت‌اللهی در مورد دستاوردهای این همایش عنوان کرد: ما قصد داشتیم تا این روند را پایه گذاری کنیم که بخش خصوصی صنعت فناوری اطلاعات در ایران هر ساله یک گردهمایی را تدارک ببیند که بتواند در آن یک موضوع مشخص را به‌عنوان محوری‌ترین بحث روز به طور تخصصی با حضور صاحب‌نظران مورد بررسی قرار دهد. ضمن اینکه ما در تحقق این هدف که این همایش را فراتر از مرز جغرافیایی کشورمان مطرح کنیم و نشان دهیم که ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانیم در سطح منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم موفق عمل کردیم.

وی افزود: در استفاده از فناوری اطلاعات لازم است که تمام جامعه اعم از بخش خصوصی و حاکمیت با هم تشریک مساعی داشته باشند که در این راستا حضور نخبگان بخش خصوصی و دولتمردان در این همایش نشان داد که می‌توان اقدامات بزرگی را در این حوزه انجام داد. به‌طور مثال حضور معاون محترم رییس جمهور که مطالب بسیار کلیدی را در این همایش مطرح کردند، وزیر ارتباطات، دبیر شورای عالی فضای مجازی، اساتید دانشگاهی، نمایندگان وزارت ارشاد، پلیس فتا و بسیاری از سازمان‌های فعال و ذی‌نفوذ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حکایت از حضور منجسم بخش خصوصی و دولتی در کنار هم دارد که به نظر من این دستاورد قابل توجهی است و بخش خصوصی باید از مسوولان دولتی که در این همایش حضور یافتند قدردانی کند.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: هرچند اکنون نگاه‌های جدیدی را در دولت یازدهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شاهد هستیم، اما همچنان فاصله معناداری بین توجه مطلوب به فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان رکن توسعه در کشور با آنچه که وجود دارد مشاهده می‌شود که باید این فاصله برطرف شود تا رکن توسعه وزن خود را پیدا کند و بتوانیم شاهد رشدی چشمگیر در این حوزه باشیم.

وی همچنین گفت: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشاوره باید از کانال مشخصی که در دولت و بخش خصوصی وجود دارد؛ دریافت شود تا تصمیم‌گیری در این حوزه تابع نظرات متفاوت صورت نگیرد. خوشبختانه در این حوزه یک نهاد بخش خصوصی به نام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور وجود دارد که با 10 هزار عضو و بدنه کارشناسی بسیار قوی آمادگی مشاوره به همه کسانی را که علاقمند هستند در این حوزه فعالیتی کنند دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-23 10:48

افزودن دیدگاه جدید