کد مطلب: 

266865

اعلام آمادگی صندوق نوآوری برای حمایت از توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از توسعه فضاهای نوآوری در کشور به شکل تسهیلات قرض‌الحسنه حمایت کرده است، همچنین ما از شتابدهنده‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به دارابودن شاخص‌های لازم، دانش بنیان می‌شوند نیز حمایت می‌کنیم.
 دکتر علی وحدت

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم افتتاح سرای نوآوری صنایع خلاق که با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه افتتاح این سرای نوآوری می‌تواند تاثیر مهمی در الگوی صنایع خلاق داشته باشد، گفت: از سال گذشته مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور توسعه صنایع خلاق و فرهنگی در کشور، شرکت‎‌های خلاق را به عنوان شرکت‌های نوع سه و توسعه دهندگان فضاهای نوآوری دانش بنیان بشمار آورد که می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های موردنیاز شرکت‌های دانش بنیان کمک کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور به حوزه صنایع فرهنگی به عنوان «مرکز هزینه» نگاه می‌شود، گفت: از نظر اغلب مدیران دولتی ما، اصحاب فرهنگ و هنر همواره نیازمند حمایت‌اند و این بخش با وجود کارکردهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی، کارکرد اقتصادی ندارد، یا لااقل کارکرد و ظرفیت اقتصادی آن نادیده گرفته می‌شود؛ این در حالی است که برابر آمارهای ارائه شده، درآمد شرکت‌های دانش بنیان حوزه صنایع خلاق در دنیا به حدود 2700 میلیارد دلار می‌رسد لذا اگر فرض کنیم که ایران از یک درصد جمعیت جهان برخوردار باشد، می‌توانیم بر روی این میزان درآمد حساب کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه به اقتصاد شرکت‌های فناور خلاق و فرهنگی اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا، ظرفیت بزرگی در اقتصاد شرکت‌های فناور خلاق و فرهنگی ایجاد شد و این ظرفیت توسعه پیدا کرد.

وحدت تصریح کرد: در سال‌های اخیر، فناوری اطلاعات و ارتباطات با صنایع فرهنگی و خلاق درآمیخته است. امروز شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی داریم که به بستری برای عرضه و فروش محصولات و خدمات فرهنگی و هنری بدل شده‌اند. همان‌طور که پلتفرم‌هایی حوزه خدمات کمک می‌کنند تا مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای کوچک رشد کنند، پلتفرم‌های دیجیتال حوزه فرهنگ و هنر هم کمک می‌کنند تا فعالان فرهنگی و هنری ما دیده شوند، بفروشند و بزرگ بشوند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه توسعه صنایع خلاق و فرهنگی را نه یک امکان، بلکه یک ضرورت دانست و تاکید کرد: چشم‌انداز 20 ساله کشور، ایران را کشوری الهام‌بخش در دنیا می‌داند. معتقدیم الهام‌بخشی کارکرد صنایع خلاق و فرهنگی است، نه صنایع سخت و صنایع سنتی. ما به کمک انیمیشن، فیلم، سریال، بازی رایانه‌ای، پوشاک، نوشت‌افزار و اسباب بازی می‌توانیم الهام‌بخش باشیم.

وی افزود: در عین حال، ما یک پیشینه غنی فرهنگی (ایرانی-اسلامی) داریم که می‌تواند سال‌های سال صنایع خلاق و فرهنگی ما را سیراب کند و مواد اولیه آن را تامین کند، پس اینجا همچون نفت و معدن، بی‌نیاز از واردات مواد اولیه هستیم.

وی به ظرفیت‌های صادراتی صنایع خلاق و فرهنگی اشاره کرد و گفت: به واسطه بازار بسیار بزرگ همسایگان و منطقه که با آن‌ها زبان مشترک و پیوندهای عمیق فرهنگی و دینی داریم، نباید از صادرات محصولات و خدمات فرهنگی غافل شویم.

وحدت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکل‌گیری اکوسیستم صنایع فرهنگی و خلاق در کشور طی سال‌های اخیر، گفت: ما امروز از شتابدهنده، پارک فناوری‌های نرم و فرهنگی، دو صندوق پژوهش و فناوری تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی و یک صندوق جسورانه بورسی حوزه صنایع خلاق و فرهنگی با سرمایه‌ای بالغ بر 100 میلیارد تومان برخورداریم، لذا بسترهای لازم برای توسعه این اکوسیستم در کشور فراهم کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به اینکه این صندوق نیز تاکنون نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان از توسعه فضاهای نوآوری در کشور به شکل تسهیلات قرض‌الحسنه حمایت کرده است، گفت: همچنین ما از شتابدهنده‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به دارابودن شاخص‌های لازم، دانش بنیان می‌شوند، حمایت می‌کنیم و امیدوارم با آغازبه‌کار سرای نوآوری صنایع خلاق و دانش بنیان شدن خانه‌های خلاق در کشور بتوانیم از آنها نیز حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه فضاهای سرای نوآوری صنایع خلاق به بخش‌های مختلفی همچون علوم شناختی و پوشاک اختصاص پیدا کرده است، اظهار کرد: صندوق نوآوری آمادگی تخصیص خط ویژه اعتباری برای صنایع خلاقی که در بخش‌های مختلفی این مرکز مستقر هستند را دارد.

وحدت در پایان با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی با طیف وسیعی از ابزارها در تمام چرخه عمر در کنار کسب‌وکارهای خلاق و فرهنگی است، ارایه انواع خدمات به شتابدهنده‌های دانش‌بنیان خلاق و فرهنگی، اعطای تسهیلات به کارخانه‌های نوآوری خلاق و فرهنگی، اعطای انواع خدمات و تسهیلات به شرکت‌های بزرگ عرضه محصولات و خدمات فرهنگی، هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری در کسب‌وکارهای فرهنگی و خلاق و مشارکت در تشکیل صندوق جسورانه بورسی تخصصی خلاق و فرهنگی را از جمله حمایت‌های صندوق نوآوری از این کسب‌وکارها عنوان کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-03-08 16:14

افزودن دیدگاه جدید