کد مطلب: 

278820

آیا ابزار جاسوسی بودن «تیک تاک» صحت دارد؟

شبکه اجتماعی تیک تاک همچون سایر اپلیکیشن‌هاست، اما برای فشار دولت‌های غربی به چین، تصمیم ممنوعیت استفاده از آن گرفته شده تا با این شبکه اجتماعی مقابله شود. در واقع طرح اتهامات بی‌پایه و اساس نوعی انتشار اطلاعات غلط محسوب می‌شود و این غربی‌ها هستند که با نشر ادعاهای اثبات‌نشده‌ای عامدانه علیه این شبکه اجتماعی جوسازی کرده و خبرهای دروغ منتشر می‌کنند.
تیک‌تاک

به گزارش سیتنا، یادداشت نویس الشرق الوسط، نوشت: طبق آخرین آمارها، یک نفر از هر سه آمریکایی از شبکه اجتماعی «تیک تاک» استفاده می‌کند و بیش از یکصد میلیون شهروند آمریکا آن را در تلفن‌های همراه خود دانلود کرده‌اند. با این وجود بسیاری از سیاستگذاران آمریکایی و غربی از ممنوعیت این اپلیکشن سخن گفته‌اند و برخی از سازمان‌های دولتی و بعضی دانشگاه‌های مهم در غرب استفاده از آن را ممنوع اعلام کردند.

این اقدام بیشتر یک ترفند سیاسی است اما غربی‌ها به دو دلیل ممنوعیت این شبکه اجتماعی را توجیه می‌کنند: اول این که تیک تاک به جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران اقدام و از آنها جاسوسی کرده و امنیت ملی کشورها را تهدید می‌کند. دوم آن که حکومت چین برای نشر اطلاعات نادرست و غلط از آن استفاده و از طریق این شبکه اجتماعی در روند انتخابات کشورهای غربی مداخله می‌کند.

هر دو دلیل مذکور بدون ارائه مستندات مطرح شده و هدف از آن باجگیری سیاسی و اجبار پکن به کوتاه آمدن در رقابت‌های جهانی میان چین و آمریکا است.

در رابطه با دلیل اول، همه شبکه‌های اجتماعی دیگر از جمله «فیسبوک»، «توییتر» و «اینستاگرام» به جمع‌آوری اطلاعات کاربران خود اقدام می‌کنند و از طریق همین اطلاعات و با استفاده از هوش مصنوعی، رفتار و اولویت‌های کاربران را تشخیص داده و بر اساس آن سیاست‌گذاری می‌کنند. در مورد اتهام جاسوسی هم تاکنون‌ هیچ سندی مبنی بر نفوذ غیرقانونی تیک تاک در نهادها و سازمان‌های دولتی آمریکا و دیگر کشورهای غربی ارائه نشده است.

در مورد انتشار اطلاعات غلط توسط حکومت چین از طریق این اپلیکشن هم تاکنون کشورهای غربی حتی یک دلیل روشن ارائه ندادند و فقط به طرح اتهام و ادعا بسنده کردند. در واقع طرح چنین اتهامات بی‌پایه و اساس نوعی انتشار اطلاعات غلط محسوب می‌شود و این غربی‌ها هستند که با نشر چنین ادعاهای اثبات‌نشده‌ای عامدانه علیه این شبکه اجتماعی جوسازی کرده و خبرهای دروغ منتشر می‌کنند.

چرا فقط برای «تیک تاک» و نه اپلیکشن دیگری چنین اتفاقاتی می‌افتد؟ چرا به‌رغم اتهامات نادرست، این شبکه اجتماعی موفق به ممنوعیت از فعالیت تهدید می‌شود؟ چرا رویکرد حذف تیک تاک نه از طرف جریان‌های چپ و راست در آمریکا، بلکه مستقیما توسط بایدن و پیشتر بواسطه ترامپ اداره و پیگیری می‌شود؟ پاسخ این است که این شبکه ساخت «چین» است. اگر این اپلیکشن سوئدی یا اتریشی بود هرگز با چنین تبلیغات منفی سنگینی مواجه نمی‌شد.

اعلام جنگ علیه «تیک تاک» در چارچوب رقابت جهانی آمریکا و غرب با چین قابل تحلیل است. از نظر طرف آمریکایی، در چنین جنگی بکارگیری هر ابزاری مشروع، و اتهام‌زنی و بکارگیری بهانه‌های واهی نیز ضروری به‌نظر می‌رسد.

حمله به تیک تاک دقیقا مانند بحث منشا بیماری کرونا است. به‌رغم فقدان دلیلی مبنی بر تولید آزمایشگاهی ویروس کرونا یا خروج غیرعامدانه آن از آزمایشگاه، نشر گاه و بیگاه برخی اطلاعات هدایت‌شده توسط دولت آمریکا درباره منشا آزمایشگاهی این ویروس، با هدف تحت فشار قراردادن دولت چین انجام می‌شود. بایدن نیز همان رویکرد ترامپ پیرامون منشا چینی همه‌گیری کرونا را بدون ارائه دلایل قاطع ادامه داد تا در رقابت میان دو کشور، اهرم فشار بین‌المللی علیه چین در دست داشته باشد.

با وجود این که شرکت «بایت دانس»، مالک تیک تاک طی طرحی که دو سال بر آن کار کرده بود، همه ادعاها علیه این شبکه اجتماعی را رد کرد اما مقامات آمریکایی طرح مذکور را رد و بر ادعای پیشین خود بدون سند و مدرکی پافشاری کردند.

در فضای کاملا سیاسی و حزبی جامعه آمریکا، هر گونه دفاع از تیک تاک به عنوان نقطه ضعف و خیانت به‌شمار آمده و سیاستمداران بهای چنین دفاعی را در انتخابات پرداخت خواهند کرد.

تعامل با پرونده بالون‌های چین نیز در همین راستا بود و با توجه به این که دولت آمریکا اطلاعات دقیقی درباره فعالیت هواشناسی این بالون‌ها در دست داشت اما بایدن با موشک‌های گران قیمت به اسقاط آنها اقدام کرد تا در کارزار انتخاباتی آینده برابر رقبای جمهوری‌خواه ضعیف و بی‌اراده به نظر نیاید.

به همین دلیل هر کس که پرسشی منطقی درباره «تیک تاک»، «کرونا» یا آن بالون‌ها مطرح می‌کند، سریعا به خیانت به سود چین متهم می‌شود. فضای سیاسی کنونی در آمریکا ایجاد ترس و واهمه از تولیدات چینی است.

از چنین چشم‌اندازی و در پاسخ به پرسش مطرح‌شده در عنوان این مقاله باید گفت که «تیک تاک» ابزاری برای جاسوسی نیست بلکه این ادعا آشکارا دروغی سیاسی بوده که در آمریکای کنونی همه برای طرح و تکرار آن به توافق رسیدند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-03-28 11:48

افزودن دیدگاه جدید