کد مطلب: 

283188

هر جنگنده‌ای نمی‌تواند این «مانور» را اجرا کند!

مانور کبرا یکی از سخت‌ترین مانورهایی است که توسط جنگنده‌ها به نمایش گذاشته‌ شده‌است، هواپیماهای سوخو-۵۷، سوخو-۳۵، سوخو-۳۰ و سوخو-۲۷ در انجام این مانور بسیار توانا هستند.
هر جنگنده‌ای نمی‌تواند این «مانور» را اجرا کند!

به گزارش سیتنا، در علوم آکروجت، کبرای پوگاچِو یا مانور کبرا یک حرکت نمایشی و پرطرفدار است که در آن، یک هواپیما که با سرعت متوسط پرواز می‌کند، ناگهان نوک هواپیما را لحظه‌ای بالا برده و پیش از برگشتن به حالت عادی، کمی آن را به جهت مخالف مایل می‌کند. این حرکت، از نیروی شدید موتور برای تثبیت تقریبی ارتفاع در طول مانور استفاده می‌کند.

برخی معتقدند که از این مانور می‌توان در نبردهایی با فاصله کم استفاده کرد.

هواپیماهای سوخو-۵۷، سوخو-۳۵، سوخو-۳۰ و سوخو-۲۷ در انجام این مانور بسیار توانا هستند. تا سال ۲۰۱۹ میلادی، هواپیمای سوخو-۳۵ یکی از مانورپذیرترین هواپیمای جهان بوده و حتی از سوی غربی‌ها نیز با لقب «ارباب آسمان» نام برده می‌شود. مانور کبری برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ در نمایشگاه هوایی پاریس توسط ویکتور جورجیویویچ پوگاچف اجرا شده است.

این مانور نام‌های زیادی دارد، اما بیشتر با نام کبرا یا مانور کبرا شناخته می‌شود. ریشه‌شناسی نام کبرا ناشناخته است، اما می‌تواند به هواپیمایی اشاره داشته باشد که نمای بالا و پایین خود را نشان می‌دهد، دقیقاً مانند مار کبری که سر سپر مانند خود را به نمایش می‌گذارد یا بدن خود را به صورت عمودی برای حمله بالا می‌برد. یک نوع قابل توجه از نام "کبرا" کبرای پوگاچف است که به خلبان شوروی ویکتور پوگاچف اشاره دارد که اولین کسی بود که این مانور را در معرض دید عموم قرار داد.

در سوئد، کشوری که احتمالاً اولین کشوری بود که این مانور را کشف کرد، این مانور به طور سنتی با نام کورت پاراد، اصطلاح سوئدی برای مانور شمشیربازی "بیت پاری" شناخته می‌شود، که در آن حمله ورودی با استفاده از یک ضربه منحرف می‌شود.

نام علمی‌تر آن کاهش سرعت دینامیک است که اشاره به روشی دارد که هواپیما در طول مانور سرعت خود را از دست می دهد. به شیوه ای مشابه، سوری ها ظاهراً این مانور را مانور سرعت صفر در هنگام استفاده از MiG-21F-13 و موارد مشابه نامیدند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2023-07-26 02:50

افزودن دیدگاه جدید