کد مطلب: 

282508

یادداشت یک کارآفرین در سیتنا؛ آینده در آغوش هوش مصنوعی؛ فناوری دوران گذار به عصر زندگی هوشمند

یک کارآفرین صنعت الکترونیک، معتقد است: یکی از پیش‌نیازهای مطلق برای موفقیت هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌ها این است که سرمایه گذاری بزرگ و گسترده ای برای آموزش افراد در مشاغل جدید انجام دهیم؛ به عبارت دیگر، مشاغلی که امروز یکنواخت یا تکراری هستند ،قطعاً در آینده به دست هوش مصنوعی سپرده خواهند شد و انسان‌ها مجبور به یادگیری مهارت‌های جدید خواهند شد.
یادداشت یک کارآفرین در سیتنا؛ آینده در آغوش هوش مصنوعی؛ فناوری دوران گذار به عصر زندگی هوشمند

دکتر نسیم توکل، کارآفرین صنعت الکترونیک در یادداشتی که در اختیار سیتنا قرار داده، آورده است:

هوش مصنوعی یک حوزه تازه و به میزان بسیار زیادی ناشناخته از زندگی انسان است. بسیاری از دانشمندان و کارشناسان آن را مقدمه تغییر همه چیز در تاریخ بشریت می‌دانند. هوش مصنوعی از خودرو، خط تولید و اتوماسیون صنعتی تا خانه‌ها، تمامی عناصر را دچار تغییر و تحول کرده است و پیش‌بینی می‌شود که هویت زیست انسانی و درک ذهنی ما از محیط را متفاوت می‌کند.

براساس گزارشی از مجمع جهانی اقتصاد، انتظار می‌رود تا سال 2025 هوش مصنوعی 85 میلیون شغل در سراسر جهان را تسخیر کند. شاید این آمار در نگاه اول ترسناک به نظر برسد، اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهند که 97 میلیون شغل جدید نیز به وجود خواهد آمد. در واقع، این فناوری با توانمندسازی افراد برای انجام امور بیشتر و متفاوت از فعالیت عادی آنان به نیروی انسانی فرصت بیشتری برای تمرکز بر توانایی های منحصر به فرد آن‌ها می‌دهد. همچنین پژوهش دو ساله موسسه مکنزی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰، دستیارها و ربات‌های هوشمند می‌توانند جایگزین ۳۰ درصد از نیروهای انسانی فعلی جهان شوند.

داده های مختلف از سراسر جهان گزارش می‌دهند که هوش مصنوعی تقریباً در تمامی صنایع تأثیر ماندگاری خواهد داشت. به ویژه عمق تولید را به میزان بسیار زیادی افزایش داده و با استفاده از توانایی یادگیری فزاینده خود نوآوری بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد.

صنعت الکترونیک و دستیاران جدید

همانطور که اشاره شد، استفاده از فناوری هوش مصنوعی در خطوط تولید می‌تواند تأثیر ویژه‌ای بر امور کاری داشته باشد؛ از جمله می‌توان به بهبود کیفیت، افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه ها اشاره کرد. همچنین می‌توان پیچیدگی‌های دستی و زمانی موجود در خطوط تولید الکترونیک را آسان‌تر مدیریت کرد.

در زمینه تشخیص خطا و انجام تست‌های اصالت قطعات الکترونیک نیز می‌توان استفاده‌های بسیار زیادی از این فناوری کرد. جابه‌جایی قطعات حیاتی، شناسه محصول و خطاهای عملکردی روی قطعات با این فناوری سرعت بالاتری خواهد گرفت و بسیاری از فرآیندهای کنونی جای خود را به یادگیری ماشین خواهند داد. اندازه گیری دقیق عمر مفید قطعات الکترونیک، تعمیرات، نگهداری و کاهش میزان خطای تولید، تنها گوشه‌ای از امکانات این محصول عصر جدید در صنعت رو به رشد الکترونیک در ایران است.

به علاوه، در تولید بردهای مدار چاپی هوش مصنوعی می‌تواند قابلیت ردیابی و کنترل تولید را سرعت بخشد. قابلیت ردیابی به این معناست که تولیدکنندگان، توانایی ردیابی نقص‌های برد مدار چاپی را از همان آغاز فرآیند تولید تا انتها، خواهند داشت.

این قابلیت از طریق جمع‌آوری داده‌های دیجیتال، باعث بالا رفتن شفافیت در خط تولید می‌شود. ضمن اینکه داده‌های مذکور به طور مستقیم به سامانه اجرایی تولید و بخش IT هدایت می‌شوند. علاوه بر این، قابلیت ردیابی بردهای مدار چاپی از طریق ایجاد یک نقطه اتصال متمرکز برای کلیه تجهیزات تولیدی، امکان بهره‌وری و راندمان تولید را بالا می‌برد.

این رویکرد از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه بوده و به ویژه در نحوه کاربرد ابزارهای تحلیلی که منجر به بهبود بازدهی و مدیریت فرآیند می‌شوند، تأثیرگذار است.

اگرچه در عمل، چندان تفاوتی بین قابلیت ردیابی PCB با فرآیندهای ردیابی کالاهای تجاری و مواد وجود ندارد و هر دو حوزه از طریق برنامه‌های متکی به بارکد و نرم‌افزار انجام می‌شوند، اما با یادگیری ماشین عملکرد سامانه ردیابی در بردهای مدار چاپی، تغییر چشمگیری خواهد کرد و عدم موفقیت تولید PCB در این زمینه با توجه به دستگاه الکترونیکی که در آن قرار می‌گیرد، بسته به این که یک تلفن هوشمند، دفیبریلاتور، خودروی بدون سرنشین و … باشد، بسیار حساس‌تر خواهد بود.

راهکاری برای پایان یکنواختی

 هوش مصنوعی امروزی هیچ خلاقیتی ندارد. شاید کمک‌های انسان و اصرار بر توسعه دادن آن در آینده بتواند ظرفیت‌های مختلفی به وجود آورد. مثل امکان بروز احساسات، دلسوزی یا حتی عشق، اما دستکم در شرایط کنونی صرفاً ابزاری برای تقویت خلاقیت و تسهیل امور انسانی است.

یکی از پیش‌نیازهای مطلق برای موفقیت هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌ها این است که سرمایه گذاری بزرگ و گسترده ای برای آموزش افراد در مشاغل جدید انجام دهیم. به عبارت دیگر، مشاغلی که امروز یکنواخت یا تکراری هستند ،قطعاً در آینده به دست هوش مصنوعی سپرده خواهند شد و انسان‌ها مجبور به یادگیری مهارت‌های جدید خواهند شد.

از این رو، سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش و پرورش نیروی کار جدید، راهکاری برای مقابله با از بین رفتن مشاغل و آسان‌تر شدن گذار از مشاغل از دست رفته و مشاغل جدید خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-07-08 11:29

افزودن دیدگاه جدید