کد مطلب: 

283376

آشنایی با پنج شرکت فناوری که تغییر نام دادند

ایلان ماسک هفته گذشته اعلام کرد که برند توییتر را به "ایکس" تغییر خواهد داد اما این نخستین باری نیست که یک نام شناخته شده در دنیای فناوری، تغییر پیدا می‌کند.
آشنایی با پنج شرکت فناوری که تغییر نام دادند

به گزارش سیتنا، توییتر (Twitter) برای دومین بار است که تغییر برند می‌دهد. این شرکت در ابتدا twttr نام داشت و پیش از این که لوگوی نمادین پرنده آبی را انتخاب کند، از یک لوگوی سبز استفاده می‌کرد. اما اقدام ایلان ماسک، باعث تمسخر عمومی شد و به نظر می‌رسد برند فعلی "ایکس" هم ممکن است دوباره تغییر کند.

وب سایت بیزنس اینسادر در گزارشی، پنج شرکت فناوری را معرفی کرده که تغییر برند داده‌اند و این تغییر برای برخی، جنجال برانگیز و برای برخی از آنها، موفقیت آمیز بوده است.

۱- از "دِ فیس‌بوک" (The Facebook) تا "فیس‌بوک" (Facebook) و سپس "متا"

هنگامی که مارک زاکربرگ، پلتفرم شبکه اجتماعی خود را سال ۲۰۰۴ در دانشگاه هاروارد تاسیس کرد، در ابتدا The Facebook نامید. هر کسی که فیلم "شبکه اجتماعی" (The Social Network) را که درباره تاسیس فیس‌بوک است، دیده باشد، صحنه‌ای را به یاد خواهد آورد که در آن شون پارکر، رئیس موسس این شرکت که نقش آن را جاستین تیمبرلیک بازی می‌کند، به زاکربرگ می‌گوید حرف تعریف را حذف کن تا برند شیک‌تر شود.

اما در حالی که این نام همچنان روی این پلتفرم شبکه اجتماعی قرار دارد، خود این شرکت در سال ۲۰۲۱ یک تغییر نام جنجالی داشت. زاکربرگ اعلام کرد که فیس‌بوک از این پس با نام "متا" (Meta) شناخته می‌شود تا منعکس کننده تمرکز این شرکت به متاورس (دنیای مجازی) باشد.

فیس‌بوک، پیش‌تر شرکت سازنده هدست واقعیت مجازی اوکلوس را به مبلغ دو میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ خریداری کرده بود اما پس از آن، هیاهوی سرمایه‌گذاران برای متاورس، قدرت بیشتری گرفت. تغییر نام فیس‌بوک با بحران روابط عمومی پس از افشاگری فرانسس هوگن، کارمند سابق این شرکت، همزمان شد. اما مطالعاتی که چند هفته بعد انجام شد، نشان داد تغییر برند، باعث کاهش پنج درصدی اعتماد عمومی به این شرکت شده است. ماهیت کارتونی آواتارهای واقعیت مجازی "متا" هم تاثیر چندانی در متقاعد کردن افراد نسبت به آینده این شرکت نداشت.

اکنون هوش مصنوعی به عنوان اتفاق بزرگ بعدی، جای متاورس را گرفته و واحد "رئالیتی لَبز" شرکت "متا"، همچنان ضررده مانده است.

۲- از گوگل به آلفابت

گوگل، شرکت دیگری است که دو بار تغییر نام داد. این شرکت ابتدا به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال ۱۹۹۶ توسط لری پیج و سرگی برین، دانشجویان دکتری استنفورد با نام "بک راب" (BackRub) آغاز به کار کرد. اما کمتر از یک سال بعد نام آن به گوگل تغییر کرد و به مدت حدود دو دهه با همین نام ماند. کاربران همچنان این موتور جستجو را به عنوان گوگل می‌شناسند اما در سال ۲۰۱۵، این شرکت تحت یک تغییر ساختار سازمانی، به "آلفابت" تغییر برند داد.

از نظر فنی این تغییر پیچیده‌تر از یک تغییر ساده بود و این شرکت را به مجموعه بزرگی متشکل از کسب و کارهای مختلف تبدیل کرد و به این شرکت اجازه داد فعالیتش را از کسب و کار اصلی خود که جستجوی اینترنت و تبلیغات بود، به محصولات دیگری مانند خودروی خودران وایمو و پهپاد تحویل، گسترش دهد.

پیج و برین هم با در اختیار داشتن سهام دارنده حق رای، موفق شدند بدون این که مسئولیت واحدهای زیادی را در آلفابت بر عهده داشته باشند، کنترل این شرکت را حفظ کنند.

شایعاتی وجود دارد که تغییر ساختار آلفابت جلو افتاد زیرا ساندار پیچای که مسئول هدایت تیم‌های محصول اصلی گوگل شامل کروم و اندروید را برعهده داشت، ممکن بود پیشنهاد مدیرعاملی توییتر و مایکروسافت را دریافت کند. وی در سال ۲۰۱۵ مدیرعامل گوگل شد و سپس چهار سال بعد، مدیرعامل آلفابت شد. اما این تغییر برند چندان در زبان عامیانه جا نیافتاد و این شرکت همچنان به عنوان گوگل شناخته می‌شود.

۳- از Burbn به اینستاگرام

اینستاگرام فعالیتش را به عنوان اپلیکیشنی با نام Burbn آغاز کرد که توسط کوین سیستروم راه اندازی شده بود. این اپلیکیشن بر اساس مکان بود و کاربران تصاویر رستوران‌ها یا بارهای مختلفی که به آنها می‌رفتند را به اشتراک می گذاشتند.

پس از یک سال، این اپلیکیشن ۵۰۰ هزار دلار از شرکت‌های بیس لاین ونچرز و اندرسن هوروویتس جمع کرد و مایک کریگر، فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد به این پروژه پیوست.

مدت کوتاهی پس از پیوست کریگر به این اپلیکیشن، این دو نفر تصمیم گرفتند که اپلیکیشن، به ویژگی‌های اشتراک گذاری تصاویر متمرکز شود.

سیستروم سپس یک فیلتر عکس در این اپلیکیشن ایجاد کرد و بعد از آن نام اینستاگرام مطرح شد که ترکیبی از دو واژه "اینستانت" و "تلگرام" بود. اینستاگرام در ۲۴ ساعت نخست، ۲۵ هزار دفعه دانلود شد که باعث از کار افتادن سرورهای آن شد. یک ماه بعد از مرز یک میلیون کاربر عبور کرد. این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۲ توسط فیس‌بوک به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شد.

۴- از کادابرا به آمازون

این تغییر برند به اندازه برندهای دیگر، جنجال برانگیز نشد زیرا آمازون هنوز رسما راه اندازی نشده بود. هنوز جف بزوس، میلیاردر نشده بود و شغل خود را رها نکرده بود تا یک کتابفروشی آنلاین را در سال ۱۹۹۴ که استفاده از اینترنت سیر صعودی پیدا کرد، راه اندازی کند.

طرح این کسب و کار در ابتدا برای شرکتی به نام "کادابرا" مانند واژه "آبراکادابرا" (شعبه باز) نوشته شد. اما وکیل بزوس به او گفت که این نام خیلی تیره و خیلی شبیه واژه "کاداور" (جسد) است.

بزوس و مک کنزی اسکات، همسر بزوس در آن زمان، ثبت نام‌های دامنه دیگری مانند Awake.com، Browse.com و Bookmall.com را شروع کردند. هیچ کدام از این نام‌ها انتخاب نشدند تا این که بزوس سراغ فرهنگ لغت رفت. در آن زمان، وب سایت بر اساس حروف الفبای انگلیسی، فهرست بندی شده بود بنابراین او دنبال واژه‌ای می‌گشت که با حرف "ای" شروع شود و نام بزرگترین رودخانه جهان برای بهره برداری از ماهیت رو به توسعه وب گسترده جهانی، عالی به نظر رسید.

۵- پیش از تبدیل توییتر به ایکس، X.com به پی‌پال (PayPal) تبدیل شد

ایلان ماسک، شرکت پرداخت آنلاین X.com را در سال ۱۹۹۹ راه اندازی کرد و این شرکت سال بعد با شرکت "کانفینیتی" پیتر تی‌یل ادغام شد. در ابتدا، "پی‌پال" نام محصول "کانفینیتی" بود که در پالم پایلوتس برای انتقال پول از طریق حسگرهای مادون قرمز استفاده می‌شد اما سپس به نام کسب و کار اصلی این شرکت تبدیل شد.

این شرکت ادغام شده، در ابتدا X.com نام گرفت و ماسک در ماه مه سال ۲۰۰۰، دومین مدیرعامل آن شد. پی‌پال ۱.۷ میلیون حساب در مقایسه با ۲۷۰ هزار حساب X.com داشت اما ماسک همچنان می‌خواست که این کسب و کار به عنوان ایکس- پی‌پال شناخته شود. اصرار او برای حفظ نام ایکس، هیات مدیره را عصبانی کرد و باعث شد هنگامی که ماسک در سپتامبر سال ۲۰۰۰ به ماه عسل رفته بود، برای انتخاب تی‌یل به عنوان مدیرعامل، دست به کودتا بزند. سال بعد، این شرکت رسما به "پی‌پال" تغییر نام پیدا کرد. "پی‌پال" در سال ۲۰۰۲ به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار، به eBay فروخته شد و ماسک، دامنه X.com را در سال ۲۰۱۷ بازخریداری کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-07-31 09:57

افزودن دیدگاه جدید