کد مطلب: 

284200

زنگنه، نماینده مجلس: مجلس علاوه بر یارانه منابعی را برای کالابرگ الکترونیکی در اختیار دولت گذاشت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به جز حدود ۳۱۰ همت که برای یارانه نقدی گذاشتیم، یک مبلغی را به صورت کلی برای تأمین برخی از موارد از جمله کالابرگ الکترونیکی در نظر گرفتیم.
محسن زنگنه

به گزارش سیتنا، محسن زنگنه در گفت‌وگو با مهر، درباره مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی اعتبار یارانه‌ای و ثبات یک ساله قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی برای همه خانوارهای دهک‌های اول تا سوم، اظهار داشت: ما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به جز حدود ۳۱۰ همت که برای یارانه نقدی گذاشتیم، یک مبلغی را به صورت کلی برای تأمین برخی از موارد از جمله کالابرگ در نظر گرفتیم. یعنی به دولت برای اعطای کالابرگ الکترونیک اختیار دادیم.

وی بیان کرد: نظرم این است که اگر ما می‌خواهیم به مردم کالابرگ دهیم، باید آن کالابرگ جدا از یارانه نقدی باشد که الان پرداخت می‌شود. علت این مسئله آن است که مردم برای یارانه نقدی خود با توجه به مشکلات معیشتی که دارند، برنامه‌ ریزی کردند و تجربه چند ماه گذشته و طرح‌های قبلی هم نشان داده آن طور که باید و شاید استقبالی از کالابرگ الکترونیکی صورت نگرفت و این کار، مردم را درگیر محاسبات ریاضی و عددی می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش بینی بنده آن است که اگر ما بخواهیم یارانه نقدی را تبدیل به کالابرگ کنیم، خیلی از آن استقبال نشود. بهتر است دولت پرداخت یارانه نقدی را به همین روش ادامه دهد و اگر می‌خواهد کالابرگ دهد، از سایر منابع که در بودجه پیش‌بینی شده است، استفاده کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به جای تخفیفات ۲۰ تا ۳۰ درصدی برخی از کالاهای اساسی، بهتر است دولت اعلام کند ما یک کالابرگ جدا از یارانه نقدی به برخی از دهک‌ها می‌دهیم و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

زنگنه ادامه داد: زمانی که موضوع کالابرگ در مجلس دنبال می‌شد، پیشنهاد ما این بود که دولت به صورت کالابرگ مابالتفاوت سبد غذایی مردم را دهد. مطابق با علم اقتصاد زمانی که درآمدی برای خانواری ایجاد می‌شود، قطع آن درآمد و تبدیل آن به هر چیز غیرنقدی، تبعات بسیار ناگواری برای آن خانوار دارد چرا که آنان مصرف خود را بر اساس آن درآمد تنظیم می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: در اقتصاد گفته می‌شود زمانی که شما درآمد مردم را بالا می‌برید، افراد خودشان را با آن شرایط وفق می‌دهند و زمانی که آن درآمد را از آنان می‌گیرید، آن افراد به همان سطح مصرف قبلی عادت کردند و نمی‌توانند مصرف خود را کاهش دهند و این باعث می‌شود که آن خانوار یا بدهکار شود یا بخواهد از جاهای دیگر پول فراهم کند و تبعات منفی دارد.

زنگنه گفت: پیشنهاد ما آن است که ما ۳۱۰ همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفتیم و دولت آن را بر همین اساس پیش ببرد و منابع دیگری برای کالابرگ گذاشتیم که در اختیار دولت است و دولت می‌تواند از آن منابع برای اعطای کالابرگ الکترونیک استفاده کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-08-21 13:27

افزودن دیدگاه جدید