کد مطلب: 

292286

برگزاری رویداد بررسی آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در زیست‌بوم مراکز داده و خدمات ابری

رئیس سازمان فناوری اطلاعات، گفت: در سال جاری رتبه بندی زیرساخت فیزیکی مراکز داده خصوصی و شناسنامه دار شدن مراکز داده دولتی و شرکت های خصوصی دنبال شد و در سال ۱۴۰۳ هم با دنبال کردن رتبه بندی زیرساخت فیزیکی مراکز داده خصوصی و رتبه بندی زیرساخت فیزیکی مراکز داده دولتی، رتبه بندی خدمات ابری شرکت های خصوصی و شناسنامه دار کردن قطب ها نیز دنبال خواهد شد.
برگزاری رویداد بررسی آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده زیست‌بوم مراکز داده و خدمات ابری

به گزارش خبرنگار سیتنا، رویداد بررسی آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده زیست‌بوم مراکز داده و خدمات ابری، امروز چهارشنبه (23 اسفندماه) در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. این رویداد با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد.

بررسی توسعه طولی و عرضی نظام و یا رتبه‌بندی مراکز داده، تکمیل چرخه فعالیت نظام شامل راه‌اندازی مراکز آموزش ویژه نظام با استفاده از مدرسان احراز صلاحیت شده از جمله محورهای این رویداد بود.

حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مراسم اظهار کرد: نهاد اعتباربخشی و نظم دهنده در حوزه مراکز داده و خدمات مرتبط با آن را سازمان فناوری اطلاعات ایران، هماهنگ می کند و از بخش خصوصی و متخصصان نیز کمک گرفته ایم.

وی، ادامه داد: ما نیاز داریم افرادی که به عنوان ممیز و آموزش دهنده وجود دارند را شناسایی کنیم، همچنین ظرفیت آزمایشگاه ها سنجیده و شناسایی شود. خدمات پایه تا میانی، خدمات ابری و پردازشی مبنای همه اقدامات مراکز داده است.

برگزاری رویداد بررسی آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در زیست‌بوم مراکز داده و خدمات ابری

منکرسی، عنوان کرد: جنبه های مورد توجه در حوزه مراکز داده شامل مکان یابی، طراحی، ساخت، راه اندازی، بهره برداری، بهینه سازی مدرن سازی و مهاجرت و بازنشستگی می باشد.

منکرسی، افزود: مراکز داده و خدمات ابری زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات هستند و با همت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی اقدامات آن صورت می پذیرد و در همین راستا توافقات خوبی نیز در جهت توسعه زیست بوم و صنعت مراکز داده و خدمات ابری، حاصل شده است.

منکرسی، اشاره کرد: گواهینامه و شناسنامه هایی به بازیگران زیست بوم مراکز داده نیز ارائه شده و همچنان خواهد شد.

به گزارش سیتنا، محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات در این مراسم اظهار کرد: ما در سازمان به دنبال این هستیم که از حداکثر مشارکت نظام صنفی استفاده کنیم و این سازمان را رکن اصلی فعالیت های اعتباربخشی به فراهم کنندگان خدمات ابری می دانیم.

وی، ادامه داد: در ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲ مصوبه ای تحت عنوان دستورالعمل ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور تصویب شد و  ارائه دهندگان خدمات ابری ملزم به رعایت برخی الزامات شدند، از طرفی نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد که الزامات و مجوزهای مورد نیاز را ارائه کند.

برگزاری رویداد بررسی آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در زیست‌بوم مراکز داده و خدمات ابری

وی، تاکید کرد: موضوع زیرساخت ابری، موضوعی است که در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات نیز مطرح شده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، خاطرنشان کرد: ما در روند تکمیل فرآیند اعتباربخشی به زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری به همت مدرسان، ممیزان، آزمایشگاه ها و آموزشگاه ها نیاز داریم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیان کرد: مدرسان مجاز آموزش ممیزان، ممیزان احراز صلاحیت شده، آزمایشگاه های ارزیابی و نهادهای مجاز ارزیابی اعتبار و صدوز گواهینامه از بازیگران اصلی زنجیره ارزش هستند‌.

وی، افزود: گواهینامه های ارزیابی مراکز داده شامل مجوز امنیت مراکز داده، ارزیابی و رتبه بندی زیرساخت فیزیکی، مجوز قطب مراکز داده و مجوز تاسیس و بهره برداری مراکز داده هستند.

خوانساری، تشریح کرد: در سال ۱۴۰۱ رتبه بندی زیرساخت فیزیکی مراکز داده خصوصی را دنبال کردیم، در سال ۱۴۰۲ رتبه بندی زیرساخت فیزیکی مراکز داده خصوصی ادامه پیدا کرد و شناسنامه دار شدن مراکز داده دولتی و شرکت های خصوصی را نیز دنبال کردیم.

وی، ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ علی رغم دنبال کردن رتبه بندی زیرساخت فیزیکی مراکز داده خصوصی و رتبه بندی زیرساخت فیزیکی مراکز داده دولتی، رتبه بندی خدمات ابری شرکت های خصوصی و شناسنامه دار کردن قطب ها نیز دنبال خواهد شد.

وی، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۴ در کنار تمامی موارد ذکر شده، رتبه بندی قطب ها و پارک های فناوری اطلاعات را در دستورکار قرار داده ایم.

به گزارش سیتنا، علی حکیم جوادی، رئیس سازمان نصر کشور هم در این مراسم، گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران حرکت تعامل با بخش خصوصی را به خوبی آغاز کرده است و امیدواریم که با حمایت آنها بتوانیم پروژه های بزرگی را انجام دهیم.

برگزاری رویداد بررسی آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در زیست‌بوم مراکز داده و خدمات ابری

وی، افزود: در سازمان نصر کشور بیش از ۳۰ هزار عضو داریم که حدود ۱۰ هزار نفر آنها در تهران هستند و حدود ۳۴ کمیسیون تخصصی نیز وجود دارد و امیدواریم بتوانیم به عنوان بازوی اجرایی در کنار دولت قرار گیریم.

وی، خاطرنشان کرد: اگر به دنبال نوآوری، کشف و جذب استعدادها، جلوگیری از مهاجرت نخبگان و ایجاد آزمایشگاه ها برای زیرساخت کشور هستیم، تمامی این موارد بدون تعامل با بخش خصوصی، امکان پذیر نخواهد بود.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-03-13 14:37

افزودن دیدگاه جدید