کد مطلب: 

290266

ایجاد ارزش افزوده در کشور با حرکت به سمت کار علم پایه و فناورانه

رئیس جمهور، گفت: آنچه که امروز می‌تواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند و موجب افزایش بهره‌وری شود حرکت به سمت کار علم پایه و فناورانه است و تجربه ما نیز ثابت کرده در هر حوزه‌‌ای از دانش بهره برده‌ایم، ‌کارهای بزرگ و توفقیات زیادی بدست آمده است.
ایجاد ارزش افزوده در کشور با حرکت به سمت کار علم پایه و فناورانه

به گزارش سیتنا، دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه در دیدار روسای دانشگاه‌های برتر و معین کشور و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران که در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، ضمن توصیه و دعوت جامعه دانشگاهی کشور به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای چشمگیر دانشجویان این دانشگاه، به بیانات رهبری معظم انقلاب در آغاز سال نو مبنی بر ضرورت ایجاد تحول در کشور اشاره کرد و گفت: دولت ایجاد این تحول در کشور را مسئولیت و وظیفه سنگین خود می‌داند و پیشران این تحول نیز، حرکت دانشگاه‌هاست.

رئیس جمهور با اشاره به ماموریت و وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای زمینه‌سازی در ایجاد تحول با بهره‌گیری از علم و دانش، بر ضرورت بازنگری در اقدامات و فعالیت دانشگاه‌ها تصریح کرد: آنچه موجب شده امروز از دانشگاه جامع امام حسین (ع) به عنوان یک دانشگاه تراز و موفق یاد کنیم ماموریت‌محوری است به عبارت دیگر این دانشگاه ماموریت خود را در ایجاد پشتوانه علمی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسداری از نظام و انقلاب تعریف کرده است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه اقدام اساسی دانشگاه امام حسین (ع) حرکت از مقاله‌محوری به سمت مسئله‌محوری است، تصریح کرد: مقاله و تولید علم مهم است اما زمانی اثربخش و مفید خواهد بود که جامعه را به سمت مهارت‌آموزی سوق دهد.

رئیس جمهور در ادامه یکی از خلأهای موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور را عدم مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی به دانشجویان عنوان کرد و گفت: آنچه موجب شده که دانشجو به‌رغم تسلط بر فرمول‌ها، در اجرا دچار مشکل باشد عدم توجه به مسئله مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی در دانشگاه‌هاست.

دکتر رئیسی با تاکید بر اهمیت علوم پایه به ویژه علوم انسانی نسبت به سایر علوم دیگر افزود: برای ما علوم مهندسی و پزشکی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است اما به هیچ‌وجه نباید جایگزین علوم انسانی شوند چرا که ما در حوزه علوم انسانی صاحب اندوخته‌های فراوانی هستیم و برای دنیا در این زمینه حرف داریم و می‌توانیم متکی بر علوم انسانی تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم.

رئیس جمهور در ادامه خطاب به روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، ضرورت تربیت نیروی انسانی کارآمد، با مهارت، تزکیه شده و پایبند به کشور، نظام و مردم را یادآور شد و افزود: امروز انتظار اصلی از دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی تراز، تولید علوم پیشرفته و مهارت‌آموزی در استفاده از فناوری‌های نوین برای رشد و پیشرفت کشور است.

رئیس جمهور همچنین ضرورت بازنگری در فرآیندها در آموزش عالی کشور به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد تحول را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: رویکردی منتج به تحول خواهد شد و ظرفیت‌ها را از بالقوه به فعلیت درخواهد آورد که ابتدا مبتنی بر تولید علم، کسب دانش و فرمول‌های علمی باشد و در ادامه نسبت به جامعه و نیاز آن شناخت داشته باشد.

دکتر رئیسی در ادامه بهره‌گیری از منظومه فکری رهبری معظم انقلاب در حوزه علم و دانشگاه و همچنین اقدامات دانش‌بنیان را در ایجاد تحول در کشور بسیار موثر دانست و ضمن توصیه همه مدیران دستگاه‌های اجرائی کشور به تعریف فعالیت‌های خود در کنار دانشگاه و علم و فناوری، گفت‌: آنچه که امروز می‌تواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند و موجب افزایش بهره‌وری شود حرکت به سمت کار علم پایه و فناورانه است و تجربه ما نیز ثابت کرده در هر حوزه‌‌ای از دانش بهره برده‌ایم، ‌کارهای بزرگ و توفقیات زیادی بدست آمده است.

رئیس جمهور با تاکید بر نقش روسای دانشگاه‌ها، اساتید، معلمان و مربیان تا متعلمان، دانشجویان و دانش‌پژوهان در پیشرفت کشور، افزود: امروز کشور ما از ظرفیت و سرمایه ارزشمند جوانان باانگیزه و بااراده برخوردار است که هرجایی که به آنها میدان داده شده، موفقیت‌های چشمگیری رقم زده‌اند.

رئیس جمهور مسئله‌یابی، تدوین نظام مسائل کشور و یافتن راهکارهای حل این مسائل را از دیگر وظایف مهم دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: گردهم آمدن مسئولان و دست‌اندرکار با دانش‌پژوهان و دانشگاهیان و اساتید دور یک میز به منظور مسئله‌یابی در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، صنعت و معدن و انرژی و یافتن راهکارهای حل این مسائل در این مسیر از ضرورت‌هاست که با «دانش‌پیشرفته و فرهیختگی دانشگاهیان»، «‌بهره‌گیری از ظرفیت جوانان با انگیزه و با اندیشه» و «اقدامات جهادی مدیران» می‌توان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل و مسائل را حل کرد.

دکتر رئیسی در ادامه مدیران دستگاه‌های اجرایی را به «پیگیری مداوم کارها تا حصول نتیجه»، «پرهیز از گرفتار شدن در نظامات اداری پیچیده و بروکراسی» و «عدم توقف پروژه‌ها و طرح‌ها به صرف نظر یک کارشناس» توصیه کرد، اظهار داشت: ما در پیشبرد امورات کشور حتماً از تجربیات دیگر کشورها نیز بهره خواهیم برد اما حاضر نیستیم به سهولت نسخه دیگران را بپذیریم.

رئیس جمهور در ادامه ضمن اعلام آمادگی دولت برای مساعدت در امر مهارت‌آموزی دانشجویان، وزارت علوم را مکلف کرد که ظرف مدت یک ماه زیرساخت‌های لازم برای ایجاد پیوند و هم‌افزایی میان دانشجویان و مجریان و بهره‌گیری از دانش آنان در صنعت و معدن، کشاروزی، راهسازی و دیگر بخش‌های مختلف اجرایی را ایجاد نماید.

دکتر رئیسی با بیان اینکه نیاز امروز کشور علم نافع و بازکننده گره از زندگی مردم است که راه آن نیز از مسیر دانشگاه‌ها می‌گذرد تأکید کرد‌: دولت دانشگاه را اتاق فکر خود می‌داند و انتظار دارد دانشگاه‌ها و مراکز علمی با ظرفیت خود در حل مسائل کشور به دولت کمک کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2024-01-23 15:53

افزودن دیدگاه جدید