کد مطلب: 

275730

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: گره بازار خودرو به این راحتی باز نمی‌شود!

درحالی که گفته می‌شود واردات خودرو بازار را رقابتی کرده و امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی را فراهم می‌کند، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است گره این بازار به این راحتی باز نمی‌شود.
 دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: گره بازار خودرو به این راحتی باز نمی‌شود!

به گزارش سیتنا، نخستین محموله خودروهای وارداتی پس از پنج سال وقفه به دلیل ممنوعیت واردات و پس از بالغ بر چهار ماه تاخیر نسبت به زمان اعلامی برای واردات، سوم دی ماه از کره جنوبی وارد بندر لنگه شد. این محموله شامل ۲۲ خودرو از شش نمونه محصولات برند کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) می‌شود که قرار است به گمرک شهریار تهران بارگیری شود.

شرکت واردکننده این محموله ، عضو انجمن واردکنندگان خودرو بوده و بر اساس اظهارات مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، همه خودروهای وارد شده زیر ۲۰ هزار یورو فوب هستند و و نمایندگی خدمات پس از فروش نیز دارند.  

متناسب با وارد شدن اولین محموله از خودروهای وارداتی، رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکل اصلی صنعت خودرو را عدم توازن بین عرضه و تقاضا دانسته و تاکید دارد با آغاز روند واردات خودرو از یک سو و افزایش سطح تولید خودرو در داخل به کمک تقویت خودروسازی‌های کوچک و واگذاری‌ها، این بازار به تعادل می‌رسد و شاهد کاهش تدریجی قیمت‌ خودروهای داخلی و کارکرده خواهیم بود.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به باور دادفر قیمت‌ها به‌شدت عجیب است و قیمت اکثریت خودروها در بازار آزاد دو یا چند برابر قیمت‌های کارخانه است و متاسفانه هیچ‌کس مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. در حال حاضر ارزان‌ترین خودرو در کشور رقمی بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان دارد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، واردات انجام شده را مهندسی شده می‌داند و معتقد است راهکار درست این بود که قیمت خودروها در داخل آزاد  و در کنار آن مجوز واردات به کشور با تعرفه و عوارض پایین داده می‌شد؛ اما اجازه ندادند و فضای فعلی شکل گرفت، حال چگونه می‌خواهند این بازار را سامان دهند؟ چگونه انتظار دارند که خودروهای وارداتی زیر ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شود. وقتی دیگنیتی پرایم که در بازار قیمتی بالغ بر یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان دارد، انتظار داریم که میتسوبیشی ASX، قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی داشته باشد؟ همه این پیش‌بینی‌ها شده بود؛ اما گوش شنوایی نبود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.7 (3 رای)
سیتنا 1
2022-12-29 14:56

افزودن دیدگاه جدید