کد مطلب: 

290014

دهانه عظیم بر روی زمین چه رازی با خود دارد؟

مدت‌ها قبل از اینکه داستان‌های علمی و تخیلی ظهور کنند، انسان‌ها مجذوب سیارک‌ها، سنگ‌های فضایی غول‌پیکری که قابلیت برخورد باز زمین را دارند، بودند.
دهانه عظیم بر روی زمین چه رازی با خود دارد؟

به گزارش سیتنا، در تاریخ 4.5 میلیارد ساله سیاره ما، تنها 190 برخورد سیارکی به ثبت رسیده‌است. براساس تازه‌ترین تحقیقاتی که انجام شده‌است، به نظر می‌رسد نیو ساوت ولز میزبان بزرگ‌ترین سیارک در تاریخ زمین بوده‌است.

تحقیقات اخیر که توسط دو دانشمند استرالیایی در مجله «Tectonophysics» منتشر شده‌است، حاکی از کشف آثاری از برخورد بزرگترین سیارکی که زمین به خود دیده‌است، در اعماق زمین در نزدیکی «دنیلیکوئین» در جنوب نیو ساوت ولز است.

قطر این سیارک 520 کیلومتر تخمین زده شده‌است که بسیار فراتر از اندازه سیارک 300 کیلومتری در آفریقای جنوبی است که قبلاً عنوان بزرگترین سیارک برخورد کرده با زمین شناخته می‌شد.

بر اساس الگوهای مغناطیسی و داده‌های ژئوفیزیک، دانشمندان تخمین می‌زنند که این دهانه در نتیجه برخورد سیارکی با قدمت تقریباً 445 میلیون سال ایجاد شده‌است که درست در حوالی زمان انقراض دسته جمعی اردویسین پسین است و این دو رویداد را به یکدیگر مرتبط می‌کند؛ برخورد این سیارک عظیم منجر به از بین رفتن حدود 85 درصد از گونه‌های دریایی و 60 درصد از مهره داران خشکی شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2024-01-17 00:05

افزودن دیدگاه جدید