کد مطلب: 

286303

کشف گنجی بزرگ و بی‌مانند در چین

چین طی اکتشافات جدید، نوعی سنگ معدنی را کشف کرده که نمونه آن تا به حال دیده نشده بود و حاوی یک عنصر خاکی کمیاب بسیار ارزشمند است.
کشف گنجی بزرگ و بی‌مانند در چین

به گزارش سیتنا، دانشمندان در چین نوعی سنگ معدنی را کشف کرده‌اند که پیشتر دیده نشده بود. این سنگ حاوی یک عنصر کمیاب خاکی است که به دلیل خاصیت ابررسانایی آن مورد تقاضای زیادی قرار دارد.

این سنگ معدنی که «نیوبوبائوتیت»(Niobobaotite) نام دارد، از نیوبیم، باریم، تیتانیوم، آهن و کلرید ساخته شده است.

ترکیب هیجان‌انگیز این سنگ، نیوبیم است. این فلز خاکستری روشن در حال حاضر بیشتر در تولید فولاد استفاده می‌شود که آن را بدون افزودن وزن قابل توجه تقویت می‌کند. به گفته «انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا»(RSC)، نیوبیم در ساخت آلیاژهای دیگر و مواد ساخته‌شده از مخلوط فلزات نیز استفاده می‌شود و می‌توان آن را در شتاب‌دهنده‌های ذرات و سایر تجهیزات پیشرفته علمی یافت زیرا در دماهای پایین یک ابررساناست.

این سنگ در معدن «بایان اوبو»(Bayan Obo) یافت شد. طبق گفته «شرکت ملی هسته‌ای چین»(CNNC)، این سنگ معدنی قهوه‌ای مایل به سیاه، هفدهمین نوع جدید کشف‌ شده در این معدن و یکی از ۱۵۰ کانی جدید کشف‌شده در منطقه است.

این کشف برای چین که در حال حاضر ۹۵ درصد نیوبیم خود را وارد می‌کند، یک ثروت بادآورده محسوب می‌شود. «آنتونیو کاسترو نتو»(Antonio Castro Neto) استاد مهندسی برق و رایانه «دانشگاه ملی سنگاپور»(NUS) گفت: این نیوبیم بسته به حجم و کیفیت می‌تواند چین را به خودکفایی برساند.

این فلز ممکن است در آینده تقاضای بیشتری داشته باشد زیرا پژوهشگران در حال کار کردن روی ساخت باتری‌های نیوبیم-لیتیوم و نیوبیم-گرافین هستند. این باتری‌ها در صورت استفاده شدن همراه با لیتیوم می‌توانند خطر آتش‌سوزی را کاهش دهند. باتری‌های لیتیوم-نیوبیوم، سریع‌تر شارژ می‌شوند و می‌توان آنها را بیشتر از باتری‌های لیتیومی سنتی شارژ کرد.

در ماه مه سال جاری، پژوهشگران «مرکز مواد دوبعدی پیشرفته»(CA۲DM) در دانشگاه ملی سنگاپور که در حال توسعه باتری‌های نیوبیوم-گرافین هستند، گفتند این باتری‌ها می‌توانند حدود ۳۰ سال یعنی ۱۰ برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم-یون دوام بیاورند و در کمتر از ۱۰ دقیقه به طور کامل شارژ شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2023-10-17 11:14

افزودن دیدگاه جدید