کد مطلب: 

281693

رئیس‌جمهور چین خطاب به بیل گیتس: فعالیت‌هایی به نفع کل بشریت انجام دهیم

رئیس‌جمهوری چین، بیل گیتس را یک دوست قدیمی خواند و اظهار امیدواری کرد که بتوانند به نحوی همکاری کنند که هم به نفع چین و هم به نفع ایالات متحده باشد و فعالیت‌هایی که به نفع مردم این دو کشور و به نفع کل بشریت است را انجام دهند.
چین

به گزارش سیتنا به نقل از رویترز، دیدار بنیانگذار مایکروسافت با رهبر چین در مهمانسرای دولتی دیائویوتای پکن اتفاق افتاد؛ جایی که رهبران چین به طور سنتی از بازدیدکنندگان ارشد خارجی پذیرایی می‌کنند.

در این دیدار، شی جین پینگ گفت که از دیدن بیل گیتس، فرد بشردوست و «دوست آمریکایی قدیمی»، پس از سه سال بسیار خوشحال است.

بر اساس ویدیوهایی که از تلویزیون دولتی چین منتشر شد، رئیس‌جمهوری چین در دیدار با بیل گیتس افزود: «من اغلب می‌گویم که اساس روابط آمریکا و چین را مردم این کشور باید تعیین کنند و به مردم آمریکا امیدوارم.»

او در این گفت‌وگو تاکید کرد: «معتقدم با شرایط کنونی جهانی می‌توانیم فعالیت‌های مفیدی برای چین و آمریکا انجام دهیم، فعالیت‌هایی که به نفع مردم این دو کشور و به نفع کل بشریت است.»

بیل گیتس نیز که روز چهارشنبه وارد پکن شده بود، گفت که «مفتخر» است فرصت ملاقات با شی جین پینگ را دارد.

او افزود: «ما همیشه گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشته‌ایم و امروز هم موضوعات مهم زیادی برای گفت‌وگو خواهیم داشت... بازگشت من به اینجا بسیار هیجان‌انگیز است.»

گیتس سپس در پستی در وبلاگ شخصی خود نوشت که او و شی در مورد موضوعاتی از قبیل سلامت جهانی و چالش‌های توسعه مانند تغییرات آب و هوایی بحث کردند.

در مدت همه‌گیری کووید-۱۹، مرزهای چین بسته بود و شی جین‌پینگ سفر به خارج از کشور را برای نزدیک به سه سال متوقف کرده بود. جلسات بین‌المللی رئیس‌جمهوری چین از زمان بازگشایی نیز بیشتر با ‌رهبران دولت‌ها بوده است و دیدار با گیتس به‌عنوان یک کارآفرین جزو اولین ملاقات‌های شی با فردی غیر از سیاستگذاران محسوب می‌شود.

گیتس در سال ۲۰۲۰ از سمت هیئت‌مدیره مایکروسافت کنار رفت تا بر امور بشردوستانه در زمینه‌های بهداشت جهانی، آموزش و تغییرات آب و هوایی تمرکز کند.

آخرین دیدار گزارش‌شده بین شی و گیتس در سال ۲۰۱۵ بود، زمانی که آن‌ها در حاشیه مجمع آسیایی سالانه بوآئو با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

اوایل سال ۲۰۲۰، شی در پیامی از بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای کمک به چین از جمله اهدای پنج میلیون دلار برای مبارزه با کووید-۱۹ تشکر کرد. به گفته دو منبع آگاه، شی همچنین در مورد ظهور جهانی هوش مصنوعی با بیل گیتس صحبت کرد و گفت از شرکت‌های آمریکایی از جمله مایکروسافت برای انتقال فناوری هوش مصنوعی به چین استقبال می‌کند.

سفر بیل گیتس در شرایطی است که با تشدید تنش‌های چین و آمریکا و افزایش تمرکز پکن بر امنیت ملی، جامعه تجاری بین‌المللی در مورد این کشور محتاط‌‌تر شده است. با این حال، در ماه مارس نیز تیم کوک، مدیرعامل شرکت «اپل»، و چند نفر دیگر از مدیران خارجی با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین، دیدار کردند. یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفت که ایلان ماسک نیز ماه گذشته با دنگ شوشیانگ، معاون نخست‌وزیر چین، دیدار کرده است.

اهمیت دیگر این سفر آن است که پیش از بازدید آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به چین انجام می‌گیرد. بلینکن قرار است با هدف تثبیت روابط بین دو اقتصاد بزرگ و رقبای استراتژیک جهان وارد پکن شود.

به گزارش روزنامه پیپلز دیلی، شی در دیدار خود با گیتس گفت که چین مسیر قدیمی «کشوری قدرتمند را که به دنبال برتری‌جویی است» دنبال نخواهد کرد، بلکه با سایر کشورها برای دستیابی به توسعه مشترک همراه خواهد بود. چین اغلب ایالات متحده را متهم می‌کند که به دنبال کنترل سیاسی و برتری‌طلبی است.

رسانه‌های چین گزارش دادند که گیتس در سفر خود به پکن به غیر از دیدار با شی، در انستیتوی کشف داروهای سلامت جهانی نیز حاضر شد و در مورد نیاز به استفاده از فناوری برای حل چالش‌های بهداشت جهانی سخنرانی کرد. بنیاد بیل و ملیندا گیتس و شهرداری پکن که این موسسه را با دانشگاه تسینگ‌هوا تاسیس کرد، متعهد شدند که هر کدام ۵۰ میلیون دلار برای تقویت ظرفیت کشف دارو به این انستیتوی پزشکی ارائه کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-06-18 08:41

افزودن دیدگاه جدید