کد مطلب: 

292251

نقش حائز اهمیت نرم‌افزارها در رشد اصناف و صنایع ایران

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف سازمان نصر تهران، گفت: امروزه زندگی کردن و کسب درآمد بدون استفاده از حوزه فناوری اطلاعات بسیار سخت و ناممکن شده است، همچنین در همین حوزه، شرکت‌ها و مجموعه‌های نرم‌افزاری نقش مهمی را ایفا می‌کنند و نمی‌توان وابستگی کسب‌وکارهای مختلف را به نرم‌افزاهای کاربردی و میزان اثرگذاری آن‌ها را نادیده گرفت.
مظاهر مرجانی

به گزارش سیتنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، مظاهر مرجانی، در خصوص وضعیت کسب‌وکارهای این حوزه در ایران می‌گوید: «در حال حاضر بخشی از زیربنای اقتصادی جوامع امروزی مربوط به حوزه IT می‌شود. شاید بتوانیم ادعا کنیم امروزه زندگی کردن و کسب درآمد بدون استفاده از حوزه فناوری اطلاعات بسیار سخت و ناممکن شده است. در خود این حوزه، شرکت‌ها و مجموعه‌های نرم‌افزاری نقش مهمی را ایفا می‌کنند و نمی‌توان وابستگی کسب‌وکارهای مختلف را به نرم‌افزاهای کاربردی و میزان اثرگذاری آن‌ها را نادیده گرفت. نرم‌افزاهای فروشگاهی، پخش و اصناف نیز جزو پرکاربردترین نرم‌افزاهای حال حاضر کشور هستند. بیش از دو میلیون نرم‌افزار مرتبط با این حوزه در کشور وجود دارد و مورد استفاده کسب‌وکارهای مختلف است. همین عدد نشان از میزان گستردگی و اهمیت این حوزه دارد».

امروزه زندگی کردن و کسب درآمد بدون استفاده از حوزه فناوری اطلاعات بسیار سخت و ناممکن شده است.

او در ادامه افزود: «ما نمی‌توانیم از نقشی که این نرم‌افزارها در حوزه SMEها و اصناف بازی می‌کند چشم‌پوشی کنیم. ما معتقدیم شرکت‌های این حوزه کار مشخص و ویژه‌ای را انجام می‌دهند و به واسطه ارتباط با اصناف و فروشگاه‌ها، نیازهای آن‌ها را شناسایی کرده و تا حد امکان فرایندهای کاری آن‌ها را مکانیزه کرده‌اند. مکانیزه کردن یعنی بهره‌وری بالاتر، روان‌تر شدن چرخه اقتصادی و بهینه‌تر شدن قیمت کالاها برای مصرف‌کننده‌ها. شرکت‌های فعال در این حوزه به مانند سایر شرکت‌های فعال در اکوسیستم فاوا، با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند. شرکت‌‎ها از طرفی با قوانین دولتی و حاکمیتی مواجه هستند که بعضا ایجاد چالش می‌کنند و از طرف دیگر درآمد آن‌ها وابسته به افزایش درآمد کسب‌وکارها و اصناف است و از فراز و فرودهای اقتصادی بسیار تاثیرپذیر است».

مرجانی درباره‌ وضعیت رگولاتوری در این حوزه نیز می‌گوید: «همانطور که پیش‌تر اشاره، تعداد نرم‌افزارهای این حوزه بیانگر اهمیت آن است. با وجود این مسئله، تا به امروز ارتباط و تعامل خوبی از طرف نهادهای حاکمیتی با کسب‌وکارهای فعال در این حوزه برقرار نشده است. اقداماتی از طرف برخی از نهادها صورت گرفته است اما ما با توجه به اهمیت و گستردگی حوزه کاری این مجموعه‌ها، انتظار توجه و حمایت بیشتری داشتیم. چالش‌ها و دغدغه‌ها همچنان پا برجا است و هنوز نتوانسته‌ایم ارتباط موثری را در جهت رفع ‌آن‌ها ایجاد کنیم. همچنین برخی از قوانین موجود مثل قوانین افتا مشکلاتی را به وجود آورده‌اند».

او درباره‌ی فعالیت‌های کمیسیون نیز افزود: «کمیسیون نرم‌افزاهای فروشگاهی، پخش و اصناف توانسته تعداد زیادی از کسب‌وکارهای این حوزه را جذب خود کند. تلاش ما این بوده است که بتوانیم طی جلسات کمیسیون، دغدغه‌های فعالان این حوزه را شناسایی کنیم تا با همفکری اعضا، در جهت رفع نیازها و تسهیل فرایندهای این حوزه فعالیت کنیم. در نظر داریم در سال آینده، با ایجاد بسترهای آموزشی به بهبود فعالیت‌های فعالان و شرکت‌های این حوزه کمک کنیم».

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-03-13 09:00

افزودن دیدگاه جدید