کد مطلب: 

287676

معاون راهبردی رگولاتوری در گفت‌وگو با سیتنا: مهمترین چالش در توسعه پروژه ملی فیبرنوری، زمان‌بر بودن مجوزهای حفاری است

معاونت راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: مهمترین چالش پیش‌رو در توسعه پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها که البته در حال رفع شدن است، زمان‌بر بودن مجوزهای حفاری است که طبیعتا باید در معابر و خیابان‌ها حفاری انجام شود، از طرف دیگر دریافت این مجوزها چند مرحله دارد و گام اول تفاهم کلی است و برخی شهرها چند کلیومتر به چند کیلومتر و مرحله ای مجوز می دهند که کار را برای اپراتور سخت می‌کند و زمان‌بر هم می‌شود.
معاون راهبردی رگولاتوری در گفت‌وگو با سیتنا: مهمترین چالش در توسعه پروژه ملی فیبرنوری، زمان‌بر بودن مجوزهای حفاری است

دکتر مهدی روحانی نژاد، معاونت راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا به سوالات در حوزه پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها پاسخ داده است که مشروح آن در ادامه آمده است:

با توجه به اینکه یکی از پروژه های مهم دولت سیزدهم توسعه فیبرنوری است، علیرغم چالش های موجود در این توسعه، این پروژه روند رو به رشدی را آغاز کرده و در پیش دارد. چالش های این توسعه همچون منابع مالی یا تعامل با سایر سازمان ها همچون شهرداری ها را چگونه ارزیابی می کنید و برای به حداقل رساندن این موانع چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

پروژه فیبرنوری روی ریل خود افتاده و با توجه به برنامه‌ریزی جلو می‌رویم و خوشبختانه از زمان بندی کار عقب نیستیم. سال پیش برای هماهنگی های مقرراتی، قانونی و تامین منابع مالی و زیرساخت‌های دیگر زمان گذاشته شد و از ابتدای سال جاری اپراتورها با توجه به تعیین تکلیف‌هایی که شده بود و با توجه به ماموریتی که داشتند، در استان‌های مربوطه به کار خود ادامه دادند.

مهمترین چالشی که پیش رو داریم که در حال رفع شدن است، زمان بر بودن مجوزهای حفاری است که طبیعتا باید در معابر و خیابان ها حفاری انجام شود. برخی استان ها مثل گلستان و ایلام همکاری خوبی داشتند و برخی استان ها نیز همکاری اولیه انجام دادند و کار آغاز شده است، اما در برخی استان ها هنوز کار انجام نشده و با جلساتی که وزیر ارتباطات با استانداران برگزار کردند، این کار بیشتر در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال این مجوزهای حفاری گرفته شود.

دریافت این مجوزها چند مرحله دارد و گام اول تفاهم کلی است و برخی شهرها چند کلیومتر به چند کیلومتر و مرحله ای مجوز را می‌دهند که کار را برای اپراتور سخت می‌کند و زمان‌بر هم می‌شود و اگر این کار به موقع انجام شود، دیگر مشکلی نداریم. در مورد مسائل مالی، حساب فیبرنوری ایجاد شده و برای تامین منابع مالی اپراتورها مشکلی نداریم و تاکنون نیز مبالغی در همین راستا پرداخت شده است. در برخی مناطق مخصوصا مناطق سردسیر حتی اگر مجوز حفاری هم باشد در زمستان کار با کندی پیش می‌رود و در این مناطق در اواخر سال انتظار کندی سرعت داریم، اما در سایر مناطق به ویژه استان‌های گرمسیر با دریافت مجوزها کار به سرعت پیش می‌رود.

یکی از اقداماتی که به صورت خاص در حیطه وظایف معاونت جنابعالی است، تدوین اصول حاکم بر پروانه خدمات ارتباطی و به صورت ویژه پیش نویس مقررات و الزامات عمده فروشی شبکه بر بستر فیبر است. پیرامون جلسات و مذاکرات پیرامون این مباحث توضیح بفرمایید.

پیش نویس اولیه آماده شده و در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نظرسنجی هم انجام دادیم و از توان مشاورین هم استفاده کردیم و در داخل معاونت، این پیش نویس در حال نهایی شدن است و در زمان کوتاهی از طریق فرایندهای داخلی سازمان و صحن کمیسیون مصوب می‌شود. بعد از حفاری و تشکیل پوشش، این عمده فروشی مهم می‌شود تا میزان رقابت در شهرها به حد نصاب برسد و پیش تر یک اپراتور صاحب شبکه بود و رقابت و سرویس برای شهروندان را سخت می‌کرد اما با ورود اپراتورهای دیگر در بحث فیبرنوری چه در بخش زیرساختی، پسیو، اکتیو و بخش خدمات شاهد رقابت بیشتری خواهیم بود.

هدف مقررات عمده فروشی این است که بتواند تسهیل کننده باشد و از میزان سرمایه گذاری اپراتورها نیز محافظت کند؛ چراکه سرمایه گذاری در فیبرنوری با بازگشت درازمدت است و نمی‌شود انتظار داشت که اپراتوری که شبکه ایجاد کرده تمامی ظرفیت خود را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار دهد. در این مقررات عمده فروشی بحث نقطه بهینه را پیدا می‌کنیم تا بحث رقابت و سرمایه‌گذاری در نقطه بهینه قرار گیرد و اگر رقابت بیشتر شود و سرمایه‌گذاری کمتر شود، مطلوب نیست و یا اگر سرمایه‌گذاری بیشتر شود و رقابت پذیری کمتر شود، باز هم مطلوب نیست و مقررات باید به گونه‌ای باشد که این دو پارامتر بهینه شود.

دولت برای اپراتورهایی که توسعه فیبر انجام می دهند یارانه در نظر گرفته است، ولی کاربران برای اتصال باید هزینه مودم جدید و اتصال را پرداخت کنند. برنامه دولت برای حمایت مستقیم از کاربران متقاضی دریافت فیبرنوری چیست؟

یارانه دو میلیون تومانی در اصل برای مردم است، یعنی در راستای تحریک تقاضاست و به همین دلیل درست است که در اختیار اپراتور است، ولی برای زمانی است که منزل مردم متصل شود و دولت برای آنکه هزینه اتصال تمام شده اپراتورها را برای مردم کم کند این یارانه را قرار داده است و اگر این یارانه نبود اپراتور هزینه بیشتری برای اتصال از مردم دریافت می‌کرد. خوشبختانه با این یارانه‌ای که داده شده در تعداد و شهرهای زیادی که اپراتورهای خصوصی پوشش انجام دادند، طبق گزارشات و طرح‌های تعرفه ای که در نظر گرفته شده و با توجه به یارانه دولت، هزینه ای برای راه اندازی دریافت نمی‌شود و مودم هم به صورت امانی داده می شود و فقط به صورت ماهانه هزینه سرویس دریافت می‌شود و با توجه به این یارانه، اپراتورها پیشنهادات و خدمات را با تعرفه های پایین در اختیار مردم قرار می دهد و این یارانه برای رفاه حال کاربران است.

سوالی که مردم دارند این است که سرعت شبکه با اتصال به فیبر چند برابر افزایش می باید. آیا سرعت 80 برابری را شبکه، اپراتور و پهنای باند پاسخگو است؟

فیبرنوری که اپراتورها تا الان ارائه می دهند تا 1000 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی می کند و در برخی موارد سرعت کمتر است، اما تکنولوژی به گونه‌ای است که قابلیت ارائه سرویس تا 1000 مگابیت در ثانیه را دارد که با توجه به متوسط 12 مگابیت بر ثانیه، کاربرانی که از ADSL استفاده می‌کنند، تجربه سرعت 80 برابر افزایش یافته را لمس می‌کنند. از جهتی که شبکه و پهنای باند تامین شده باشد، طبیعتا وقتی شهری تحت پوشش قرار می گیرد، اپراتور همه جوانب را در نظر می‌گیرد؛ چه در لایه دسترسی چه در لایه انتقال که مطمئن باشد در هیچ کدام از لایه ها محدودیتی وجود ندارد و تا کنون در شهرهایی که خدمات ارائه شده و اپراتورهایی که در طرح فیبرنوری منازل وزارت ارتباطات متعهد شده اند و پروانه UNSP گرفتند، سرعت های خوب را به مردم ارائه دادند و مشکلی از لحاظ شبکه و پهنای باند نداشتند.

مخابرات بخشی از توسعه فیبر در قالب طرح نجما به اجرا رسانده است. تفاوت این طرح با فیبرنوری چیست و مشترک از چه طریقی باید پیرامون این طرح ها آگاهی داشته باشد؟

طرح نجمای مخابرات ایران طرح داخلی این شرکت است که با طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارهای وزارت ارتباطات متفاوت است و مخابرات هم برای اینکه از زیرساخت های خود و جمع آوری شبکه مسی و مولدسازی آنها به سمت فیبرنوری توسعه داشته باشد، این طرح را برنامه ریزی کرده و مجزا از طرح وزارت ارتباطات است و مردم متناسب با اطلاع رسانی مخابرات از ویژگی های آن مطلع می شوند. اخیرا شرکت مخابرات تعهدات خود را در قالب طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها که وزیر اعلام کردند، با رگولاتوری تفاهم کردند و در قالب این طرح سراسری تا کنون 9 اپراتور برنامه را با رگولاتوری هماهنگ کردند و شرکت مخابرات هم در کنار این اپراتورها، بسته به تفاهمی که کردیم، تعهدات را با ما نهایی می‌کند و شهر به شهر مشخص می‌شود و سه ماهه زمان تعیین می‌شود که چه میزان خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرد که با مخابرات نهایی می‌کنیم و اگر این تعهدات مشخص شود، شرکت مخابرات هم یکی از مشارکت کنندگان 20 میلیون پوشش خواهد شد. در فیبرنوری منازل و کسب و کارها یکی از ویژگی های مهم این است که هر که متعهد این طرح می‌شود، ظرف 30 روز اگر مشترک درخواست کرد و فرایند برقرار شد، باید اتصال برقرار شود و در این طرح اپراتورها متعهد هستند و از یارانه دو میلیونی برخوردار می‌شوند و اپراتوری که داخل این طرح است می تواند قیمت های پایین را در اختیار کاربران قرار دهد که متفاوت از طرح نجماست.

اپراتورها در حال تکمیل پوشش شبکه فیبر هستند و کاربران بر اساس نوع پوشش از اپراتور درخواست ارائه سرویس می کنند که این عمل هم زمان بر است و هم در برخی ساختمان ها این اتصال از روی نمای ساختمان انجام می شود و در برخی ساختمان های قدیمی این نصب دچار مشکل شده است. چه برنامه ای برای تسهیل این پوشش دارید؟

طبیعتا مشترکانی که درخواست می دهند، مثل تلفن معمولی که شرکت مخابرات از روی دیوار کابل کشی را انجام می دهد، فیبرنوری هم همینطور است و برخی اپراتورها با خلاقیت هایی که داشتند کمترین آسیب را به نمای ساختمان رساندند و همکاری مردم هم خیلی مهم است. داخل ساختمان ها نیز باید این همکاری ایجاد شود و پیشنهادی برای نهادهایی که پایان کار و مجوز ساختمان ها را می دهند دادیم تا استانداردهای فیبرکشی از ابتدا دیده شود و اگر از ابتدا در نظر گرفته شود با هزینه کمتر و سرعت بالاتر برای اتصال منازل کار انجام می شود.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (3 رای)
سیتنا 1
2023-11-20 12:18

افزودن دیدگاه جدید