کد مطلب: 

287267

شرکت مخابراتی ام‌تی‌ان (MTN) از افغانستان خارج می‌شود

شرکت مخابراتی ام‌تی‌ان (MTN) که حدود شش میلیون مشترک در افغانستان دارد، اعلام کرد که با واگذاری مالکیت به یک شرکت لبنانی، روند خروج از این کشور را تا آخر دسامبر انجام می‌دهد تا تمرکز خود را بر روی بازار آفریقا قرار دهد. ام‌تی‌ان همچنین از سوریه و یمن نیز به‌طور تدریجی خارج شده است.
شرکت مخابراتی ام‌تی‌ان از افغانستان خارج می‌شود

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، سال گذشته مدیران شرکت مخابراتی ام‌تی‌ان اعلام کردند که واحد افغانستان خود را به مبلغ ۳۵ میلیون دلار به یک شرکت لبنانی (‌M1 GROUP) فروخته‌اند. این شرکت در همان زمان اعلام کرد که خروج از افغانستان به معنای توقف فعالیت این شرکت در این کشور نیست، بلکه تمام فعالیت‌های مخابراتی این شرکت با یک نام تجاری تازه همچنان ادامه خواهد داشت.

 به گفته مدیران این شرکت، تغییر در مالکیت، بخشی از برنامه‌هایی است که گروه ام‌تی‌ان دو سال قبل آن را اعلام کرد.

این شرکت اعلام کرد که فعالیت‌هایش را در منطقه پایان می‌دهد تا بتواند روی بازار‌های بزرگ آفریقایی تمرکز کند. ام‌تی‌ان همچنین از سوریه و یمن نیز به‌طور تدریجی خارج شده است.

به گزارش وب‌سایت مرکز تحلیل داده‌ها، این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که روند خروج از افغانستان نیز در مراحل نهایی قرار دارد و تا پایان ماه دسامبر انجام می‌شود.

این شرکت برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که طی سه الی پنج سال، فعالیت‌هایش را در سه کشور افغانستان، سوریه و یمن به پایان خواهد رساند. دلیل این اقدام را نیز تمرکز روی بازار‌های آفریقا عنوان کرده بود.

با این حال، وزارت مخابرات دولت افغانستان در آن زمان اعلام کرد که این خبر نادرست است و ام‌تی‌ان از افغانستان نمی‌رود. ام‌تی‌ان بار دیگر در اواخر فوریه سال گذشته اعلام کرد که پیشنهادی از یک شرکت خاور‌میانه‌ای برای خرید ام‌تی‌ان افغانستان دریافت کرده و در حال بررسی این پیشنهاد است.

شرکت مخابراتی ام‌تی‌ان در کنار چهار شرکت خصوصی دیگر و یک شرکت دولتی (‌سلام)، امور مخابراتی را در افغانستان انجام می‌دهند. این شرکت در سال ۲۰۰۶ میلادی، نخست با نام تجاری اریبا وارد افغانستان شد، اما به‌تدریج به ام‌تی‌ان تغییر یافت. این شرکت که مرکز آن در شهر ژوهانسبورگ آفریقایی جنوبی قرار دارد، مدعی است که حدود ۱۸ میلیون سیم‌کارت در افغانستان فروخته، اما بر اساس گزارش وزارت مخابرات افغانستان، مشترکین ثابت این شبکه مخابراتی از مرز شش میلیون تن گذر نکرده است.

همچنین مشترکین این شبکه مخابراتی از کیفیت پایین ارتباطات و اینترنت به‌شدت ضعیف آن شکایت داشته‌اند‌. در سال ۲۰۲۰ نیز تعدادی از خانواده‌های سربازان آمریکایی که در افغانستان کشته شده بودند، از این شرکت شکایت کردند مبنی بر این‌که شرکت ام‌تی‌ان به گروه‌های تروریستی باج می‌دهد تا دکل‌های مخابراتی‌اش را تخریب نکنند.

آنان در شکایت خود عنوان کرده بودند که این باج‌دهی باعث درآمد بیشتر این گروه و تجهیز بهتر آنان شده است و در نتیجه سربازان آمریکایی بیشتری به دست گروه های تروریستی کشته شده‌اند. شرکت ام‌تی‌ان نیز در واکنش به این شکایت گفته بود در حال بررسی این موضوع و رایزنی با مشاورانش است.

مردم افغانستان برای پایین‌ترین کیفیت خدمات مخابراتی بیشترین قیمت را می‌پردازند. با این‌که شرکت‌های مخابراتی در این کشور ادعا دارند که خدمات اینترنتی نسل چهارم (‌4G) ارائه می‌دهند، اما در مقایسه با کیفیت استاندارد اینترنت نسل چهار، خدمات اینترنتی در افغانستان بسیار ضعیف است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-11-11 00:20

افزودن دیدگاه جدید